Volkswagen i Danmark indfører fartpilot som standard i stort set hele det brede personbilsprogram

En fartpilot regulerer bilens hastighed elektronisk. Når bilen har nået den fart, som føreren finder passende at køre på en strækning, kodes den ind via en vippeknap på blinkerarmen. Bilisten slipper speederen, når den ønskede hastighed er lagret. Derefter holder bilen farten konstant, og hverken bremse- eller gaspedalen skal aktiveres igen, før det er formålstjenligt eller nødvendigt i forhold til den trafikale situation. Når fartpiloten er aktiveret, kan hastigheden glidende og præcist reguleres op eller ned (30-180 km/t) via vippeknappen. Både højre og venstre fod kan altså få sig en pause, hvilket især er komfortabelt, når der er en lang køretur forude.

Komfortabel fartbegrænser

Med fartpilot opnår bilisten en mere afslappet kørestil. På den måde får han eller hun bedre mulighed for at nyde turen og koncentrere sig om trafikken, i stedet for at træde på pedalerne. En del danske bilister har en tendens til at køre for hurtigt. I disse situationer kan fartpiloten hjælpe, hvis bilkøreren fastfryser den hastighed i fartpiloten, som er mest hensigtsmæssig og på den rigtige side af færdselslovens regler. Dermed minimeres risikoen for ubehagelige følgevirkninger ved at overtræde hastighedsgrænserne.

Det elektroniske system slår automatisk fra, når føreren bruger koblingen eller bremsen.

Fartpilot kan eftermonteres

Luksusbilerne Touareg og Phaeton viste vejen for den praktiske fartpilot, som nu også bliver standard i Volkswagen-modellerne Polo, Golf, Golf Variant, Touran, New Beetle, Bora, Passat, Passat Variant og Sharan, der er produceret fra og med den 3. januar 2005.

De Volkswagen-ejere, der har købt bil tidligere, kan købe og få eftermonteret fartpilot på det lokale værksted. I første kvartal 2005 har Volkswagen servicepartnerne et særligt gunstigt tilbud på fartpilot til den nye Golf: 1.899 kroner inkl. montering. For de øvrige modeller kan interesserede kunder få et tilbud på det lokale Volkswagen-værksted.