Den nyeste generation af Suzuki Swift, som kom på markedet i 2010, er nu også tilgængelig i den sporty udgave med 3 døre, flere hk, masser af udstyr og et frækt look - 17” alufælge, lav frihøjde, skørter, hækspoiler, dobbelt udstødning, xenon forlygter og en bredere kølergrill sørger for at denne Swift Sport skiller positivt sig ud fra mængden.

Snusfornuftig
Suzuki Swift Sport ligger størrelsesmæssigt i konkurrence med f.eks. VW Polo, Ford Fiesta og KIA Rio. I dette segment møder man ofte kun de snusfornuftige biler, hvor pris og økonomi er sat i højsædet, så på dette område er Swift Sport en spændende bud på en lidt anderledes og fræk bil.

Prisen for denne Sport model ligger på 220.000 kr., hvor den almindelige 3-dørs Swift ligger fra 120-140.000 kr., altså en merpris på omkring 85.000 kr., så prisen for at være fræk er ikke ubetydelig.

Noget for pengene
Man får selvfølgelig heldigvis også noget for pengene – udover det tidligere nævnte udvendige udstyr, får man også en sportsgejlet kabine med bucket sæder med ekstra støtte og med røde syninger, læderrat, pedaler i rustfri stål, og diverse krom/sølv detaljer i kabinen, samt en lang liste med komfortudstyr med blandt andet klimaanlæg, nøglefri adgang, fartpilot og varme i forsæderne.

Totalt set føles kabinen i Swift Sport skøn at opholde sig i. Pladsen er vokset siden den forrige generation, så du nu sidder med rimelig plads på bagsædet. Adgangen til bagsædet er selvfølgelig lidt besværliggjort af de ”manglende” bagdøre, men det er betingelserne for denne model. Sportsæderne er langt bedre end standard sæderne, og på trods af, at det er SPORTS-sæder er de stadig komfortable.

Bagagerummet er stadig i den snævre ende af skalaen – kun 211 liter kan det blive til, og det rækker ikke langt, hvis man skal på langtur.

Sikkerhedsudstyr
Suzuki Swift er udstyret efter dagens standard med hensyn til sikkerhedsudstyr både aktivt og passivt. ABS med bremseassistent, ESP med traction control, forlygtevaskere, 7 airbags og ISOFIX beslag til 2 barnestole.  Hos EuroNCAP opnåede Swift de maksimale 5 stjerner i crashtesten.

Motor med omdrejninger
I modsætning til mange andre konkurrenter har Suzuki valgt at holde fast ved den traditionelle sugemotor. Mange andre monterer en lille turbo for at øge effekten, men Suzuki har i stedet valgt at ”tune” på den ”gammeldags” måde med modificeret topstykke, variable ventiler og nyt udstødningssystem med mindre modstand. Det resulterer i, at den 1,6 liters motor nu yder 136 hk ved 6.900 o/min. Drejningsmomentet lyder på 160 Nm. ved 4.400 o/min. 0-100 km/t klares på 8,7 sekunder, mens hastigheden topper ved 195 km/t.

De 136 hk og de mange omdrejninger holdes i kog af en glimrende 6-trins gearkasse. Gearskiftet er kort og præcist, og passer godt ind i resten af bilens sporty følelse. Det 6. gear er et decideret cruise gear, som er gjort tilstrækkeligt højt for at sikre at både forbrug og støjniveau holder sig på et lavt niveau på motorvejen.

Oplevelsen
Denne lille GTI’er skal levere en anderledes oplevelse end den traditionelle Swift, og forskellen er da også tydelig. Den sænkede undervogn og de store lavprofil dæk sikre en kontant og skarp styring, så i de små snævre sving er Swift Sport i sit es. Ulempen er selvfølgelig, at man mærke rigeligt til de hullede danske veje.

Den 1,6 liters motor gør generelt et godt stykke arbejde – den er ikke helt lydløs, og da den arbejder bedst over 5.000 o/min, er der altså lidt ekstra støj i kabinen, når der køres ud til det røde felt. Det er jo et rent temperamentsspørgsmål, om man bedst kan lide den rå omdrejningsvillige motor, eller om man er tilhænger af turbomotoren med mere bundtræk og som ikke trækker helt så mange omdrejninger.

Konklusion
Suzuki Swift Sport lever til fulde op til sit navn, hvor man får en sporty, kvik og fræk lille bil, som både med sin teknik og udseende gør hverdagen lidt mere spændende. Som nævnt hører denne bil ikke ind under kategorien ”Snusfornuftige”, og derfor skal man nok også som køber og senere som sælger forvente et højere værditab end på de normale modeller.

Suzuki Swift har 3 års mekanisk garanti og 12 år mod rustgennemtæring.