Når dørene til den 77. udgave af Genéve Motor Show bliver slået op, har Peugeot ikke mindre end tre verdenspremierer at trække op af hatten. Peugeot afslører tre nye udgaver i 207-serien og sin nye SUV (Sport Utility Vehicle) 4007. Hver af disse modeller er et udtryk for Peugeots mål om at skabe køreglæde i et bredt modelprogram bestående af så forskellige modeller som CC, RC, SW og SUV.

Peugeot viser 26 seriemodeller og seks konceptbiler (207 SW Outdoor, 4007 ”Holland&Holland”, 908 RC, 207 Epure, 908 HDi FAP, Spider 207) på sin 2,600 m2 store stand, der er bygget op med velvære som nøgleord.

Verdenspremiere på nye 207-udgaver

Peugeot 207 blev introduceret for mindre end et år siden, men med mere end 334.000 producerede enheder har den allerede bevist, at den er en værdig efterfølger i Peugeots 2-serie. Af de tre nyheder på standen vil 207 CC og 207 RC snart være tilgængelige for kunder, mens 207 SW Outdoor illustrerer en fremtidig model, som vil være dedikeret til fritid og dynamik.

207 CC

Peugeot var i 1930´erne foregangsmand for en helt ny modeltype: coupé cabriolet. Modellerne 601, 401 og 402 Eclipse indvarslede et innovativt tagsystem, som har sat sit tydelig præg på mærkets udvikling og ført til skabelsen af to af Peugeots lysende stjerner: 206 CC og 307 CC, der er produceret i henholdsvis 360.000 og 150.000 enheder.

207 CC er parat til at skrive et nyt kapitel i den lange historie om Peugeots coupé cabrioleter. Den er designet i Peugeots Design Center, og med sin kompakte og muskuløse profil udstråler den en naturlig dynamik både som coupé og som cabriolet. 207 CC har samme sportsfront som 207 og dens profil med de rene linjer slutter i en potent bagende, der fuldendes af en pynteliste i aluminiumslook.

Den nye CC har samme dimensioner som 207, men er dog 75 mm lavere (1,397m) for at understrege coupé-udstrålingen. Det elektriske foldetag er udviklet internt hos Peugeot, der har haft fokus på kvalitet og komfort. Foldetaget er fuldautomatisk og den eneste manuelle betjening består i at trykke på kontrolknappen i 25 sekunder, hvilket er den tid hele åbnings- eller lukkesekvensen tager.

207 CC har premiere i Danmark i slutningen af marts, hvor motorprogrammet består af én HDi dieselmotor med 109 hk og to avancerede benzinmotorer fra samarbejdet mellem Peugeot og BMW med henholdsvis 120 hk og 150 hk.

207 RC

Tro mod GTi-traditionen, der startede med 205 GTi i 1984, fortsætter Peugeot i legendens spor med 207 RC. 207 RC er en moderne udvikling af en kompakt bil med et sportsligt temperament, der på én gang tilfredsstiller hverdagens behov og samtidig giver en køreoplevelse, der får den indre entusiast frem.

207 RC har samme længde som 207, men inspireret af motorsporten er den udstyret med bredere akselafstand for og bag. Dens sporty personlighed er understreget af en eksklusiv finish med bl.a. spejlskaller i krom, 17” Pilane hjul, hækspoiler og et trapezformet forkromet dobbelt udstødningsrør.

Bilens effektivitet og udholdenhed er udvendigt symboliseret af de sortmaskerede forlygter, mens hjertet i bilen er en 1,6 liter THP benzinmotor med 174 hk og et drejningsmoment på 240 Nm ved 1600 omdr./min., der stammer fra samarbejdet mellem PSA Peugeot og BMW.

Konceptbilen 207 SW Outdoor

Konceptbilen 207 SW Outdoor rummer alle SW-modellens unikke kvaliteter. Den har panoramaglastag, oplukkelig bagrude, fleksibilitet og rummelighed. 207 SW Outdoor er karakteriseret af en stærk personlighed, og dens dynamiske stil viser det tydelige slægtskab med Peugeot-familien. Den har samme front som 207, mens bagenden er inspireret af 407. De særlige karakteristika for denne Outdoor konceptbil er bl.a. plastskjolde på skærmkanter fra kofanger til kofanger, specielle fælge, baglygter med diodeeffekt og helt unikke tagrællinger, der alt sammen er med til at forstærke indtrykket af 207 SW Outdoor som et eventyrlystent multitalent.

Behændighed, teknologi og modernitet er kodeordene for 207 SW Outdoor. Den er udviklet til den aktive familie, der lever et udendørs fritidsliv med sport i centrum og som efterspørger en bil, der er alsidig både til fritid og hverdagsbrug.

Bilen er udstyret med en motor, der passer til dens karakter og som samtidig tager hensyn til miljøet: 1,6 liter HDi dieselmotor med 109 hk og FAP partikelfilter.

Premiere på Peugeots første SUV

Med Peugeot 4007, der bliver præsenteret for første gang for offentligheden på Motor Show i Genève, udforsker Peugeot et helt nyt område, som giver mulighed for at opleve stor køreglæde: Terrængående 4x4 biler.Dette nye tilbud, der er blevet til i samarbejde med Mitsubishi Motors Corporation, viser et design, som ikke efterlader nogen tvivl om tilhørsforholdet til Peugeot. Den rovdyrsinspirerede front med de tilbagetrukne forlygter og den markante kølergrill taler sit tydelige sprog: Styrke og dynamik.

Netop fordi 4007 markerer en udvidelse i Peugeots eksisterende modelprogram, har den fået en talbetegnelse, der ligesom 1007 signalerer en speciel ”00”-identitet. 4-tallet viser, at SUV´en befinder sig i den øvre mellemklasse ligesom 407, de to ”00” understreger, at her er tale om en speciel model, der adskiller sig fra det øvrige modelprogram, mens 7-tallet viser dens generation.

Peugeot 4007 er udstyret med den nye 2,2 HDi dieselmotor med FAP partikelfilter, der yder 156 hk og har et drejningsmoment på 380 Nm.Den forventes at køre på de danske veje i efteråret 2007.