Et andet mål, som er klart defineret, er CO2-udledningen: Lamborghini Urus vil udlede mindre CO2 end alle sammenlignelige konkurrenter. Lav vægt er en uomtvistelig faktor for at opnå en lav CO2-udledning, og Urus vil være en hel del lettere end konkurrenterne. Et intelligent miks og systematisk brug af letvægtsmaterialer, også i interiøret giver en lav vægt. Lamborghini besidder unik know-how omkring produktion af kulfiber, og i Urus ses det i høj grad også i interiørets materialer.

Lav vægt giver ikke kun et lavt forbrug, men er også en vigtig faktor for dynamik og køreegenskaber. Lamborghini  Urus vil sætte nye standarder i sin klasse på de områder. Lavt tyngdepunkt og variabel karrosserihøjde er blandt metoderne for at opnå de bedst mulige og mest dynamiske køreegenskaber.
Urus er også kendetegnet ved en innovativ brug af adaptiv aerodynamik. I kombination med den variable karrosserihøjde giver den højdejusterbare frontspoiler en overbevisende frihøjde, og ved høj fart, hvor bilens sænkes, giver det høj stabilitet. Bagspoileren er ligeledes adaptiv, og samlet set gør disse elementer, at Lamborghini Urus kan tilpasses forskellige typer underlag.


Designet
Lamborghini-design er unikt. Alle Lamborghini-modeller er rene og minimalistiske i udtrykket. Urus-konceptet lever op til logikken i samme grad som supersportsvognen Lamborghini Aventador. Ekstremt spændstigt og knivskarpe linjer viser en præcision, som er førende indenfor bil design. Og de rene og præcist udførte overflader viser hvilken utrolig erfaring Lamborghini besidder indenfor design, konstruktion og forarbejdning af karrosserier. Resultatet er et præcist designudtryk med stærkt teknisk tilsnit, som samtidig er kendetegnet ved sin lethed.

Det starter med fronten, som fremhæver det klare slægtskab med Lamborghinis supersportsvogne. Det tredimensionelle udtryk med skarpe linjer, skarpe former, store luftindtag i begge sider, den unikke Y-form i forlygterne, den aerodynamiske tilskæring af alle elementer og linjerne der løber fra motorhjelmen over taget og videre til bageste del af bilen - disse karakteristika er typisk for en Lamborghini.

Til trods for den stærke genkendelighed er hver eneste detalje genfortolket. For eksempel er forlygterne mere horisontale og udstyret med fuld LED-teknologi bestående af to elementer med hver tre stærke dioder. LED-elementer til kørelyset danner den karakteristiske Y-form, mens LED-tågelygter er placeret under de store luftindtag, som omkranser den adaptive frontspoiler.

Bageste del af bilen er overraskende rund i betragtning af, at Urus er en Lamborghini. Den ser kraftuld ud, men på ingen måde klodset. De smalle baglygter med Y-elementerne hænger sammen via en sort stribe, som fremhæver bilens bredde på 199 cm.

Fælgene på en Lamborghini er en vigtig del af designets helhed, og særligt når de, som på Urus, er med til at redefinere dynamikken i SUV segmentet. Lamborghini Urus bærer 24'' fælge i støbt aluminium med en mat finish.

Lamborghini Urus er lakeret i en solid og let skinnende rød, som giver en ideel kontrast til de mange karrosseridele, som er udført i kulfiberforstærket polymer. En stor del af frontspoileren, sideskørterne og den store diffuser bagtil er tydeligt fremhævet som elementer med udgangspunkt i kulfiber. Urus har ingen konventionelle sidespejle, men har i stedet små og aerodynamisk
optimerede kameraer, som overvåger trafikforholdene bag bilen. Billederne fra kameraerne vises på to TFT-skærme, som er ergonomisk perfekt placeret i begge sider af cockpittet.

Interiøret
Lamborghini Urus' interiør er, helt i tråd med Lamborghinis designstrategi, udført i kulfiberforstærket polymer.
Automobili Lamborghini har helt unikke kompetencer i brugen af kulfibermaterialer. Urus-konceptet viser på udmærket vis denne innovative teknologi. Særligt bemærkelsesværdig er midtertunnellen - en åben, skeletformet kulfiberstruktur udført med den innovative teknologi Forged Composite®. Den løber gennem hele modellen og er kun delvist klædt med læder. Forged Composite® er ligeledes brugt til de fire individuelle, skålformede sæder. Siddepositionen er lavere og fladere end i nogen anden bil i segmentet.

Lamborghini Urus skaber nye rammer for, hvor sportslig en model i SUV segmentet kan være, men den gør det uden at indskrænke de praktiske egenskaber. Det er helt tydeligt i kabinen - føreren og op til tre passagerer føler, at de bærer et skræddersyet jakkesæt - perfekt tilpasset, men komfortabelt. Der er ingen tvivl om, at vi har at gøre med den ultimative køremaskine blandt SUV'er.

Lamborghini Urus-konceptmodel er bygget op om en filosofi, der bygger på at minimere antallet af betjeningselementer. Bag rattet sidder kun skiftepalerne til dobbeltkoblingsgearkassen, og alle andre funktioner, så som kontakter til blinklys, lys, vinduesviskere er bygget ind i multifunktionsrattet eller i midterkonsollen.

Føreren får informationer fra den frit programmerbare TFT-skærm foran rattet. Sekundære funktioner som navigation, underholdningssystem og klimaanlæg styres via den berøringsfølsomme skærm i midterkonsollen. Bagsædepassagererne har ligeledes en berøringsfølsom skærm til rådighed.