Suzuki er efterhånden et veletableret mærke i Danmark - ikke mindst på grund af den store sællert Grand Vitara, hvor man får en fuldblods 4x4 til spotpris, men også pga. udvalget af billige små biler. De stigende bilpriser har medført, at danskerne ofte finder deres nye bil i den lille klasse, som bl.a. omfatter: Suzuki’s modeller Alto, Wagon R og Ignis. Da Suzuki Ignis blev præsenteret i 2001, blev den vel modtaget, og siden da er der blevet solgt omkring 1.600 stk. i Danmark.

Men nu er mini-SUV’en, med mulighed for firhjulstræk, klar i en ny og forbedret udgave. Vi tester igen den firhjulstrukne model til 170.000,- I forhold til den tidligere model er prisstigningen 15.000,-. Forbedringerne omfatter bl.a. nydesignet karosseri, nyt interiør og ny motor.

Udstyrsniveauet er ganske flot, hvor man bl.a. finder elruder foran, elspejle med varme og centrallås på listen over standudstyr. Kvaliteten er blevet en tand bedre i kabinen, hvor bl.a. plastkvaliteten er blevet bløderne og sæderne mere solide og bedre støttende. Instrumenteringen er også fornyet med 2 hvide instrumenture med rød baggrundsbelysning.

De 16 cm bilen er blevet længere er kommet bagsædepassagerne og bagagerummet til gode. Nu er der næsten plads til fire voksne af normal størrelse, og bagagerummet er vokset med 55 liter til 236 liter. Bagsædet kan dog lægges ned (60/40), så bagagekapaciteten forøges betydeligt (526 l), hvor man så få gode muligheder for at transportere større genstande.

4 airbags er nu standard i modsætning til den tidligere models 2 styk. – 5 nakkestøtter og 5 tre-punktseler er også på listen over passiv sikkerhed - og bilen er selvfølgelig også udstyret med ABS bremser med EBD.

Den 1.5 liters motor er nyudviklet og benytter VVT-teknologien (Variable Valve Timing). VVT betyder, at ventilernes åbningstider varieres afhængigt af motorens omdrejninger. Fordelene ved at benytte VVT er bl.a. man får flere heste og højere moment over et større omdrejningsområde. Desuden skulle brændstofforbruget blive formindsket.

Med VVT får Suzuki 99 Hk ud af motoren ved 5.900 o/min. Momentet er på 123 Nm. ved 4.100 o/min. Bilen vejer 1.000 kg, så de 99 Hk er nok til at give bilen pæne præstationer. 0-100 Km/t klares på 11,0 sek. (målt 12,4 sek.) og 80-120 km/t 8,7 sek.. Selvom VVT-teknologien skulle give bedre benzinøkonomi, er EU-mixet opgivet til kun 13,9 km/l – og under vores test endte forbruget på 10,4 km/l. Gearskiftet i Ignis er desværre ikke imponerende, og det trækker noget ned i køreglæden.

De mest spændende ved denne Ignis er jo næsten, hvordan den klarer sig i terrænet – kan den klare at køre ”lige over” rundkørslen? Ja – det kan den uden tvivl. At en bil får firhjulstræk, betyder mere end man lige tror, selvom det er simpel teknik, man finder i denne Ignins.

Firhjulstrækket fungerer helt automatisk – der er ingen knapper eller ekstra gearstænger at rode med. En viskose-kobling sørger for at fordele trækkraften til baghjulene når forhjulene er ved at miste greb. Dette betyder jo også, at man ved normal kørsel, i fx snevejr, altid er sikret optimal fremdrift. Samme system finder man bl.a. hos Toyota RAV4 og Honda CR-V.

På mudret skovveje eller på stranden viser Ignis hurtigt, hvor meget firhjulstrækket betyder, ved uden problemer, at komme igennem blødt sand eller op af glatte bakker. Og med en frihøjde på 17 cm kan man også klare lidt dybere hjulspor end en normal bil.

Det eneste, der slår skår i glæden på stranden, er den manglende motorkraft. Et solidt moment er afgørende ved seriøs terrænkørsel, og her er en dieselmotor at foretrække. Nu er en Ignins selvfølgelig ikke en hardcore 4x4, men ved kørsel i tungt underlag er man tit tvunget i 1. gear for at holde dampen oppe.

Alt i alt er den nye Ignis en fin lille bil, som skiller sig lidt ud fra mængden, når man ser på design, teknik og pris. Bilen kan mere end de fleste i sin klasse, og der er ingen alvorlige minuser. Køreegenskaberne er neutrale og sikre, om end undervognen er meget hård. Garantien er i orden med 3 års/100.000 Km mekanisk garanti og 12 år mod rustgennemtæring.

Af