Motoren
Motoren yder de 110 Hk ved 6.000 o/min og har et moment på 150 Nm ved 4.800 o/min.
Lad det være sagt med det sammen, at motoren gør et ganske fornuftigt stykke arbejde. Den er yderst støjsvag - når det går stille for sig. Som stort set alle andre Toyota motorer, så skal den 1.6 liters VVT-i'er have omdrejninger - mange omdrejninger. Men, selvom motoren kan lyde en smule anstrengt, så føles den ikke sådan. Lyden narre altså en smule. Der er kræfter nok til at flytte den 1175 kg tunge bil fra 0-100 Km/t på 10,2 sekunder. Topfarten er 190 Km/t.

Kabinen
Kabinen i Corolla stationcar er yderst rummelig. Der er masser af plads på bagsædet. Ja, faktisk så meget, at den Skoda Octavia Combi, som redaktionen havde samtidig med Corolla'en, virkede decideret lille. Bagagerummet er acceptable 402 liter og bagsæderne har den feature at ryglænet kan ligges ned, ganske som ved forsæderne (eller rettes op, afhængig af formål), så man enten kan slappe mere af, eller få mere plads i bagagerummet.

Kvaliteten i kabinen er forbedret en del fra tidligere modeller. Plastikken virker mere blød og varm og samlekvaliteten er rigtig god. Desværre faldt designet (der er delte meninger på redaktionen) ikke i min smag. Instrumenterne virker også lidt gammeldags - hvilket er ærgerligt. Der måtte gerne være overført nogle af de designelementer, vi bla. ser i Rav4. Det ville have sendt et mere klart signal om en ny og spændende bil. De valgte instrumenter får bilen til at virke en smule gammeldags. Det er en skam, når man ved, hvordan det kunne se ud (læs: Toyota Rav4)

Vi oplevede desværre også en del knirkelyde i bilen. Ikke fra instrumentpanelet - men derimod fra bagagerummet. Vi kunne ikke lokaliserer det nærmere, men vi håber at det er en enlig svale - da det var til meget store irritation - specielt ved bykørsel, hvor bilen ikke holdt en jævn fart.

Styring
Et minus ved den nye Corolla stationcar, er servostyringen. Den er meget løs ved lave hastigheder - og det var faktisk det første samtlige kørere bed mærke i ved deres første tur. Årsagen kan skyldes, at servostyringen i Corolla stationcar er motorstyret. Dvs. at den er afhængig af det antal omdrejninger motoren yder. I hatch back versionen er servostyringen elektrisk. Dvs. at det er en lille elektrisk motor der styrer servo'en. Denne sammensætning virker noget bedre, end den motorstyrede. Lad os håbe at Toyota overfører dette system til stationcar versionen på et senere tidspunkt.

Gearskiftet
Gearskiftet i Corolla er en tilvænningssag. Det kan ved førstegangsbrug virke en smule knoklet - men det er simpelthen et spørgsmål om at finde det optimale skift mellem kobling og selve rykket i gearstangen. Når dette er gjort, så leverer Corolla'en yderst behagelig kørsel.

Økonomi
Rent benzinøkonomisk ser det ganske fornuftigt ud for Corolla 1.6 VVT-i. Bilen har ifølge producenten et forbrug på 13.9 Km/l (EU-mix). Vi målte, på en fuld tank V-Power, Corolla'en til 14.2 Km/l. Det er ganske fornuftigt - specielt når vi ser på motortypen og de høje omdrejningstal. Den årlige grønne afgift er 3.020,- kroner.

Konklusion
Corolla er en oplagt familiebil. Den er meget rummelig, har en stærk motor og er let og ligetil at komme rundt i. Nærmeste konkurrent er helt sikkert Ford Focus 1.6 stationcar. De to biler ligger meget lig hinanden både hvad angår størrelse på bilen og på motoren.
Prismæssigt er de to biler adskilt med knap 5.500,- kroner, til Corolla'ens fordel. Om man vælger Ford eller Toyota er en smagssag. Begge biler har hver deres forcer.
En ting er dog sikkert - og det er, at Toyota Corolla stationcar er et yderst fornuftigt køb i familieklassen.