Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Volkswagen og VDA

1 / 1
  • Volkswagen og VDA

Volkswagen og VDA

|

Volkswagen og VDA lancerer ny generation af korrosionsbeskyttelsessystemer Volkswagen deltager i succesfuld arbejdsgruppe hos VDA (Verband der Automobilindustrie) for at udvikle kromfrie systemer.

Som følge af EU-forbudet mod kromholdige overflader, der blev vedtaget i juli 2007, har man hos Volkswagen gennem længere tid arbejdet på at indføre helt nye korrosionssystemer.

Forkromning er meget anvendt i industrien og er en effektiv måde at beskytte metal mod at ruste. Ved forkromning lægges et lag krom uden på det metal, der ikke må ruste. Men teknikken bruges også til at løse slid- og friktionsproblemer samt forøge temperaturbestandigheden. Desværre er krom i visse former giftigt. Derfor har EU vedtaget et forbud mod kromholdige overflader.

Et utal af galvaniserede overflader på reservedele er omfattet af omstillingen til kromfrie systemer, fx bremser, ledninger og skruer for blot at nævne et par. Efter at forsøg har vist, at de nyudviklede og kromfrie korrosionssystemer er fuldt ud sammenlignelige med de kromholdige systemer, man har anvendt indtil nu, vil man successivt begynde at udskifte de gamle systemer.
Flere ekspertgrupper har fra så langt tilbage som år 2000 arbejdet med denne problemstilling. Disse grupper har været sammensat af eksperter fra Volkswagen, Audi, Daimler, BMW, Porsche og Opel såvel som Bosch o.a..

Gennem en tæt kontakt - bl.a. ved at afholde faglige arrangementer i samarbejde med belægningsbranchen - er det lykkedes at udvikle nye kromfrie systemer. To test, hvor ca. 2.500 korrosioner blev testet af 50 forskellige institutioner, har resulteret i definitionen af de krav, som de ændrede systemer skal leve op til. Samarbejdet i arbejdsgrupperne har ligeledes ført til oprettelsen af en ny faglig organisation for medarbejdere i den tyske industri, der beskæftiger sig med overfladebehandling og hvis mål det er at videreudvikle processikkerheden ved de nye kromfrie systemer.

Galvanotenik, der er fagtermen for galvanisk overfladebehandling, er med til at beskytte vore efterhånden sparsomme råstoffer, så de behandlede genstande får en længere levetid. Dette er med til at mindske mængden af skrot og behovet for energi og råstoffer. Den vigtigste aftager af galvanoteknik er stadig bilindustrien, men også maskinfabrikker, byggebranchen, medicinalindustrien, luft- og rumvæsnet samt emballageindustrien benytter sig af galvanisk overfladebehandling og vil således i fremtiden nyde godt af den innovation bl.a. Volkswagen har sat i værk.

VW til salg på biltorvet.dk

VW Passat Variant 2,0 TDI DPF Sportline DSG 170HK Stc 6g Aut.
kr. 84.900
VW Golf Variant 1,4 TSI Highline DSG 122HK Stc 7g Aut.
kr. 149.500
VW Sharan 2,0 TDI DPF Comfortline 140HK 6g
kr. 84.900
VW Passat 1,8
kr. 9.900
VW The Beetle 1,2 TSi 105 Life 2d
kr. 224.900
VW Golf 1,6 BlueMotion TDI DPF 105HK 5d
kr. 144.900
VW Golf 1,6 BlueMotion TDI DPF highline 105HK 5d
kr. 159.900
VW Passat 1,8 20V 125HK
kr. 12.500
VW Golf VII 1,6 TDi 105 Highline BMT 5d
kr. 219.900
VW Touran 1,6 Trendline 115HK 6g
kr. 94.900
VW Golf IV 1,6 3d
kr. 18.900
VW Golf Sportsvan 1,4 TSI BMT Comfortline 125HK 6g
kr. 277.900

Brugte biler fra alle bilmærker