Volkswagen og VDA lancerer ny generation af korrosionsbeskyttelsessystemer Volkswagen deltager i succesfuld arbejdsgruppe hos VDA (Verband der Automobilindustrie) for at udvikle kromfrie systemer.

Som følge af EU-forbudet mod kromholdige overflader, der blev vedtaget i juli 2007, har man hos Volkswagen gennem længere tid arbejdet på at indføre helt nye korrosionssystemer.

Forkromning er meget anvendt i industrien og er en effektiv måde at beskytte metal mod at ruste. Ved forkromning lægges et lag krom uden på det metal, der ikke må ruste. Men teknikken bruges også til at løse slid- og friktionsproblemer samt forøge temperaturbestandigheden. Desværre er krom i visse former giftigt. Derfor har EU vedtaget et forbud mod kromholdige overflader.

Et utal af galvaniserede overflader på reservedele er omfattet af omstillingen til kromfrie systemer, fx bremser, ledninger og skruer for blot at nævne et par. Efter at forsøg har vist, at de nyudviklede og kromfrie korrosionssystemer er fuldt ud sammenlignelige med de kromholdige systemer, man har anvendt indtil nu, vil man successivt begynde at udskifte de gamle systemer.
Flere ekspertgrupper har fra så langt tilbage som år 2000 arbejdet med denne problemstilling. Disse grupper har været sammensat af eksperter fra Volkswagen, Audi, Daimler, BMW, Porsche og Opel såvel som Bosch o.a..

Gennem en tæt kontakt - bl.a. ved at afholde faglige arrangementer i samarbejde med belægningsbranchen - er det lykkedes at udvikle nye kromfrie systemer. To test, hvor ca. 2.500 korrosioner blev testet af 50 forskellige institutioner, har resulteret i definitionen af de krav, som de ændrede systemer skal leve op til. Samarbejdet i arbejdsgrupperne har ligeledes ført til oprettelsen af en ny faglig organisation for medarbejdere i den tyske industri, der beskæftiger sig med overfladebehandling og hvis mål det er at videreudvikle processikkerheden ved de nye kromfrie systemer.

Galvanotenik, der er fagtermen for galvanisk overfladebehandling, er med til at beskytte vore efterhånden sparsomme råstoffer, så de behandlede genstande får en længere levetid. Dette er med til at mindske mængden af skrot og behovet for energi og råstoffer. Den vigtigste aftager af galvanoteknik er stadig bilindustrien, men også maskinfabrikker, byggebranchen, medicinalindustrien, luft- og rumvæsnet samt emballageindustrien benytter sig af galvanisk overfladebehandling og vil således i fremtiden nyde godt af den innovation bl.a. Volkswagen har sat i værk.