Volkswagens legende gør comeback på udstillingen i Geneve

Volkswagen har præsenteret en perlerække af internationale nyheder på årets messe i Geneve. Som messens absolutte højdepunkt står den genfødte Scirocco, der skønt navnet klinger bekendt er en helt nyudviklet sportsvogn. Ved Genevesøens bred præsenterede Volkswagen derudover Golf TDI Hybrid, et studie der kører 29,4 km pr. liter diesel. Endnu et teknologisk højdespring repræsenterer Volkswagens Passat Variant TSI EcoFuel med 150 hk. Flere verdenspremierer fra Volkswagen er den ekstremt sparsommelige Sharan BlueMotion (16,6 km/l) og firhjulstrækkeren Golf Variant 4Motion. Sidst men ingenlunde mindst: for første gang på europæisk grund fremviste Volkswagen den nye Passat CC.

Legenden er tilbage
Det er præcis 34 år siden, at den allerførste Scirocco så dagens lys på den internationale biludstilling i Geneve, nu præsenterer Volkswagen selv samme sted vore dages Scirocco. Scirocco er, i dag såvel som dengang, manifestationen af dén fascinerende idé at skabe en Coupé, der kan benyttes hele året rundt og det vel og mærke til en yderst fornuftig pris. Dette er netop kernen ved den nye Scirocco – førsteklasses teknologi, lave omkostninger, dynamiske køreegenskaber og god komfort går op i en højere enhed samtidig med, at Scirocco har et kompromisløst sportsligt design.

Volkswagen opfylder med Scirocco mange bilisters drøm: drømmen om en sportsvogn, der er økonomisk opnåelig og dermed indenfor rækkevidde. I Europa – Danmark inklusive - vil Scirocco komme på markedet allerede i sensommeren. I Tyskland vil prisen starte ved 21.750 Euro, hvilket er uhørt for en sportsvogn af denne kvalitet.

Med Golf TDI Hybrid viser Volkswagen, hvilket potentiale kombinationen Hightech-diesel, E-motor og DSG7 besidder. Denne verdensnyhed kører knap 30 km/l. Golf TDI Hybrid kan køre med forbrændingsmotor såvel som blandingsmotor – ergo den stærke og samtidige sparsomme kombination af TDI- og E-motor. Endnu en mulighed er den helt emmissionsfrie kørsel med E-motoren. Kraftoverførslen ved forakslen sørger det nyudviklede DSG7-gear for. Ved bykørsel aktiveres en start/stop-automatik således, at turbodiesel automatisk slår fra ved tomgang.

Med Passat Variant TSI EcoFuel, begynder en helt ny æra med biler, der kører på naturgas. Indtil nu har det været yderst begrænset hvor imponerende de naturgasdrevne bilers formåen har været. Dette gør Volkswagens Passat endegyldigt op med, takket være den 150 hk stærke TSI-motor. Alligevel nøjes Passat TSI EcoFuel med at forbruge 5,2 kg naturgas pr. 100 km. Volkswagen regner med, at kunne bringe såvel Passat som Passat Variant TSI EcoFuel på markedet ved årets udgang.

Volkswagen fortsætter også i 2008 deres BlueMotion offensiv. Nyeste medlem i den miljøvenlige familie er Sharan BlueMotion. Med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 16,6 km/l, reducerer BlueMotion udgaven forbruget fra 14, 9 km/l hvilket svarer til reduktion på 11,4 procent, sammenlignet med den ”konventionelle” Sharan. Ligeledes er CO2-udslippet reduceret fra 177 g/km til 159 g/km. Sharan Bluemotion er udstyret med en 140 hk TDI-motor. Sharan BlueMotion fås i udstyrsvarianterne Trendline og Comfortline og Volkswagen regner med, at de første udleveringer vil ske allerede denne sommer.

Endnu en nyhed fra Volkswagen er, at Golf Variant nu tilbydes med permanent firhjulstræk. I ekstreme tilfælde kan der ske en kraftoverførsel på op til 100 procent til baghjulene. Dermed bevarer Golf TDI 4Motion også i kritiske situationer det bedst mulige greb. Golf TDI 4Motion er udstyret med 105 hk, har en tophastighed på 185 km/t og når de 100 km/t på 12,9 sek.. Golf Variant TDI 4Motion kører 16,6 km/l og må ved en tolv procents stigning trække en anhængervægt på hele 1500 kg – hvilket er 100 kg mere end den forhjulstrukne pendant.

