Suzuki Grand Vitara har i mange år været den mest populære firhjulstrækker i Danmark, og dette på trods af at alderen har trykket de senere år. Prisen har været helt afgørende for succesen, for det har ikke været på grund af det flotte design eller den fornemme teknik, at køberne er blevet fristet. Den længe ventede afløser er nu klar til salg, og vi kigger nærmere på den mindste og billigste version med 3 døre og 1,6 liters motor. Prisen er 224.990 kr. for denne model, der kun fås på hvide plader.

Design og plads
Designmæssigt er den nye Vitara langt flottere og mere elegant end dens forgænger. Linierne er en skøn blanding af Toyota RAV-4, Honda CR-V og Land Rover Freelander. Man skal dog være opmærksom på den store forskel, der er mellem den 3- og 5-dørs version af Grand Vitara, både med hensyn til design og plads.

Designmæssigt virker den 3-dørs mere smart og elegant end den større 5-dørs. De ”manglende” døre og et andet rudedesign får den 3-dørs model til at virke mere robust.

3-dørs versionen er en halv meter kortere end den 5-dørs, og det har stor indflydelse på pladsen i bilen. Det er især pladsen i bagagerummet, det er gået udover. Her skal man nøjes med 184 liter i forhold til 398 liter i den 5-dørs version, og det er ikke meget plads til hverken indkøb eller rejsegods.

Adgangen til bagsædet er lige så besværlig som i andre biler med 3-døre, så man bør tænke over, hvor meget man får brug for det. Pladsen bag sædet er fornuftig, men den er kun beregnet til 2 personer, og der er da også kun  seler og nakkestøtter til 2.

Lækker kabine
Den gamle Vitara havde ikke en specielt spændende kabine, men det er der blevet rettet gevaldigt op i den nye model. Materialevalget er fornuftigt hele vejen igennem, og tingene er skruet ordentligt sammen, samtidig med at det ser godt ud. Instrumenteringen er overskuelig og behagelig at se på og radioen med cd er placeret i en fin højde og er let at betjene.

Sikkerhedsmæssigt
Eneste minus på sikkerhedsområdet er det manglende ESP, hvilket så også er en væsentlig mangel. Det er dog standard på dieselmodellen, der bliver introduceret i starten af det nye år.

Ynkelig motor
225.000,- kr. for en moderne firhjulstrækker på hvide nummerplader, er ikke mange penge, men der en hage – motoren! I denne 3-dørs version findes kun et motorvalg – en 1,6 liters benzinmotor med 109 hk og en moment på 145 Nm. Grand Vitara vejer over 1.300 kg. og allerede den oplysning giver et praj om at motoren vil blive spændt hårdt for.

I byen tænker man ikke så meget over motoren, da den snurrer lystig, og sammen med et velfungerende gearskifte følger man fint med i den travle trafik. Men så snart man bevæger sig udenfor bygrænsen, og måske endda på motorvejen, finder man lynhurtigt ud af, at denne motor ikke er i sit rette element. For at kompensere for de mange kilo og få hk er gearingen meget lav, hvilket betyder mange omdrejninger på motorvejen med et højt støjniveau og højt forbrug til følge. Ved 130 km/t passerer omdrejningstælleren de 4.500 o/min og forbrugsmåleren viser 6,8 km/l - det er ikke behageligt for hverken ørene eller benzinkontoen. Det gennemsnitlige forbrug i løbet af ugen endte på 7,5 km/l.

Køreegenskaber på og væk fra asfalten
I forhold til den gamle Vitara er køreegenskaberne blevet forbedret betydeligt, ikke mindst på grund af det uafhængige hjulophæng. Undervognen er stram og hård, hvilket både er en fordel mht. sikre køreegenskaber og en ulempe når vejen ikke er helt jævn.

Grand Vitara har været og er nok stadig det bedste bud på en ægte firhjulstrækker, men med den nye og billige 3-dørs version er man gået på kompromis. Firhjulstrækket er af den permanente og automatiske type, hvor alle firehjul altid trækker med. Fordelingen er 47% af trækkræften på forhjulene og resten til baghjulene. I tilfælde af hjulspin overføres trækkræften automatisk til det hjulpar der har bedst fodfæste. Manglen på reduktionsgear betyder, at når terrænet bliver tungt eller bakkerne stejle, så kan man godt finde bakgearet frem og lede efter en alternativ rute.

I den 5-dørs version er firhjulstrækket af den mere avancerede type, med mulighed for at låse centerdifferentialet og mulighed for reduktionsgear (lav gearudveksling). Muligheden for at låse centerdifferentialet og køre med lav udveksling er aktuelt, hvis man har behov for ægte offroadegenskaber eller når man har behov for at trække et tungt læs.

Konklusion
Den nye Grand Vitara byder næsten udelukkende på forbedringer i forhold til den gamle. Design og teknik er blevet opdateret, så de opfylder nutidens krav og ønsker fra den køberskare, der er tiltrukket af denne biltype. Der er ét væsentligt minus, og det er den svage motor. Motoren burde aldrig have været monteret i denne bil, da den totalt ødelægger helhedsindtrykket af en ellers ganske underholdende, lækker og smart bil. Alternativet er indtil videre den 2 liters model med 140 hk og 5-døre. Merprisen er 45.000 kr., men de penge vil være givet godt ud. I løbet af vinteren/foråret burde dieselversionen være på markedet, så der vil vi vende tilbage med en test af denne model også.