Volvo Cars introducerer Powershift, to gearkasser i en.

- Helautomatisk sekstrins gearkasse med mulighed for manuelle skift
- Dobbelte våde koblinger giver ekstremt hurtigt og smidigt gearskifte
- Cirka otte procent lavere brændstoføkonomi
- Optimeret til kraftige dieselmotorer

Volvo C30, S40 og V50's to-liters dieselmotorer kan fremover leveres med en Powershift gearkasse, der er en helautomatisk, sekstrins gearkasse. Den er forsynet med dobbelte våde koblinger (oliebad), som giver samme behagelige gearskifte som en helautomatisk transmission, men med samme præstationer, som man forventer af en manuel gearkasse. Oven i købet sparer man brændstof sammenlignet med en konventionel automatgearkasse.

Powershift transmissionen er udviklet af Volvo Cars i samarbejde med partneren på gearkasseområdet, Getrag. Powershift fungerer i princippet som to parallelle, manuelle gearkasser. Den har dobbelte våde koblinger, der fungerer uafhængigt af hinanden. Den ene kobling aktiverer de ulige gear (1, 3, 5 og bak), mens den anden tager sig af de lige gear (2, 4 og 6).

De to koblinger arbejder på skift, således at den ene kobler til, når den anden kobler fra. Det betyder, at samtidig med, at motoren får fuld kraft og maksimalt tryk i første gear, er andet gear klar til at blive tilkoblet. Og når andet gear er koblet til, er tredje gear parat osv. Det understøtter et løbende kraftflow uden afbrydelser i kraftforsyningen eller tab af drejningsmoment. Dette resulterer i et ekstremt hurtigt og smidigt gearskifte, hvor accelerationen samtidig bevares under hele gearskifteprocessen.

Otte procent lavere brændstofforbrug
Ud over det komfortable gearskifte og den høje ydelse bidrager Powershift også til væsentligt lavere brændstofforbrug. "Vores målinger viser, at Powershift bidrager til en besparelse i brændstofforbruget på omkring otte procent sammenlignet med en konventionel automatgearkasse," siger Magnus Jonsson, vicedirektør i Volvo Cars afdeling for Research & Development. "Og det er en vigtig fordel, når det drejer sig om at mindske miljøpåvirkningen".

Powershift-funktionen er baseret på samme teknologi som i en manuel gearkasse, men med den forskel, at de to koblinger er forbundet med hver sin aksel. Den ene aksel roterer inde i den anden. Den indvendige aksel aktiverer den aksel, der trækker første, tredje, femte og bakgear, mens den udvendige aksel kontrollerer andet, fjerde og sjette gear.

Koblingsfunktionen betjenes af en elektrohydraulisk kontrolenhed, som sikrer, at den ene kobling er lukket, når den anden er åben, og vice versa. Hver kobling fungerer som en friktionskobling, hvor et stempel skubber en række koblingsplader mod hinanden og låser dem sammen ved hjælp af den deraf opståede friktion.

Intet tab af drejningsmoment
Powershift giver føreren en automatisk gearkasse, som også giver mulig for manuelle skift, præcis som med Volvo's Geartronic gearkasse. Forskellen er, at med Powershift kan man skifte gear manuelt uden tab af tid eller kræfter.

Optimalt valg til kraftige dieselmotorer
Takket være brugen af dobbelte våde koblinger kan Powershift transmissionen håndtere et højt drejningsmoment, og i princippet er der ingen begrænsninger i valget af udveksling. Det gør systemet ideelt til vore dages moderne, kraftige dieselmotorer.

Den udgave af Powershift, som Volvo nu præsenterer, er dimensioneret til at klare et drejningsmoment op til 450 Nm. I de versioner af Volvo C30, S40 og V50, som systemet kan leveres til, er Powershift tilpasset den firecylindrede toliters turbodiesel, som yder 136 hk og har et drejningsmoment på 320 Nm.

"Med Powershift kan vi nu tilbyde en automatisk transmission til vores to-liters  dieselmotor," siger Magnus Jonsson. "Og vel at mærke ikke ikke en hvilken som helst automatgearkasse: lavere brændstofforbrug samtidig med større komfort og højere ydelse lyder umuligt. Men med Powershift har vi vist, at det er det i allerhøjeste grad ikke".