Corolla er død, længe leve Auris ! - Corolla er død, længe leve Auris ! - Corolla er død, længe leve Auris !

Sådan lyder det normalt, når en konge dør og en anden overtager tronen. Toyota har efter mere end 40 år valgt at lade "Corolla" navnet udgå i 3/5 dørs versionen, og efterfølgeren hedder nu Auris - men spørgsmålet er egentligt om Auris er stærk nok til at beholde tronen, for Corolla har længe været hårdt trængt af både europæiske og koreanske mærker.

Forsigtigt design
Selvom Toyota har været radikale med navneskiftet, så har man været noget mere forsigtigt med designet. I forbifarten lægger man ikke lige mærke til, at det her altså er en sprit ny bil - men sådan har det altid været med Corolla, så hvorfor ændre på det?

De samme lidt forsigtige linier, som udendørs, har man fulgt op på indendørs, så her er der ikke nogen fantastiske overraskelser. Lidt nytænkning er der dog, hvilket ses i form af en anderledes midterkonsol, en stor sølvgrå bue, hvor gearstang og håndbremse sidder.  Desværre føles den billig i kraft af dårligt plastmateriale og en dårlig samling af samme. Derudover føler man at den flotte bue tager for meget plads. Fordelen er dog at gearstangen sidder højt og fint placeret.

Auris er selvfølgelig vokset i forhold til Corolla’en, og det kan primært mærkes på bagsædet hvor voksne har ganske fin benplads. Bagagerummet er også vokset en smule til 354 l.

Motoren
Motorudvalget er bredt og tæller 1,4 og 1,6 liters benzinmotorer samt 1,4 - 1,6 og 2,2 liters dieselmotorer.

Filosofien hos flere bil-/motorproducenter er nu blevet, at udvikle en højtydende motor med så lille en slagvolumen (ccm) som muligt – det gælder altså om at presse flest mulig hestekræfter ud af så få ccm som muligt.

Ideen er at det skulle være brændstofbesparende (hvilket det muligvis også er), samtidig med at man får en livlig og kraftfuld motor. Det er også en fin filosofi, men med visse ulemper. Vi har kørt en del biler med små og højtydende motorer, men hver gang er vi blevet skuffet, og det gælder også for motoren i Auris.

Denne testbil er udstyret med en 126 hk 1,6 liters benzinmotor. Motoren føles støjende i både acceleration, og ved stabil fart, da gearingen er forholdsvis lav. Momentet der gør, at en motor er stærk og smidig, indfinder sig først ved 5.200 o/min., og med så mange omdrejninger er både støjniveau og brændstofforbrug ikke prisværdigt.

Øko-meter
Lidt i stil med det fine ”øko-meter” i den gamle Carina E, er der nu placeret to store grønne pile mellem speedometer og omdrejningstæller der indikere om man burde køre i højere eller lavere gear for at sikre optimal brændstoføkonomi. Ulempen er blot, at de er placeret så langt nede, at de ikke ligger optimalt i synsfeltet.

Med en god blandet kørsel, på motorvej, og med 4 passagerer endte ugens forbrug på 12,5 km/l. Et lille stykke fra den offcielle EU-norm som lover 14,5 km/l.

Sikkerhed
Sikkerhedsmæssigt er Auris helt på toppen, hvilket den seneste crashtest også viste med et resultat på de maksimale 5 stjerner. 7 airbags er standard, hvor den 7. er en knæairbag der beskytter ved en frontalkollision. ESP er selvfølgelig også standard.

Konklusion
Den nye Auris "Corolla" er en bil, som man ikke lægger mærke til i trafikken, og den gør heller ikke noget synderligt indtryk på en, når man sidder bag rattet. Den udfylder sin rolle som et fornuftigt og stabilt transportmiddel, men det er så det.

Toyota ligger tilsyneladende og hviler på efterhånden gamle laurbær, for man har ikke gjort en særlig stor indsats for at gøre Auris til noget specielt.

Den mest åbenlyse konkurrent er KIA cee’d der ligger godt 40-50.000 kr. under Auris. Det åbenlyse valg vil være at vælge en KIA cee’d med en 1,6 liters dieselmotor og højt udstyrsniveau, og som så stadig koster det samme som en Auris 1,6 benzin med laveste udstyrsniveau.