Den nyeste Corolla virker meget gennemarbejdet og designet kan i hvert fald ikke støde nogen; det er lige så anonymt som nogle af konkurrenternes. Fysisk er Corolla'en vokset noget, især i højden, ligesom Peugeot 307, Honda Civic osv. Dette giver lidt MPV form, og den ekstra højde kommer hovedsageligt bagsædepassagerne til gode.

Interiøret kan ligesom det ydre ikke forarve nogen, da man valgt en helt traditionel indretning af kabinen. Instrumenterne er placeret bag rattet, ikke som i fx Yaris og Previa hvor instrumenterne er placeret i midten af instrumentbordet.

Udstyrsniveauet er gennemsnitligt, hvor bl.a. multiinfo display med forbrugsvisning, radio med cd, elrudehejs foran, el justerbare/opvarmede spejle er standard. Jeg mangler personligt elrudehejs ved bagsæderne, og synes egentligt at det er for dårligt at det ikke er standard i en bil der koster 230.000,-. Desuden er aircondition ved at være standard udstyr i mange familiebiler bl.a. Honda Civic, men ikke i Corolla.

Takket være det forhøjede tag er der ganske god plads i kabinen; især på bagsædet, hvor to voksne i fuld størrelse fint kan sidde.

Bagagerummet er ikke verdens største, blot 289 l, bl.a. fordi pladsen ved bagsædet har fået højere prioritet end bagagerumskapaciteten. Ved at lægge bagsædet ned får man yderligere plads at gøre godt med. Man skal blot være opmærksom på at selerne og selelåsene ikke kommer til at ligge bag/under bagsædet, når man klapper det op igen.

Den to liters Common-rail motor yder kun 90 HK ved 4.000 o/min, og et moment på 215 Nm ved 2.200 o/min. Ikke nogle vildt imponerende tal, men motoren gør det godt i alle situationer; især på motorvejen, hvor den høje gearing gør sit til at motorstøjen er meget begrænset, selv ved høje hastigheder. Det lidt mindre imponerende er brændstoføkonomien. Ved hovedsageligt landevejskørsel gik den ikke mere end 15,4 km pr. liter diesel. De officielle tal lover 17,5 km/l. 0-100 klares på 12,6 sek., og tophastigheden ligger på 180 km/t. Mellemaccelerationen fra 80-120 km/t er overstået på 10,3 sek. Der er tale om at motoren også kommer i en 110 hk version, som nok vil gøre bilen overlegen præstationsmæssigt, overfor mange benzinbiler.

På redaktionen var der meget spredte meninger om, hvor godt gearskiftet var. Personligt synes jeg at det fungerede udmærket - men de to kvindelige chauffører, der også kørte bilen syntes, at gearskiftet var så tungt, at man ligefrem skulle lægge kræfter i når der skulle skiftes gear. De følte, at når man gik fra f.eks. 1. - 3. gear, skulle man igennem en midterposition og så tilbage i gear.

Der er endnu ikke lavet en uafhængig crash test af Corolla'en, men Toyota er kendt for at lave biler, hvor sikkerhedsniveauet ligger over gennemsnittet. Vi vil dog vende tilbage med resultaterne fra crash testen så snart de foreligger.

Man har valgt ikke at udstyre den nye Corolla med airbag gardiner til forsædepassagernes hoveder, selvom det fx er standard i konkurrenten Peugeot 307. "Brake Assist", som hjælper med til at bremse optimalt ved katastrofe opbremsninger er heller ikke standard. Så på et par vigtige sikkerhedsmæssige punkter halter Corolla'en noget efter konkurrenterne.

Køreegenskaberne er sikre og neutrale, men pga. erfaringerne fra den foregående model har man strammet undervognen så godt op, at det til tider er lidt for meget.

Totalt set synes jeg at den nye Toyota Corolla er en ganske fornuftig bil, bare for dyr; især i diesel versionen, hvis man ser på udstyrs- og sikkerhedsniveauet. Den nye Peugeot 307 diesel med 90 Hk koster 213.990,-

I løbet af Maj vender vi tilbage med en test af Corolla'en med en 1.4 liters benzin motor med en pris på 185.000,-