Udvidet Transit sortiment med stilfuld sportvan og nye motorer

En ny 6-trins Durashift gearkasse samt ny 2,2 diesel motor med 140 HK giver tilsammen en bedre brændstoføkonomi, mindre støj og færre vibrationer.

Med introduktionen af en ny 6-trins Durashift gearkasse til den forhjulstrukne Ford Transit, udvider Ford sit program.

Alle forhjulstrukne Transit'er udstyres med en 2,2 liters Duratorq TDCi dieselmotor i tre ydelses-niveauer. Ydelsen på topmodellen er øget fra 130 til 140 hk, mens de to øvrige modeller fortsat yder henholdsvis 85- og 110 hk med en 5-trins manuel gearkasse.

Ford Transit med baghjulstræk har en 2,4 liter Duratorq TDCi dieselmotor i tre versioner – 100 hk, 115 hk og 140 hk. Den nye 3,2 liter Duratorq TDCi motor med 200 hk runder det professionelle program af som den stærkeste.

Den nye 6-trins gearkasse til de forhjulstrukne Ford Transit modeller er resultat af et joint venture med Fords mangeårige samarbejdspartner GFT (Getrag Ford Transmissions).
Begge Fords samlefabrikker i henholdsvis Kocaeli i Tyrkiet og Southampton i England, vil producere Ford Transit med den nye gearkasse.

’Ved at udstyre den forhjulstrukne topmodel med en ny 6-trins gearkasse, kan vi tilbyde vores kunder et endnu bredere Transit-program’, siger Christine Lund, som er chef-ingeniør for Fords professionelle model-program. ’Vi har styrket de anerkendte dyder i vores forhjulstrukne program med lavere last- og læsse-højde, mere plads, højere lastrum og en manøvredygtighed i særklasse. Den nye 6-trins gearkasse sætter trumf på forbedringerne med 10 procent bedre brændstoføkonomi og mere komfortabel kørsel.’

Samtidig er støjniveauet og vibrationerne reducerede, på den nye 140 hk Transit med 6-trins gearkassen. Udvekslingen har også givet et kortere første gear. Sammen med et højere drejningsmoment fra motoren, giver det en eksemplarisk start.

’Den nye forhjulstrukne Transit med 6-trins gearkasse vil først og fremmest tiltrække kunder i to tons segmentet – kunder, som søger bedre ydelse og et større drejningsmoment, der passer til motorvejskørsel og lange distancer, siger Henrik Nenzen, som er marketing- og service-chef for Fords professionelle model-program. ’Vores kunder i byerne vil formentlig bruge mere tid i trafikken og har ikke brug for en højere ydelse. Her vil modellerne med 5-trins gearkassen være tilstrækkelige, også til lejlighedsvis motorvejskørsel. Den nye forhjulstrukne topmodel med 6-trins gearkasse er et supplement og et alternativ til de allerede eksisterende baghjulstrukne modeller med 6-trins gearkasse og henholdsvis 115- og 140 hk.’

Gearkasse til lidt af hvert
De øgede udvekslingsmuligheder i den nye 6-trins gearkasse, giver bedre muligheder for brændstofbesparelser ved alle hastigheder, ligesom ydelse og drejningsmoment giver et fleksibelt kraftoverskud, når der er behov for det.

Den lavere gearing i første gear giver både hurtigere optræk og bedre træk. I den anden ende, giver den højere gearing mulighed for brændstofbesparelser og lavere omdrejninger ved kørsel på motorvej.

Den forøgede ydelse, fra 130- til 140 hk, komplementeres af et øget drejningsmoment på 40 Nm, totalt 350 Nm, som er tilgængelig fra 1.800 omdr./min til 2.400 omdr./min.

’De øgede gear- og udvekslingsmuligheder giver væsentlig bedre optræk, specielt med tung last eller når der skal startes på en vej med hældning’, siger Christine Lund. ’Det betyder mindre trættende kørsel, specielt i situationer med mange kør-stop. Og det er naturligvis vigtigt for professionelle, som også skal yde noget efter køreturen.’

Passer til det hele
De forskellige karrosseri-løsninger i Ford Transit-serien, giver optimale muligheder for at tilpasse bilerne til specifikke behov. Den nye Transit med 6-trins gearkasse vil være særlig interessant for håndværkere og persontransport-virksomheder, som alle vil sætte pris på brændstoføkonomien ved motorvejskørsel, kraftoverskuddet og den støjsvage køreoplevelse ved høje hastigheder.

