Priskrigen raser på markedet for de billigste biler i Danmark. Suzuki, Chevrolet, Fiat, Ford, Hyundai, Toyota, Kia, Peugeot og senest VW har alle mikrobiler med priser på langt under 100.000 kr. Suzuki Alto er en af de billigste med en pris der starter ved 84.890 kr.. Versionen, som vi her har til test, har dog et af de højere udstyrsniveauer og bryder dermed den magiske prisgrænse på 100.000 kr..

Prisen
Suzuki Alto GL Aircon koster i øjeblikket 108.990 kr., og det er, som navnet antyder, med aircondition som standard og lidt andet luksus udstyr. Om prisen de næste måneder presses længere ned er nok primært afhængigt af, hvad konkurrenterne byder ind med – alt kan ske i denne klasse.

Billigste model
Valgmulighederne er, når man kigger på Alto, forholdsvis begrænsede. Udvalget består af en enkelt 5-dørs model, som er udstyret med en 3-cylindret 1,0 liters motor med 68 hk. Dertil findes der så 4 forskellige udstyrsniveauer, som giver priser fra 84.890-109.990 kr.

Forventninger
Når man i Danmark kan købe en spritny bil til under 85.000 kr.. incl. alle afgifter og moms, så skal ens forventninger og krav ikke sættes alt for højt. Bilerne i denne klasse skal være små, billige at producere, og med minimalt af udstyr, for at de kan sælges til denne ”favorable” pris.

Og selvom der er en verden til forskel fra en Alto år 2000 og til årgang 2011, så kan man sagtens se og føle at dette stadig er en billig bil.

Kabinen og udstyr
I kabinen er plastkvaliteten hård, sæderne har integrerede nakkestøtter, som dermed ikke kan justeres, de bagerste sideruder kan ikke rulles ned, elruden i passagersiden kan kun betjenes fra passagersiden og justeringen af spejlene er manual, selvom man er oppe i udstyrsniveau.

Det er dog yderst positivt, at sikkerhedspakken er komplet og uafhængigt af udstyrsniveau. Så man kan glæde sig over ESP, 6 airbags, tågebaglygte og ISOFIX beslag til 2 barnestole.

Instrumenteringen er simpel, med kun et analogt speedometer og en digital tankmåler. Radioen sidder højt, er let at betjene og har hele 6 højttalere.

Plads
Alto’en er med sine 3,5 m i længden ikke nogen stor bil, og det opdager man hurtigt, for pladsen på bagsædet er noget begrænset, og bagagerummet på 129 liter klarer kun lige 2 mindre sportstasker. Heldigvis er 5 døre standard så man kan let smide bagagen ind på bagsædet i stedet for.

Uden hensyntagen til bagsædepassagerne kan man dog som fører og forsædepassager sagtens sidde komfortabelt selv på længere ture.

Motor
Til den lille bil hører også, som nævnt, en lille motor på 1,0 liter og 68 hk. Momentet er på spinkle 90 Nm., så evnen til at sejtrække er så som så. Tophastigheden er opgivet til 155 km/t, og 0-100 km/t klares på 14,0 sek.

Ved bykørsel føles Alto’en ganske frisk, og med sin lille størrelse kommer man let rundt i byen, og kan som regel finde en p-plads, som er ledig, fordi der ikke er plads til andre.

På motorvejen overrasker bilen positivt med et ganske fornuftigt støjniveau og acceptabel langturskomfort. Valget som pendlerbil vinder Alto dog ikke, dertil er motoren for svag, og på motorvejen bliver forbruget for højt, hvis man følger trafikken. Det fine gearskifte, og aircondition, som er standard i dette udstyrsniveau, er også med til at højne køreglæden.

For billig?
Priskrig raser og alle gør deres til at kunne reklamere på tv med den laveste pris på netop deres bil. Men man bør ikke hoppe på det første, bedste og billigste tilbud.

Suzuki’en vi har testet koster trods alt næsten 110.000 kr.. Men følelsen af billig bil er gennemtrængende. Hvis man så kigger på udgaven til kun 84.890 kr., vil man for alvor savne ”udstyr”, som man normalt tager for givet.  Den billigste udgave leveres f.eks. ikke med radio, hjulkapsler, bagagerumsdækken, elruder foran eller fjernbetjent centrallås.

Konklusion
Hvis man på jagt efter bil til under 90.000 kr., som kan transportere dig fra A-B uden dikkedarer eller problemer, så er Alto en klar mulighed. Du får 3 års garanti med i købet, og du kan dermed køre de næste 3 år uden store økonomiske udskrivninger.

Spørgsmålet er så om du kan nøjes med et rat og 4 hjul til 84.890 kr., eller om du er klar til at spendere ekstra 40.000 kr., og dermed rykke en klasse op mht. plads, komfort og udstyr?