Suzuki Swift, som blev introduceret sidste år, er en stor succes salgsmæssigt og ikke uden grund. Kvaliteten er hele vejen igennem forbedret betydeligt i forhold til andre Suzuki modeller, der blot har få år på bagen. Samtidig er Swift’en velkørende, og følelsen af at man sidder i en større bil end man reelt gør er overbevisende. Derudover betyder det smarte design, og den livlige 1.5 liters motor, at bilen også er interessant for de yngre bilkøbere. Suzuki har udover sine traditioner for at producere små billige biler, jo også stolte traditioner inden for firhjulstræk, så de to ting prøver man nu at kombinere i Suzuki Swift 4x4.

4x4
Der er ikke sket de store designmæssigt synlige forandringer med Swift’en for, at den gør den til en 4x4. Frihøjden er forøget med meget beskedne 5 mm, og tilføjelsen af firhjulstrækket, som fylder noget mere betyder, at bagagerummet er skrumpet med 15 liter, og tankekapaciteten er formindsket med 5 liter.

Tilføjelsen af firhjulstrækket betyder også en vægtforøgelse på 75 kg, og det er mærkbart, især når det er den spinkle 1,3 liters motor, der skal trække læsset. I forhold til den forhjulstrukne 1,5 liters model, der er underholdende at køre i, er der ikke meget sjov tilbage i denne model. Der er ikke noget imponerende kraftoverskud på noget tidspunkt, så man skal ikke købe bilen for at få et 4-hjulstræk, der kan vinde lyskrydsdueller for en. 

Udstyr
Udstyrsmæssigt indeholder Swift’en det basale komfortudstyr, så som elruder foran, el-spejle og fjernbetjentcentrallås. Der er dog nogle små forskelle i udstyret mellem 1,3 4x4 og 1,5. Blandt andet får man læderrat og el-ruder bagi, i 4x4 versionen.

På sikkerhedssiden er Swift helt godt med på noderne, med 6 airbags og ABS med bremseassistent. Desværre er ESP hverken på listen over standardstyr eller ekstraudstyr. Hos EuroNcap får Swift’en 4 ud af 5 mulige stjerner, og det er et fint resultat bilens størrelse taget i betragtning og i forhold til konkurrenterne.

Terrænegenskaber
Lad det være sagt med det samme - Swift 4x4 er ikke nogen offroader. Firehjulstrækket er af den simple slags, hvor baghjulene automatisk bliver koblet ind via en viskosekobling, når forhjulene mister fodfæste. Der er ikke redukstionsgear eller mulighed for at spærre differentialet. Det virker fint på løst underlag, og sikre selvfølgelig også en god fremkommelighed når der ligger sne på vejene. I tungere terræn finder man hurtigt ud af at den 1,3 liters motor ikke egner sig til det formål, da kræfterne hurtigt slipper op. Firhøjden sætter selvfølgelig også hurtigt en naturlig begrænsning for, hvor man kan vove sig hen.

Konklusion
Det er umiddelbart svært, at finde nogle holdbare argumenter for at anbefale Swift 4x4. Den højere pris, den øgede vægt og de sløve præstationer ødelægger den fornøjelse det ellers er, at køre i den nye Swift. Prisen ligger 4.000 kr. over den 1,5 liters model, der giver langt mere køreglæde og underholdning. Så spar de tusinder og få flere hk på forhjulene.