Med et moment på 250 Nm ved bare 1.750 omdr. i minuttet skulle der umiddelbart være kraft nok i Suzukis Grand Vitare nye common rail diesel motor. Og det er der også. Bilen er herre over nogle ganske imponerende egenskaber i terræn uden brug af forfinet teknik. Der er mulighed for at vælge mellem høj og lav gearing til terræn og baghjulstræk ved almindelig kørsel. Det hele virker lidt hardcore, men sådan skal det være. Man kan heller ikke forvente sig andet til så billig en pris.

I kuperet terræn kommer den nye diesels moment til sin ret. Der mangler ikke noget her. Ved kørsel i sand går det også fint. Bilen er dog ikke så præcis i styretøjet som vi f. eks kender det fra Land Rover Freelander, men det er aldrig til gene for føreren af bilen.

Grand Vitare kan dog godt sidde fast. Det lykkedes os på Skagens Gren, at krydse ind over den berømte Sandorms spor. Men, da Sandormen efterlader nogle spor af dimensioner, endte Vitaren med at stå og hvile på bunden. Alle fire dæk kørte frit rundt. Efter halvanden times udgravning og hjælp fra to andre 4x4 lykkedes det os at komme fri igen. Efter en grundig undervognsskylning, hvor vi fik lettet bilen for cirka 15 kilo sand, var Vitaren klar til endnu en omgang på stranden. Og denne gang kæmpede den sig bravt igennem diverse forhindringer.

Selve kabinen i Vitare er ganske praktisk indrettet. Der mangler ikke rigtig noget. Men der er så heller ikke overflod af noget. Sæderne støtter godt, uden at være sporty. Og det valgt stofindtræk kan fint støvsuges uden at efterlade pletter, når diverse mudder er blevet tørt.

På landevej er det straks en anden sag med Vitare. Den er ganske god at køre lige ud i. Men sving er ikke dens livret. Bilen er dog ikke noget problem at svinge rundt på en parkeringsplads, da servostyring naturligvis er en del af udstyret.
På landevej ligger man faktisk ikke mærke til, at det er en diesel man bevæger sig rundt i. For når bilen kommer over 2.000 omdr. i minuttet, støjer den næsten ikke. Det gør den til gengæld i den anden ende af omdrejningsskalaen. Ordet "traktor" popper tit op i hovedet på en, når man køre langsomt.

Suzuki Grand Vitare er Danmarks mest solgte 4x4. Og det fortjener den også at være. Der er ikke nogen bil, der giver dig bedre off road egenskaber til prisen. Og med den nye common-rail diesel fra PSA Peugeot/Citroën, er der store chancer for at den holder den fine plads et pænt stykke ud i fremtiden.