Stilhed spiller en stadig større rolle for kørekomforten. Derfor har Renault indviet sit nye avancerede center 'Lardy Technical Center' uden for Paris til at teste Renault-bilerne for støj og vibrationer. Centret er 6.000 m² stort og det første af sin art i Europa og det tredje på verdensplan.

I Renault's avancerede center kan Renault's ingeniører måle og analysere støj og vibrationer fra motor og gearkasse meget tidligt i produktionsfasen. Centret understøtter Renault's fokus på at skabe en støjsvag kabine, f.eks. fik Renault prisen 'Den gyldne Decibel' i 2001. Målet er løbende at forbedre støj- og vibrationsniveauet i Renault-modellerne.

50 forskellige lyde

Med dette center ligger Renault i front, når det gælder forskning og udvikling inden for støj og vibrationer. Der er identificeret mindst 50 forskellige lyde fra motor og gearkasse. Lydene bliver kategoriseret, og uønskede lyde fjernes. Men nogle lyde anses for positive, det gælder f.eks. en sporty lyd eller en afslappende lyd, og ingeniørerne på centret analyserer sig frem til, hvilken lyd og hvilken Renault-bil der passer sammen.

Centrets teknologi til at måle lyd, hvad enten lyden kommer fra vibrationer i metal (mekanisk) eller via luften (akustisk), er den bedste af sin art i verden. Renault-bilerne kan testes med hastigheder på op til 200 km/t.

Målet er, at Renault skal være et af verdens førende bilmærker med hensyn til støj-niveauet i kabinen og det kræver, at Renault-bilernes lyde allerede fastlægges i generne.