Da Sportsvan for første gang blev introduceret i 1997 blev den meget godt modtaget, og blev de efterfølgende år den mest solgte van. Toyota fortsætter stilen i 2004 med en opdateret Sportsvan, som stadig primært sælges til erhvervslivet, hvor de kører som servicevogne eller som firmabil til tømmermesteren.

Priserne starter ved 180.000 inkl. moms for benzinmodellen med 150 heste og uden luksusudstyrspakken. Den mest solgte Sportsvan er dog dieselmodellen med den velkendte og aldrende common-rail dieselmotor med 116 heste. Her er prisen 195.968. Den testede bil er desuden udstyret med luksuspakken til 21.260,-, hvilket bringer testbilens pris op i 217.228,- inkl. moms.

Toyota Avensis Verso med varerum
Toyota Sportsvan er fuldstændig identisk med Toyota's MPV Avensis Verso med den eneste forskel at bagsæderne mangler. Avensis Verso koster 539.000 med samme motor som i den testede Sportsvan, så der er selvfølgelig mange penge at spare, hvis man kun har brug for to sæder. Uden bagsæderne er der plads til 2,4 m3 i det store varerum, hvor der er plads til 198,5 cm lange brædder.

Aggressivt og massivt design
Toyota har for at få deres biler til at virke mere eksklusive ændret væsentligt på designet, hvilket er mest tydelig på den nye Toyota Avensis personbil. Men det er også lykkes for Toyota at få Verso/Sportsvan til at se fræk ud. Især den massive og aggressive front gør, at en Sportsvan i bakspejlet godt kan virke lidt truende.

Moderne interiør
Sammensætningen af materialer og farver sørger for at kabinen virker gennemarbejdet og eksklusiv. Det er bl.a. detaljer som titanium-look på dørpanelerne, der giver det sidste gennemførte look til kabinen. Sæderne kan der stort set kun skrives godt, da de støtter fint og som standard er udstyret med armlæn.

Instrumenteringen følger også det eksklusive look ved hjælp af Optitron-teknikken, der giver en kridhvid og klar belysning. Overskueligheden er sat i højsædet med et centralt placeret speedometer med omdrejningstæller og tankmåler på hver side.

Luksuspakke
Luksuspakken som bilen er udstyret med indeholder flere ”uundværlige” ting. For de 21.000,- får man tågelygter foran, klimaanlæg, multifunktionsdisplay, ratbetjent radio med cd og læderrat Derudover er selvfølgelig som standard også fjernbetjent centrallås, elruder, elspejle som er elektrisk sammenfoldelige og højdejusterbart førersæde. Det er dog endnu ikke lykkedes for Toyota at gøre rattet justerbart i længderetningen.

116 diesel heste
Det mest fornuftige motorvalg til Sportsvan’en er selvfølgelig dieselmotoren der giver solide kræfter og en rimelig brændstoføkonomi Det er den velkendte common-rail turbo motor på 116 heste og med et moment på 250 Nm. der ligger i Toyota Sportsvan. Præstationsmæssigt er der ikke umiddelbart nogen grund til vælge den 150 hestes benzinmotor, da dieselmotoren gør bilen stort set lige så hurtig, og er mere fleksibel på grund af det højere moment.

Rent brændstof økonomisk er dieselmotoren også at foretrække da den ifølge EU-mixet klarer 15,4 km/l ved blandet kørsel. I løbet af testugen nåede vi 14,9 km/l ved blandet kørsel.

Desværre kan man efterhånden mærke, at dieselmotoren har nogle år på bagen, og at motorrummet kunne være bedre isoleret. Motorstøjen er simpelthen for dominerende - især ved by- og motorvejskørsel. Mange konkurrenter gør det meget bedre.

Køreegenskaber og sikkerhed
Der er ingen tvivl om at Toyota Sportsvan er en stor bil, og det lægger man især mærke til, når den bliver presset lidt. Den højere tyngepunkt sammen med en relativ blød undervogn betyder, at sving ikke er bilens favoritdisciplin. På motorvejen laver bilen dog ingen unoder hvor retningsstabiliteten er fin og sidevindsfølsomheden minimal.

Sikkerhedsmæssigt er den opdaterede Sportsvan ikke up-to-date på et meget vigtigt punkt. ESP fås ikke til bilen, og det er et stort minus, da resten af udstyret ellers er standard -  ABS bremser med bremse assistent, 4 airbags og anti piskesmældssæder.

Kosmetisk facelift
Det seneste facelift har gjort Toyota Sportsvan til en flottere og mere eksklusiv bil. Men kosmetik gør ikke alt. Især den støjende motor og den bløde undervogn ødelægger lidt af fornøjelsen ved at køre Sportsvan. Prisen er nok også med til at holde de fleste private væk fra Toyota forhandleren. 220.000,- er mange penge for en gulplade bil, hvor man samtidig skal betale 5.000,- om året i straf, fordi man kører i gulplade bil.