Peugeot og Statoil står bag Danmarks første test af biodiesel og super-renlige dieselbiler. Tilsammen kan det halvere CO2-udslippet på bilkørsel, hvis bare politikerne vil. Bilerne er her allerede nu og biodiesel kan komme på få måneder.

For første gang i Danmark bliver der nu testet biler og fremtidsbrændstof, der tilsammen vil kunne give os en meget markant miljøforbedring, hurtigt. Testen er skudt i gang, og lige nu kører 10 Peugeot HDi-turbodiesel testbiler på de danske veje med 30% biodiesel i tanken. De samlede resultater ventes i december. Er køreoplevelsen anderledes end i en almindelig benzin- eller dieselbil, måske kedeligere, måske sjovere? Og påvirker det renlige brændstof motoren eller forbruget?

Peugeot Danmark og Statoil samarbejder om den usædvanlige test, som også er et projekt, der peger på, at vi i Danmark kunne spare helt op til 50% af CO2-udledningen fra personbils-trafikken. Endda sammenlignet med benzinbiler af den sparsommelige slags.

Men det kræver, at politikerne åbner for muligheden. I Danmark rammes de mest renlige og brændstof-besparende dieselbiler som Peugeot’s HDi’ere ekstra hårdt af registreringsafgiften, typisk skal en familie slippe 20.000 kr. i mere alene i ekstra statsafgift for at købe en miljøvenlig dieselbil. Og biodiesel er fremtidsmusik herhjemme, fordi afgifterne er med til at gøre brændstoffet for dyrt.

Den biodiesel, der bliver testet, består af 30% dansk rapsolie. Det er både CO2-neutralt, det er fornybar energi og det kører strålende, når det er behandlet rigtigt sammen med dieselen.

Virker helt tosset

”Det virker helt tosset på mig, hvorfor skal vi forurene mere, end vi behøver?,” spørger teknisk direktør i Peugeot Danmark, Jens Andersen.

”Peugeot har markedets renligste motorer. Og det samme gælder andre bilmærker, der bruger HDi turbodiesel-motorer med partikelfilter. De udleder alene 25 % mindre CO2 . Det er markant mindre end benzinmotorer. De bruger desuden væsentligt mindre brændstof per kilometer og er samtidig rigtigt dynamiske at køre i. Og danskerne vil hellere end gerne have dem. Alligevel sælges der langt færre i Danmark end i fx Frankrig og Tyskland, alene fordi afgifterne presser os danskere til at vælge det mere miljøbelastende alternativ: benzinbiler. Tilsvarende er biodiesel et fremragende brændstof at køre på, som vi hurtigt kunne få på markedet. Det sælges allerede på tankstationerne andre EU-lande. Det er kun Grækenland og Danmark, der blokerer. Det er lidt pinligt.”

”Vores mening med denne store test er simpelthen at give et indspark i debatten, og vise i praksis, hvor nemt det er at opnå en så markant miljøforbedring. Renlige HDi-turbodieselbiler med biodiesel peger mange år frem, det kan lade sig gøre her og nu, og vil give en kæmpe, positiv effekt. Lad os nu komme i gang!”, siger Jens Andersen.

Statoils informationsdirektør, Søren Bjelka er enig: ”Der er ingen tvivl om, at biodiesel er et fantastisk og miljørigtigt brændstof. Der er mange muligheder i det fremover, og det kan laves på en række andre fornybare råmaterialer end rapsolie. Men prisen på biodiesel sammen med de danske afgifter blokerer for at introducere en så renlig biodiesel herhjemme. En liter biodiesel vil lige nu koste fra 15 øre mere og opefter, alt efter hvor meget af den CO2-neutrale rapsolie, der er i. Det er ærgerligt.”