Nyt udseende og ny teknologi suppleret med endnu en højtydende TSI-motor.

Næste generation af Volkswagens bestseller har i disse dage verdenspremiere på Paris Motor Show og ventes allerede til Danmark i november.

Som den første Volkswagen model vil Touran kunne fås med det enestående ”Park Assist” system. Automatisk styring gør parallel-parkering til en leg.

Den nye Touran bliver let genkendelig på sin nye kølergrill med VW-logoet og forkromet ramme. Ny stødfanger med udskæring til forlygterne følger stilen fra Eos. Bagpå ses generationsskiftet på nye baglygter og ny stødfanger. En række detaljer i interiøret runder fornyelsen af.

I løbet af foråret 2007 vil Touran kunne bestilles med den sensationelle Twincharger motor med 125 kW / 170 HK. Det bliver den stærkeste motor i programmet af benzinmotorer. Denne på én gang sportslige og økonomiske 1,4 l TSI motor får den ligeså sensationelle DSG gearkasse med dobbeltkobling som standardudstyr.

Straks fra markedsintroduktionen vil Touran kunne fås med den 103 kW / 140 HK stærke 1,4 l TSI motor. Denne motor vil kunne bestilles med DSG gearkasse som ekstraudstyr.

”Park Assist” parkerer Touran på under 15 sekunder

Den nye parkeringsassistent (inklusiv parkeringspilot og afstandssensorer for og bag) er et teknologisk highlight. Den ”Park Assist”, som Volkswagen har udviklet, muliggør automatisk parkering! Det er blot at trykke på en knap. Så skanner fintfølende sensorer parkeringsmuligheder imellem parkerede biler. En indstyringsmekanisme beregner den ideelle styremanøvre ind på pladsen. Samtidig vises bilens position i et display. Når bilen er sat i bakgear, parkerer den sig selv, og det gør den på under 15 sekunder. Det eneste føreren skal foretage sig er at give speeder henholdsvis at bremse. Touran overtager styringen.

Nyt udseende til en sand bestseller

Touran er både på grund af sit innovative motor- og gearkasseprogram og sin rummelige og fleksible kabineindretning blevet en bestseller på privat, som på erhvervsmarkedet og blev sidste år den mest købte gulpladebil i Danmark. Men også på europæisk niveau hører Touran til blandt de absolut mest populære MPV-modeller.

Ædelmetal-look, nye stoffer og gennemført sikkerhedsudstyr

Indvendigt giver nye stoffer og nye materialer i det hele taget en frisk fornyelse. F.eks. har midterkonsollen i instrumentbordet fået en finish med metal, som går igen ned over midterkonsollens aflæggerum. Grundversionen, Conceptline, får nyt indtræk, Media, og Radio med CD og MP3 funktion er standardudstyr.

Også når det gælder sikkerhed er udstyret kompromisløst. Der er airbags foran, i siderne og i loftet mens den aktive sikkerhed understøttes af et avanceret ESP-system, der samar-bejder synkront med bilens elektromekaniske styretøj.

Innovativt motorprogram

Toppen af benzinmotorprogrammet bliver fra begyndelsen hightech twincharger motoren (kompressor og turbolader) på 1,4 l, der præsterer 103 kW / 140 HK. Den giver Touran en tophastighed på 198 km/t og en gennemsnitligt benzinforbrug på 7,5 l pr. 100 km, svarende til 13,3 km/l.

Dieselmotorprogrammet krones med er den 125 kW / 170 HK stærke TDI-motor og begynder med en TDI motor på 66 kW / 90 HK. Der imellem er der TDI-motorer på 77 kW / 105 HK hhv. 103 kW / 140 HK.

Et rummeligt koncept med indtil syv siddepladser / 1989 l varerum

Takket være systemet med enkeltsæder er Touran kabinen enormt fleksibel. Sæderne i anden række kan tages ud, skydes frem og tilbage, folde det justerbare ryglæn ned, foldes sammen eller forskydes sideværts. Som ekstraudstyr kan Touran bestilles med en tredje sæderække, der består af to enkeltsæder. Når de ikke er i brug kan de foldes ned i bagagerummets gulv. Afhængig af den opstilling af sæderne, der vælges, kan bagagerummet blive på helt op til 1989 l volumen.

Priser

Priserne på den nye Touran forventes at ligge 1 – 2 % over de aktuelle priser. Indtil den nye model introduceres i november måned vil den nuværende Touran blive tilbud med tredje sæderække (i alt 7 siddepladser), uden merpris så længe lageret rækker.

Volkswagen Touran kan i dag fås til priser fra knapt 310.000,- på hvide plader, eller fra 141.000,- ekskl. moms som varevogn.