Verdenspremiere på Scirocco
Volkswagens legende gør comeback på udstillingen i Geneve
Volkswagen har præsenteret en perlerække af internationale nyheder på årets messe i Geneve. Som messens absolutte højdepunkt står den genfødte Scirocco, der skønt navnet klinger bekendt er en helt nyudviklet sportsvogn. Ved Genevesøens bred præsenterede Volkswagen derudover Golf TDI Hybrid, et studie der kører 29,4 km pr. liter diesel. Endnu et teknologisk højdespring repræsenterer Volkswagens Passat Variant TSI EcoFuel med 150 hk. Flere verdenspremierer fra Volkswagen er den ekstremt sparsommelige Sharan BlueMotion (16,6 km/l) og firhjulstrækkeren Golf Variant 4Motion. Sidst men ingenlunde mindst: for første gang på europæisk grund fremviste Volkswagen den nye Passat CC.

Legenden er tilbage: det er præcis 34 år siden, at den allerførste Scirocco så dagens lys på den internationale biludstilling i Geneve, nu præsenterer Volkswagen selv samme sted vore dages Scirocco. Scirocco er, i dag såvel som dengang, manifestationen af dén fascinerende idé at skabe en Coupé, der kan benyttes hele året rundt og det vel og mærke til en yderst fornuftig pris. Dette er netop kernen ved den nye Scirocco – førsteklasses teknologi, lave omkostninger, dynamiske køreegenskaber og god komfort går op i en højere enhed samtidig med, at Scirocco har et kompromisløst sportsligt design.

Volkswagen opfylder med Scirocco mange bilisters drøm: drømmen om en sportsvogn, der er økonomisk opnåelig og dermed indenfor rækkevidde. I Europa – Danmark inklusive - vil Scirocco komme på markedet allerede i sensommeren. I Tyskland vil prisen starte ved 21.750 Euro, hvilket er uhørt for en sportsvogn af denne kvalitet.

Med Golf TDI Hybrid viser Volkswagen, hvilket potentiale kombinationen Hightech-diesel, E-motor og DSG7 besidder. Denne verdensnyhed kører knap 30 km/l. Golf TDI Hybrid kan køre med forbrændingsmotor såvel som blandingsmotor – ergo den stærke og samtidige sparsomme kombination af TDI- og E-motor. Endnu en mulighed er den helt emmissionsfrie kørsel med E-motoren. Kraftoverførslen ved forakslen sørger det nyudviklede DSG7-gear for. Ved bykørsel aktiveres en start/stop-automatik således, at turbodiesel automatisk slår fra ved tomgang.

Med Passat Variant TSI EcoFuel, begynder en helt ny æra med biler, der kører på naturgas. Indtil nu har det været yderst begrænset hvor imponerende de naturgasdrevne bilers formåen har været. Dette gør Volkswagens Passat endegyldigt op med, takket være den 150 hk stærke TSI-motor. Alligevel nøjes Passat TSI EcoFuel med at forbruge 5,2 kg naturgas pr. 100 km. Volkswagen regner med, at kunne bringe såvel Passat som Passat Variant TSI EcoFuel på markedet ved årets udgang.

Volkswagen fortsætter også i 2008 deres BlueMotion offensiv. Nyeste medlem i den miljøvenlige familie er Sharan BlueMotion. Med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 16,6 km/l, reducerer BlueMotion udgaven forbruget fra 14, 9 km/l hvilket svarer til reduktion på 11,4 procent, sammenlignet med den ”konventionelle” Sharan. Ligeledes er CO2-udslippet reduceret fra 177 g/km til 159 g/km. Sharan Bluemotion er udstyret med en 140 hk TDI-motor. Sharan BlueMotion fås i udstyrsvarianterne Trendline og Comfortline og Volkswagen regner med, at de første udleveringer vil ske allerede denne sommer.

Endnu en nyhed fra Volkswagen er, at Golf Variant nu tilbydes med permanent firhjulstræk. I ekstreme tilfælde kan der ske en kraftoverførsel på op til 100 procent til baghjulene. Dermed bevarer Golf TDI 4Motion også i kritiske situationer det bedst mulige greb. Golf TDI 4Motion er udstyret med 105 hk, har en tophastighed på 185 km/t og når de 100 km/t på 12,9 sek.. Golf Variant TDI 4Motion kører 16,6 km/l og må ved en tolv procents stigning trække en anhængervægt på hele 1500 kg – hvilket er 100 kg mere end den forhjulstrukne pendant.