The Tailormade Audi, en designkonkurrence lidt ud over det sædvanlige

Audi har indgået samarbejde med Bang & Olufsen, Georg Jensen og munthe plus simonsen. Baggrunden for samarbejdet er en designkonkurrence, som er den første af sin slags i Danmark. Audi giver unge designtalenter en enestående chance for at individualisere den nye Audi TT Coupé, som bliver introduceret på det danske marked til september. Konkurrencen starter primo juni, og ultimo august vil en jury offentliggøre de fire udvalgte studerende, som har indsendt de mest nytænkende og kreative forslag. Først herefter starter det egentlige projektarbejde, og de studerende skal i samarbejde skabe deres unikke version af Audi TT Coupé. Der må dog ikke ændres på bilens grundlæggende design, køreegenskaber eller tekniske opbygning.

Startskuddet på projektet bliver en tur til quattro GmbH, som er et datterselskab af Audi AG, med fokus på eksklusivitet og individualitet. Her har Audis kunder mulighed for at få deres bil tilpasset præcis efter deres personlige smag og ønsker. De studerende vil få mulighed for at opleve bilen for første gang og diskutere deres ideer med Audis specialister. Undervejs i forløbet vil de studerende blive vejledt af førende designere og marketingfolk fra Audi, Bang & Olufsen, Georg Jensen og munthe plus simonsen. Når det endelige forslag er på plads, går quattro GmbH i gang med at bygge den skræddersyede Audi TT Coupé. Udover individualiseringen af selve bilen, vil de studerende også præsentere en Audi TT kollektion inden for tøj og accessoires.

I november bliver ”The Tailormade Audi” præsenteret for pressen, og derefter bliver bilen udstillet på Dansk Design Center i forbindelse med udstillingen ”Fascination of Transportation”. I starten af december skal bilen under hammeren hos Bruun Rasmussen Auktioner, hvor interesserede købere har mulighed for at byde på bilen. En væsentlig del af indtægten fra auktionen vil gå til at oprette legater, som designstuderende kan nyde godt af i fremtiden.

Baggrunden for The Tailormade Audi er, at de fire stærke mærker: Audi, Bang & Olufsen, Georg Jensen og munthe plus simonsen ønsker skabe en samlet stærk enhed af virksomheder som fokuserer på design, craftmanship og social bevidsthed. Samtidig kan disse virksomheder sammen bidrage med muligheder til det danske designmiljø, og især medvirke til at få øget fokus på talentet blandt de kommende danske designere. Desuden er målet at skabe bro mellem uddannelsesinstitutionerne og erhvervslivet.