Bedre sikkerhed, komfort og køredynamik, stadig i samme prisleje

For at opnå dette er den ny C-Klasse blandt andet udstyret med den nyudviklede Agility Control-pakke, som bland andet tilpasser affjedringens hårdhed efter køresituationen. Går det lige ud på en god vej minimeres affjedringens kraft for at øge komforten, men hvis der bliver kørt mere dynamisk, strammer affjedringen op for at stabilisere bilen. Styringen er 6 % mere direkte end forgængeren, ligesom gearskiftet er blevet endnu mere hurtigt og præcist. Til efteråret vil det desuden være muligt at få den ny C-Klasse med en særlig Advanced Agility Package, hvor undervognen er 15 mm lavere og man kan vælge mellem Comfort og Sport indstilling, som tilpasser affjedring og gearskifte.

Motorprogrammet består af en række nye, forbedrede 4-cylindrede motorer og de populære V6-motorer. I forhold til motorerne i den tidligere C-Klasse har disse op til 13 % højere effekt og omkring 18 % større drejningsmoment samtidigt med at forbruget er op til 6 % lavere.

Som altid med en ny model fra Mercedes-Benz sætter den ny C-Klasse også ny standard for både komfort och sikkerhedsnivaeu i sin klasse. Det er nu muligt at udstyre sin C-Klass med Mercedes-Benz’ unikke sikkerhedssystem PRE-SAFE, noget som ingen af konkurrenterne kan tilbyde i denne klasse. Det gælder også Intelligent Light System, som nu også bliver muligt at vælge til i den ny C-Klasse. Kraftige bi-xenon forlygter sikrer bedst mulige oplysning af vejen ved hjælp af fem forskellige indstillinger afhængig af vejr og kørestil. Blandt andre nyheder indenfor passiv sikkerhed i C-Klassen bemærkes NECK-PRO, Mercedes-Benz’ aktive nakkestøtter, windowairbags som dækker alle sideruder, samt knæairbag ved førerpladsen. Derudover har den ny C-Klasse adaptive bremser, hvis teknologi stammer fra S-Klassen. Systemet holder bremseskiverne tørre ved kørsel i fugtigt vejr, og hvis bilen registrerer kørselsituationen som kritisk, forbereder systemet bremserne ved at sætte bremseklodserne i kontakt med skiverne. Alt sammen for at optimere bremsekraften til enhver tid.

Den ny C-Klasse er blevet både længere (+55 mm) og bredere (+45 mm), hvilket giver bedre plads og komfort for fører og passagerer. På forsæderne resulterer det i 40 mm mere skulderplads, på bagsædet giver det 11 mm mere benplads og 9 mm mere knæplads. Også bagagerummet er blevet 20 liter større og rummer nu 475 liter.

Den ny C-Klasse introduceres i Danmark den 31. marts og priserne starter ved 611.000 kroner, hvilket er stort set på niveau med forgængeren. Udover alle forbedringer af køredynamik, sikkerhed og komfort, er også niveauet for standardudstyr hævet: Standard er nu også fx letmetalfælge (i forskellige versioner for at understrege stilen på de tre designlinier), ISOFIX og automatisk 2-zoners klimaanlæg.

Dette er tredie generation C-Klasse, og den har den interne betegnelse W204. Den tidligere C-Klasse Sedan (W203) blev introduceret i 2000 og er siden da solgt i 1,4 millioner eksemplarer. Tæller man også stationcar (S203) og sportcoupéen (C203) med, er der produceret over to millioner eksemplarer af 203-serien. Det var i 1993 modellen fik navnet C-Klasse (W og S202), og den erstattede 190’eren, (W201) som var Mercedes første bil i mellemklassen. Den debuterede i 1982 og fik hurtigt kælenavnet ”Baby-Benz”. Modellen blev kun bygget som sedan, men med mange motoralternativer.