Tom K.s nye firmabil

Bentley har over tre år sat mere end 300 millioner kroner af til at vinde et motorløb.

Det er selvfølgelig Le Mans, det drejer sig om, og som dansker kan man glæde sig over, at vores firedobbelte Le Mans-vinder Tom Kristensen får den bedst tænkelige opbakning til at sikre sig sin femte sejr, og dermed tangere den hidtidige rekord.

300 millioner kroner er mange penge set fra ethvert synspunkt, og for et firma, der sidste år solgte under 2000 biler, er det en enorm sum.

Nu ejes Bentley af VW-koncernen, og den ofrer selvfølgelig ikke så stort et beløb blot for at glæde Tom K. og hans fem holdkammerater. Når der sættes så mange ressourcer ind på at vinde 24-timers-løbet på Le Mans og 12-timers-løbet på Sebring er det led i en plan, der med ét slag skal sætte det nye Bentley på det automobile verdenskort og bane vejen for en firedobling af Bentley-salget.over de næste 4-5 år.

Bentley har nemlig ikke tænkt sig at markedsføre sine kostbare biler overfor den brede offentlighed gennem TV- og magasin-reklamer, men gennem målrettet event-marketing, herunder Le Mans, og de 300 millioner er omtrent halvdelen af det budget, der er sat af til den slags.

Der har i pressen været harceleret over, at VW-koncernens tidligere direktør, nu formand for bestyrelsen, Ferdinand Piëch, blev luret af daværende BMW-chef Bernd Pischetsrieder (der i mellemtiden er blevet VW-koncernens nye boss), da han overbød BMW og erhvervede Rolls-Royce og Bentley for bagefter at blive klar over, at retten til Rolls-Royce-navnet ikke fulgte med i handelen, men tilhørte flymotorfabrikken af samme navn, som solgte det til sin samarbejdspartner BMW for en langt mindre sum, så det i dag er BMW, der ejer Rolls-Royce.

Men faktisk sagde Piëch, længe før handelen gik i orden, at han ikke havde nogen særlig interesse i Rolls-Royce, men derimod store udviklingsplaner for Bentley, og med lys i øjnene talte han om, hvor fantastisk det ville være, hvis Bentley vendte tilbage til le Mans, hvor mærket fejrede så store triumfer i begyndelsen af forrige århundrede.

Det sker nu og altså med formandens fulde opbakning. Speed 8, som den nye racer hedder, skal bane vejen for Continental GT Coupé og efterfølgende nye Bentley-modeller til civilt brug. Prisen for en ny Bentley er over 1,3 millioner kroner, og hvis salgsmålet på 8000 stk. pr. år bliver nået, er pengene til en Le Mans-sejr givet godt ud.

Men har Bentley Speed 8 chancer for at vinde? Ja, bag rattet i den ene sidder jo først og fremmest Tom Kristensen, som med sig på holdet har Rinaldo Capello og Guy Smith, og i den anden de tre Formel 1-veteraner Johnny Herbert, Mark Blundell og David Brabham, men dertil kommer, at VW-koncernen selvfølgelig overfører både knowhow og teknik fra de sejrrige Audi-racere til Bentley Speed 8.

Den nye bil er netop blevet præsenteret i England. Den er redesignet helt fra bunden, siger Bentley, der sidste år blev nummer fire efter de tre dominerende Audi´er. Audi´erne deltager ganske vist også i år, men i privat regi, mens koncern-opbakningen kommer Bentley til gode.

Speed 8 har V8-motor med to turboladere og direkte indsprøjtning efter Audi-opskrift. Aerodynamikken er blevet stærkt forbedret. Boblen over cockpittet er blevet mindre, men der er faktisk mere plads indeni. Luftindtaget til motoren, som tidligere sad ovenpå, er blevet erstattet af to ”snorkler” i siderne, hvilket både giver en bedre luftstrøm hen over bilen og reducerer højden. Det er lykkedes at mindske luftmodstanden, men samtidig give bilen mere ”downforce”, så den på én gang er blevet hurtigere og lettere at køre, siger Bentley.

Tom K. og kolleger har altså et godt udgangspunkt for at give Bentley den første Le Mans-sejr siden 1920´erne – en sejr, der ifølge Bentley´s salgsdirektør Adrian Hallmark vil give mere, end der kan opnås ved nogen reklamekampagne, nemlig at skille det nye Bentley ud fra alle de andre luksusmærker.

af Torkild Sevelsted