Sidste år lå Suzuki på en solid 10. plads over de bedst sælgende bilmærker i Danmark med over 8.400 solgte biler. Suzuki’ modelprogram består hovedsageligt af små biler med undtagelse af deres firhjulstrækker Grand Vitara. De små billige biler går som varmt brød, og den hårde priskrig på de allerbilligste modeller får priserne til næste at falde konstant.

Suzuki Swift
En af Suzukis lidt større modeller er Swift’en, som i sin nuværende form blev introduceret i 2005, fik sidst i 2010 et gennemgribende teknisk facelift og et mindre betydeligt designmæssigt lift.

Swift’en sælger solidt, og lå sjovt nok også på en 10. plads i 2011, som den bedst sælgende bil. Mere end 3.300 nye Swifts kom der på gaden.

Swift med diesel eller benzin
Der bliver, som alle ved, solgt rigtig mange små biler i Danmark, og mange af disse biler vil også blive brugt, som pendlerbiler, hvor økonomi spiller en større rolle, når bilen triller mange kilometer.

Suzuki Swift fås med en 1,3 liters dieselmotor, som yder 75 hk. v. 4.000 o/min., har et drejningsmomenter på 190 Nm, som ydes ved 1.750 o/min. Forbruget ved blandet kørsel opgives til 24,4 km/l for ECO+ modellen.

Benzin alternativet på 1,2 liter yder 94 hk, v. 6.000 o/min., og har et drejningsmoment på 118 Nm ved 4.800 o/min. Forbruget ved blandet kørsel er 20,4 km/l for ECO+ modellen.

Både acceleration og tophastighed er stort set ens, om man vælger diesel eller benzin. Dieselmotoren er ikke blandt de blødeste ved kold opstart, men efter nogle kilomenter, så snurrer brumbassen fint, og i modsætning til benzinmotoren så slipper du for mange omdrejninger, når der køres motorvejskørsel. Også det fine moment på 190 Nm til den lille bil, giver rigtigt fint overskud, uden at man konstant behøver at skifte ned i gearene.

Forbrug
Om du vælger diesel eller benzin, så lover Suzuki altså et blandet forbrug for begges vedkommende på over 20 km/l. Efter en uges kørsel i begge biler, viser der sig dog et lidt andet billede af et reelt forbrug. På diesel kørte vi 18,5 km/l (EU-mix 24,4 km/l), mens det blev til 15,6 km/l (EU-mix 20,4 km/l), på benzin.

Hvis du kører ekstra meget på motorvej, og forholdsvis hurtigt, vil forskellen på de to forbrug nok være større, da dieselmotoren lettere kan håndtere hurtigere kørsel.Hvis du ligger på 130 km/t kan du forvente et forbrug på 12-15 km/l (diesel) og 10-13 km/l (benzin)

Økonomi
Ved et kørselsbehov på 25.000 km pr. år kan du i direkte brændstofudgifter spare ca. 5.500,- om året ved at køre på diesel. I den anden retning trækker den grønne afgift, som er 1.440 kr. dyrere om året, når du kører Swift diesel.

Indkøbsprisen ligger for begge bilers vedkommende på ca. 170.000,- med fuldt udstyr. Hvis du kan spare lidt på udstyret på benzinudgaven kan du nøjes med modellen til 155.000 kr. incl. A/C. Dieseludgaven fås kun med højt udstyrsniveau.

Fordele og ulemper
Den største fordel ved dieseludgaven er den mere komfortable og momentstærke motor, som er bedre egnet til langturskørsel. Så hvis du er pendler og gerne vil have en flot udstyret bil, så er diesel det rette valg.

Selvom benzingaven går knap så langt på literen, så kan den 1,2 liters motor opfylde de flestes krav. Motoren er mere støjende og tørstig ved motorvejskørsel, men samtidig det rigtige valg hvis du køre mange og korte byture.

Konklusion
Generelt set giver den nye Swift et godt førstehåndsindtryk, og efter en uge i selskab med bilen er indtrykket det samme. Bilen føles rummelig og kvalitetsbetonet. Især forsæderne er super lækre, mens jeg dog kunne ønske mig lidt mere knæplads ved bagsædet.

Suzuki Swift er skarp i styringen, og ligger solidt på vejen. Gearkassen, som tidligere har været en akilleshæl, kan stadig drille når bakgearet skal lægges i.

Udstyr mangler der ikke noget af – nu er der jo så også betalt for det i form af det høje udstyrsniveau.