Kunder, som fortrinsvis kører i byområder, og foretrækker en forhjulstrukket Transit, kan med fordel vælge en model med 5-trins gearkasse – enten med 85 hk eller 110 hk, som begge giver god brændstoføkonomi ved bykørsel og har lydsvage motorer. Sammenholdt med den lave lastehøjde, er disse varianter særlig velegnede til kørsel med mange stop i byområder.

Håndværkere og andre, som gerne vil have en køreoplevelse som i en personbil, vil sætte pris på 6-trins gearkassen og den brændstoføkonomi, der følger med.

’Den nye Durashift 6-trins gearkasse til den forhjulstrukne model, sikrer at Transit fortsat vil være konkurrencedygtig i et marked som stadig bliver mere konkurrencepræget’, siger Phil Collareno, som er chef for Fords professionelle program i Europa. ’Ford Transit er kåret som International Van of the Year 2007, og vi bestræber os hele tiden på at tilbyde vores kunder de valgmuligheder, som passer bedst til deres behov. Transit’en er det moderne og teknisk avancerede valg for alle professionelle brugere.’

Ny Transit SportVan
Med den nye Transit SportVan tilføjer Ford stil og sportsligt udtryk til varebils-segmentet.
Ford Transit SportVan er forhjulstrukken, har kortere akselafstand og drives af en 2,2 liter Duratorq TDCi dieselmotor, som yder 140 hk og har et drejningsmoment på 350 Nm, samt en 6-trins gearkasse.

Form og design
Ford Transits store karrosseri inviterer nærmest til særlige designudtryk og styling. Det første man lægger mærke til er styling-kittet, som er udviklet specifikt til Transit SportVan i samarbejde med MS Design: 18 tommer letmetalsfælge med 235/45 dæk, farve-matchende frontspoiler med en lysere center-sektion, farve-matchende sideskørter med indskudte lysere kontraster og farve-matchende bagskørter, som tilsammen giver en unik og dynamisk fremtoning.

Ford Transit SportVan findes i metalblå og yderligere to metal-farver. Det er første gang Transit’en er iklædt Performance Blue, som er en farve, der er kendt fra flere af Fords sportslige modeller som for eksempel Fiesta ST. De to øvrige farver – Tonic og Sublime – er allerede kendte Transit-farver. Den farve-matchende kofanger og kølergrill, det dobbelte udstødningsrør og de valgfrie Ford GT motorhjelms-striber, vidner om at her er en van, der vil fremad.

’Kunderne vil i stigende omfang gerne have biler med et individuelt og stilfuldt udtryk, siger Phil Collareno. ’Mange bruger jo også deres varevogne privat, og med Transit SportVan kan vi nu tilbyde en bil som skiller sig ud fra mængden.’

Tyverisikringen er skærpet med et særligt elektronisk dørluknings-system, som også beskytter lastrummet.

Indvendigt design
Transit SportVan byder på maksimal indvendig komfort. Aircondition, elektriske vinduer og spejle, med varme, samt Fords 6006 audio-system.

Derudover byder SportVan på en række støtte- og sikkerheds-features som f.eks. eksklusivt instrumentpanel med trip-computer, fartpilot og passager-airbag. De eksklusive finesser omfatter desuden læderrat med letmetals-forgreninger og læderknop på gearstangen. For størst mulig udsyn under kørsel i forskelligt vejr, er SportVan’en udstyret med automatiske viskere og Fords særlige Quickclear opvarmning af forruden. Desuden har SportVan'en integrerede tågelygter samt automatisk nærlys og tonede ruder.

Der er desuden et stort tilvalgs-program som f.eks. satellitnavigation, mulighed for Bluetooth® forbindelse, Thatcham CAT 1 alarm-system og fuld læderkabine.

’Med tilføjelserne af en forhjulstrukket Transit med 140 hk, en 6-trins gearkasse samt Transit SportVan, er Transit-programmet det mest omfattende af sin art. Vi er godt på vej mod et rekord-år for vores professionelle program og kan notere en vækst i salget af Ford Transit på 14 procent i forhold til samme periode sidste år. Samme positive udvikling gælder for Transit Connect og Ranger med et øget salg på henholdsvis 5- og 10 procent, siger Henrik Nenzen.

Ford Transit SportVan gør for første gang sin entré i Danmark til Årets Varebil i Danmark 2008, hvor den er én ud af de fire Ford-kandidater, der er nomineret til titlen. I begyndelsen af 2008 vil bilen stå klar hos alle danske Ford forhandlere.