Cadillac CTS og EXT blev filmet på et tidspunkt, bilerne endnu ikke fandtes

To nye Cadillac modeller får stjernestatus i en forrygende biljagt i den nye film ”The Matrix Reloaded”, som Warner Bros netop har sendt ud i alverdens biografer.

Cadillac CTS og Cadillac EXT indgår derved som General Motors største filmsatsning nogensinde. Filmen er anden del af en trilogi, første del hed blot ”The Matrix” og havde premiere i 1999. Den var et gennembrud på området for science fiction/action film med iøjnespringende special effects og en helt ny fortællemåde. Den fik fire Academy Awards.

I den nye film dukker Cadillac CTS og EXT op i en af de mest gennemarbejdede og vilde biljagter, nogensinde filmet. Efter måneders søgen efter en passende motorvejsstrækning opgav holdet – og byggede selv deres egen 2,4 kilometer lange motorvej – komplet med autoværn og to vejbroer – på landingsbanen ved Alameda flådebasen i Californien.

”Cadillac har en lang, rig historie, der rummer samspil med amerikansk pop kultur på film, tv og i musikkens verden”, siger Mark LaNeve, Cadillac chefen. ”Vores rolle i ”Matrix Reloaded” viser, at vi fornyr os. Selv om Cadillac har medvirket i flere end 100 film i de sidste 100 år, så er dette første gang, Cadillac strategisk har investeret så stort i at medvirke i en betydelig film”.

Filmens producent Joel Silver siger: ”Vi valgte Cadillac til ”The Matrix Reloaded” fordi vi vidste, at CTS og EXT kunne klare vores barske krav og håndtering – og så passer de fint i vores filmverden, hyper-stiliseret, fremtidssikret.

24 biler til optagelserne
Cadillac har investeret meget i deltagelsen i filmen. Filmselskabet Silver Pictures fik 24 biler til rådighed for optagelserne af biljagten.

Biljagt-sekvensen varer omkring 15 minutter. Og så skete optagelserne med 24 biler, som på det tidspunkt slet ikke fandtes – og netop det var GMs store udfordring. Det krævede timing, hårdt arbejde og talent.

Det begyndte i 2000, da GM hørte, at Warner Bros søgte biler, som passede ind i det fremtidsmiljø, som Matrix foregår i. Cadillac ville gerne være med, filmens målgruppe passer – og mange biografgængere kommer i filmen til virkelig at opleve bilerne på en dramatisk måde.

Men der var et problem: bilerne ville først blive præsenteret et år senere. Filmmagerne så i Detroit tegninger og modeller af bilerne – og de så de første Cadillac Escalade, som de ikke fandt avanceret nok til ”rollen”. Men de fik i et designstudie øje på EXT – og så blev både CTS og EXT valgt.

Gamle dele renoveret
CTS var i testfasen. Prototyper skulle på det tidspunkt gennemgå en række hårde målinger – og en af chefingeniørerne blev sat på opgaven som del af filmholdet. Fem CTS blev taget ud af testgruppen og bygget præcis efter filmmagernes ønske. Et dusin ældre prototyper blev taget frem til formålet – nogle af dem var blot biler uden vinduer, nogle uden sæder, døre og kabineindretning. Kasserede dele fra forsøg blev stuvet sammen i en garage og renoveret. I løbet af 10 uger havde man opbygget et antal biler, klar til filmbrug. Nogle af bilerne – ”heltene” – skulle være i perfekt stand, mens andre kunne være lidt ramponerede, fordi man kun viser dele af bilen. Og resten af bilen ville blive smadret som led i filmoptagelserne.

”Var vi startet blot tre måneder efter, var de første prototyper blevet hugget op – og vi havde kun haft prototyper til internt testbrug”, fortæller Bernie LaCrox, ingeniøren, som stod for filmsamarbejdet. ”Man må sige, timingen var perfekt”.

EXT var mere kompliceret
Det var mere kompliceret at bygge Cadillac EXT. Den skulle først gå i produktion i slutningen af 2001 – og var ikke i samme fase som prototype som CTS. Det var altså sværere at få fat i biler og dele.

Men et par ingeniører så ideen med filmen, som de erkendte netop henvender sig til yngre, teknisk interesserede mennesker. De vidste gennem deres arbejde, at der fandtes nogle brugte prototyper af Cadillac Escalade og Chevy Avalanche. Disse biler havde gennemgået de endelige vurderinger og holdbarhedsprøver. De skulle snart skrottes. På det tidspunkt var disse modeller endnu ikke på markedet. De blev reddet fra skrotpressen – og dele af disse biler kunne bruges til at bygge et antal EXT, fordi nogle af chassisdelene var identiske. Bill Deem err stunt driver og tidligere GM mekaniker. Han blev ansat og arbejdede for det meste alene, men havde på et tidspunkt 10 mand i arbejde i en lagerhal i Detroit. Han fik specielle prototype karosseridele leveret fra GMs underleverandører. Han stod for at bygge to komplette biler, andre kun beregnet til at filme udefra, nogle med indretning – og otte med skudhuller – så filmselskabet kunne ”skyde” på dem med falsk ammunition.

I januar 2001 var alle bilerne klar i Los Angeles – hvor de blev brugt gennem de otte ugers optagelse på filmselskabets falske motorvejsstrækning.

GM forsynede desuden filmselskabet med 50 biler, som blev brugt til at skabe ”trafik” under optagelserne på den specielle freeway på flådebasen.

”The Matrix Reloaded” er lavet af producenten Joel Silver og skribenterne Larry og Andy Wachowski. De rigtige stjerner er Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss og Hugo Weaving. I dette andet kapitel (af tre) ser vi frihedskæmperne Neo, Morpheus og Trinity i deres fortsatte oprør mod The Machine Army. Deres mission er at sikre den menneskelige race mod udryddelse. Det kræver snilde og et imponerende våbenarsenal.

Læs mere om filmen på www.Cadillac.com/matrix