Den seneste generation af mellemklasse bilerne er vokset gevaldigt på alle leder og kanter. Dette gælder ikke mindst for den Toyota Avensis der blev introduceret i 2003. Den tidligere Avensis var designmæssigt en halvkedelig bil og designet var også medvirkende til at bilen gav indtryk af at den var lille og spinkelt bygget. Dette har Toyota fået rettet gevaldig op på, hvor den nye Avensis fremstår i et elegant og bastant design. Indtil årsskiftet 03/04 var den kraftigste Avensis den 2 liters model med 147 Hk og en pris på 330.000,- med højeste udstyrsniveau. Man manglede en kraftig model til at hamle op med bl.a. Ford Mondeo V6, Volvo S60 og Honda Accord. Den model er nu blevet introduceret i Danmark, hvor man bl.a. får glæde af både en nyudviklet motor og automatgearkasse.

Topmodellen
Topmodellen i Avensis serien hedder altså nu Toyota Avensis 2.4 Aut. Executive og koster 450.000,-. Bilen, vi her har til test, har ingen ekstraudstyr udover Full Map Navigation til 10.000,-. Det er heller ikke fordi, man behøver ekstraudstyr, da listen over standardudstyr er temmelig lang: Elruder for og bag, elspejle med varme og elektrisk indklapning, trinløs sædevarme i forsæderne, sort læderindtræk, el-justerbare forsæder, audiosystem med CD og 8 højttalere, automatisk nedblænding af bakspejl, cruisecontrol, 2 zones klimaanlæg, 5 trins automatgear og listen fortsætter.

Udvendigt er lister, kofangere og spejle lakeret i bilens farve. Der er tågelygter for/bag  og standard monterede 17” alufælge med dæk i størrelsen 215/45 gør sit til, at man får det indtryk, at Avensis 2.4 er en sportslimousine.

Kabinen
I kabinen føler man sig godt tilpas – bilen føles rummelig og kropsnær på samme tid. Kvaliteten er gennemført både mht. materialevalg og samlekvalitet, og der er ingen irriterende knage- eller raslelyde. Især forsæderne er værd at fremhæve. Sæderne er elektrisk multijusterbare og sidestøtten er tilstrækkelig god til, at man ikke glider sidelæns, som ellers kan være tilfældet i glatte lædersæder.

Med alt det elektroniske udstyr er der selvfølgelig også en del knapper at holde styr på, når man sidder bag rattet - men da de vigtigste funktioner er placeret logisk, vænner man sig hurtigt til dem i den daglige betjening. Navigations systemet betjenes via en fjernbetjening, som man kan lade sidde i sin holder mellem forsæderne eller tage i hånden. På denne måde har passagerne også mulighed for at betjene systemet. Skærmen er placeret i toppen af midterkonsollen, og klapper op/ned ved tryk på en knap. Samme skærm indeholder også tripcomputeren, kalenderfunktioner og information om bilens serviceintervaller.

Bagsædepassagerne kan nyde turen med god plads til benene, og glæde sig over 3-punkts seler og nakkestøtter til alle 3 på bagsædet samt solgardin i bagruden

Bagagerummet
Det eneste sted hvor den gennemførte kvalitet ikke er specielt gennemført er i bagagerummet. Toyota er tilstadighed ikke gået væk fra de meget gammeldags kuffertknusere, og det er simpelthen for dårligt. Desuden mangler klappen en bremse når den åbnes, da hele bilen vibrerer når klappen slippes. Selve bagagerummet kan klare 520 liter.

Teknikken
Både motor og gearkasse er nyudviklede, hvor man især har lagt vægt på at minimere vægten. Motoren er konstrueret med direkte indsprøjtning og et letvægts magnesium topstykke, hvilket gør motoren til den letteste 2.4 liters på markedet. Gearkassen er også blevet væsentlig lettere end tidligere. Her er vægten blevet formindsket med 7 kilo. Da gearkassen er helt nyudviklet kunne man håbe på, at den ville blive lige så forfinet som dem man finder i Lexus modellerne, men det er ikke tilfældet. Gearskiftet er ikke fuldstændigt rykfrit, men der skal jo selvfølgelig også være en grund til at købe en Lexus.

For at sikre optimal ydelse og økonomi benytter Toyota sig at deres velkendte VVTi teknologi, hvor en computer varierer indsugningsventilernes åbningstider. Dette resulterer i en omdrejningsvillig og veloplagt motor med 163 Hk. De ydes ved 5.800 o/min og momentet på 230 Nm. opnås ved 3.800 o/min. Selvom man har gjort meget for at holde vægten nede, vejer komfort og sikkerhedsudstyr godt til. 1.350 kg vejer en Avensis 2.4, men trods det, og trods automatgear klares 0-100 km/t på 9,1 sekunder. Mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/t klares på blot 5,6 sek. Tophastigheden er opgivet til 220 Km/t, og takket være den 5 trins gearkasse, klares høje hastigheder med relativt få omdrejninger og dermed et lavt støjniveau. Den lave Cw-værdi på 0,28 er medvirkende til at minimere vindstøjen. 

Forbrugsmæssigt er EU-mixet sat til 10,5 Km/l, og i løbet at testugen landede vores gennemsnitsforbrug på 10,1 Km/l. Ganske pænt; når man tager hensyn til bilens vægt, antal heste samt automatgearet.

Sikkerheden
Det er ikke så tit, at den Europæiske crashtest organisation EuroNCAP giver 5 stjerner til en bil, men den nye Avensis er en af de ”heldige”. Listen med 5-stjernede biler tæller bl.a. også Renault Laguna og Mégane, Mercedes Benz C- og E-klasse og Saab 9-3 og 9-5, Avensis har et meget højt sikkerhedsniveau med 7 airbags, ESP, nakkestøtter og 3-punktseler på alle 5 siddepladser. Som noget nyt blev knæ-airbag introduceret sammen med den nye Avensis. Denne airbag sidder under rattet og beskytter mod ben- og knæskader, der tit opstår ved en voldsom frontal kollision.  


Køreoplevelsen
Jeg har tidligere nævnt ordet ”sportslimousine” i forbindelse med denne Avensis, og det er faktisk det ord der beskriver bilen bedst. Sammenspillet mellem den kraftige motor og den faste undervogn gør at bilen føles dynamisk og meget velkørende både i byen eller i overhalingsbanen på motorvejen. Styringen er præcis og retningsstabiliteten upåklagelig.

Konklusionen
Med en pris på 450.000,- bringes Avensis 2.4 ud i en hård konkurrence på både kvalitet, udstyr og ikke mindst prestige. Konkurrenterne tæller bl.a. Ford Mondeo V6 Aut. (406.000,- ), Volvo S60 2.4 Aut. (424.000,-) og Opel Vecta 2.2 GTS Aut. (440.000,-). Avensis 2.4 ligger en smule over konkurrenterne prismæssigt, men der skal man tage hensyn til udstyrsniveauet, som er meget højere end hos konkurrenterne. Med 3 års mekanisk garanti og 12 år mod rustgennemtæring er Avensis også fuldt ud konkurrencedygtigt på dette punkt.

Personligt har jeg svært ved at skjule min begejstring for Avensis 2.4. Efter en uges tid i denne bil var den meget svær at slippe igen. Bilen er lækker at køre i, og med alt komfortudstyret kan man kun føle sig veltilpas i kabinen.