Porsche udvider sit produktprogram i 911 serien

Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart udvider sit produktprogram med den nye 911 Turbo. Den 6. generation indenfor topmodellen fejrer sin verdenspremiere den 28. februar 2006 på Geneva Motor Show og introduceres hos Danmarks tre autoriserede Porsche Centre den 24. juni 2006.

911 Turbo (type 997) yder nu 353 kW (480 PS) ved 6.000 omdrejninger pr. minut. 60 HK mere end forgængeren (type 996). 3,6-liter-boxermotorens specifikke ydelser stiger dermed til det nye topmål på 98 kW (133 HK) pr. liter cylindervolumen. Det nominelle drejningsmoment er steget fra 560 til 620 Nm. Samtidig blev omdrejningsområdet, som denne kraft står til rådighed for, udvidet. Mens det maksimale drejningsmoment hos forgængeren lå mellem 2.700 og 4.600, kan det nu findes i området mellem 1.950 og 5.000 omdrejninger pr. minut.

Disse forbedringer ses ligeledes på køreegenskaberne: Til acceleration fra 0 til 100 km/t bruger den nye 911 Turbo med sekstrin-gearkasse 3,9 sekunder og når 200 km/t på 12,8 sekunder. Der går kun 3,8 sekunder fra den stærkeste model i 911 serien nogensinde har accelereret i 5. gear fra 80 til 120 km/t. Til trods for den ekstra ydelse var det muligt for Porsches udviklingsafdeling at reducere det gennemsnitlige benzinforbrug med en tiendedel til 12,8 liter pr. 100 kilometer.

Det som gør endnu mere indtryk er 911 Turbos værdier med det optionale automatgear Tiptronic S. Takket være den optimerede afstemning accelererer køretøjet i løbet af kun 3,7 sekunder fra 0 til 100 og opnår allerede efter 12,2 sekunder en fart på 200 km/t.

Også med hensyn til elasticitet er Turboen med automatgear helt fremme. I det næstsidste gear accelererer den på 3,5 sekunder fra 80 til 120 km/h. Benzinforbruget falder ved Tiptronic S-variationen i forhold til forgængeren med 0,3 liter og andrager iht. EU-norm 13,6 liter. Maksimalhastigheden for begge gear-varianter ligger på 310 km/t.

Med specialudrustningen ”Sport Chrono Pakke Turbo”, som tilbydes for første gang, forbedres køretøjets elasticitet igen. Når køreren aktiverer ”sportsknappen” ved siden af gearstangen aktiveres en kortvarig ”overboost” ved fuld acceleration. Derved bliver ladetrykket i det mellemste omdrejningstalsområde hævet med 0,2 bar i op til ti sekunder og drejningsmomentet stiger med 60 til 680 Nm. Tiden for mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/t forkortes dermed på 911 Turbo med manuelt gear med 0,3 til 3,5 sekunder.

Ansvarlig for disse køreegenskaber er de for første gang anvendte turboladere med variabel turbinegeometri. Kerneelementer i denne teknologi er de indstillelige turbineskovle, som variabelt og målrettet leder motorens udstødningsgas til turboladerens turbinehjul. Princippet for den variable turbinegeometri forbinder fordelene for store og små turboladere og fører især ved lavere omdrejningstal til en mærkbar forbedring af elasticiteten og hastigheden.

For at overføre den forhåndværende kraft optimalt til vejbanen, råder den nye generation af 911 Turbo over et nyudviklet firehjulstræk med elektronisk styret lamelkobling. Porsche Traction Management (PTM) sørger for en variabel kraftfordeling til begge drivaksler. Afhængig af køreforhold formidler firehjulstrækelektronikken kontinuerligt den altid optimale momentfordeling og garanterer således den bedst mulige overførsel. I praksis betyder det: Høj agilitet på smalle landeveje, fremragende vejgreb ved regn- og snevejr samt optimal køresikkerhed også i højhastighedsområdet. Porsche Traction Management i den nye 911 Turbo hører med disse egenskaber til de mest ydedygtige og samtidig letteste firehjulstræksystemer på markedet.

Til den nye 911 Turbos køreegenskaber hører et sublimt bremsesystem. Der gøres brug af en Monobloc-kaliber med seks stempler på forakslen og 4 stempler på bagakslen.

Diameteren på de indvendigt ventilerede og perforerede bremseskiver er i sammenligning med type 996 blevet forstørret med 20 mm til 350 mm på for- og bagakslen. Optionalt tilbyder Porsche derudover det videreudviklede keramikbremseanlæg PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake). Fordelene ved dette hightech-materiale er en 17 kilos vægtreduktion i forhold til det serielle bremseanlæg, en meget høj fadingsstabilitet grundet konstante friktionsværdier og absolut korrosionssikkerhed. Diameteren på forakslen andrager nu 380 mm og på bagakslen 350 mm.

Et karakteristisk designerkendetegn på den aktuelle 911 Turbo er den nydesignede front med sine markante, skarpt modellerede kølelufthuller. Sammen med de standard ovale Bi-Xenon-forlygter præger de den karakteristiske front. Den harmoniske front afrundes med tågelygterne som er monteret med stor afstand og dybt på fronten samt de nye LED-blinklys som er anbragt ved ventilationshullerne på fronten. Bagfra synes Turboen ligeledes mere kraftfuld end tidligere. Dertil bidrager først og fremmest hækpartiet, der i forhold til forgængeren er gjort 22 mm bredere, hvorpå den nyudformede hækspoiler er tilpasset. Denne skråner nu let nedad ved flankerne og smyger sig således til den bageste kofangers form. Luftventilationen på siden bagved dørene er ligeledes blevet nydesignet og muliggør sammen med de nye luftkanaler en mere effektiv kølelufttilførsel til ladeluftkølerne.

Prisen for den nye 911 Turbo bliver kr. 2.945.927,-.

Udover 911 Turbo præsenterer Porsche på Geneva Motor Show som en særlig overraskelse endnu en verdensnyhed: Den nye 911 GT3. Tekniske data og fotografier af denne model ”racing car for the road” fås den 28. februar 2006 på den første pressedag i Geneve.