Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Spyder 550

|

Skræddersyet til motorsport

På Motorshowet i Paris i oktober 1953 præsenterede Porsche for første gang Spyder 550 for offentligheden. Denne fantastiske tosæders sportsvogn var den første, der var udviklet helt specielt til motorsport i Stuttgart-Zuffenhausen. I de efterfølgende år vandt den 550 kg tunge Spyder talrige sejre både på racerbanerne og på de dengang meget populære gadeløb. Et højdepunkt, der stadig huskes af entusiaster, var Carrera Panamericana i 1954. Hans Herrmann blev nummer 3 efter to sportsvogne med meget større volumen i det femte og sidste af verdens hårdeste gadeløb, og han blev derved vinder af sin klasse. Denne store succes blev i årene efter fulgt op af talrige motorsport succeser både fra fabriks-teams og fra flere private kunde-teams.

I sin udvikling af Spyder 550 i starten af 1953 lagde Porsche-ingeniør Wilhelm Hild sig tæt op af den tidligere Glöckler-Porsche. Lige som denne havde 550´eren en svejset fladramme af rør. Først med efterfølgeren 550A blev den videreudviklet til en "rigtig" gitterrørsramme. Modelbetegnelsen 550 stammer ikke, som man skulle tro, fra vægten af bilen. Det var snarere fordi det var Porsche konstruktion nummer 550.

Motoren i karrosseriet på de første to 550´ere kom fra 356´eren. Men allerede i sommeren 1953 fik den nye sportsvogn ekstra 110 hk fra 1.498 kubikcentimeter leveret af Dr. Ernst Fuhrmanns motor med fire knastaksler - oprindeligt kun lavet til testbrug. Denne kraftfulde maskine havde en stor del af æren for Porsches succes i motorsport indtil et godt stykke op i 60´erne.

Hans Herrmans storslåede indsats i 1954 ved Carrera Panamericana i Mexico er stadig et stort højdepunkt i Porsches historie. Det første resultat af denne succes var tilføjelsen af Carrera navnet til alle biler med "Fuhrmann"-motoren – til minde om dette fantastiske racerløb. 356 modellerne med motoren med fire knastaksler er nemme at genkende med Carrera-navnet på motorhjelmen. Porsche 911 fik først navnet i 1972, da firmaet introducerede "Carrera RS". I dag lever arven efter denne letvægtsracer videre i Porsches nye kraftfulde sportsvogn Carrera GT.

Porsche til salg på biltorvet.dk

Porsche Cayman S 3,4 295HK 2d 6g
kr. 589.900
Porsche 911 Carrera 3,4 Coupé 2d
kr. 449.900
Porsche Macan GTS 3,0 PDK Van
kr. 929.900
Porsche Cayenne S 4,2 D Tiptr. Van
kr. 749.800
Porsche Boxster 2,7 PDK 265HK Cabr. 7g Aut.
Ring for pris
Porsche Cayenne S 4,8 Tiptr. 400HK 5d 8g Aut.
kr. 899.900
Porsche Cayenne Cayenne S Aut. Van 340HK Van
kr. 144.900
Porsche Cayenne 3,0 D Tiptr. Van
kr. 549.900
Porsche Cayenne Turbo 4,8 Tiptr. Van
kr. 499.900
Porsche 911 SC 3,0 180HK 2d
kr. 309.800
Porsche 911 SC 3,0 180HK 2d
kr. 459.911
Porsche Macan Turbo 3,6 PDK Van
kr. 769.900

Brugte biler fra alle bilmærker