Volvo XC 90 - Truck of The Year

Volvo modtog søndag aften den 5. januar 2003 den store begunstigelse at få udnævnt Volvo XC 90 til USAs Truck of the Year. Udnævnelsen skete ved den officielle åbning for presse og honoratiores af det prestigefyldte North American International Auto Show i Detroit.

Ca. 5.000 journalister fra hele verden deltager i Detroit-showets pressedage fra mandag til onsdag. Hver dag er der præsentationer af nye eller såkaldte restylede modeller, og de store bilkoncerners topledelser deltager aktivt i markedsføringen af netop deres bilmærker.

-Vi er meget stolte over at modtage denne prestigefyldte hæder for Volvo i det meget konkurrencefyldte marked for såkaldte SUV’er, sagde Hans Olov Olsson, Volvos chef i USA, ved prisuddelingen.

Det amerikanske udtryk Truck dækker i dag over mange ting. Fra Heavy Trukcs (lastbiler) til firehjulstrukne stationcars. Netop de såkaldte SUV’er (sport utility vehicles) har en meget stor fremtid på det amerikanske – og senere det europæiske - marked.

I midten af 1990’erne var det såkaldte truckmarked i USA ca. 20% af det totale bilmarked. I dag nærmer truckmarkedet sig de 60%, bl.a. fordi amerikanerne har taget de firehjulstrukne stationcar-lignende (SUV) typer til sig som værende alt-i-en biler, der både giver prestige og kan klare sig selv under dårlige vejrforhold. Vejret i Nordamerika ligner mange steder det skandinaviske.

De fleste andre bilmærker i USA præsenterer SUV-typer som prototyper eller færdige modeler på årets Detroit show. De er hverken særlig driftsøkonomiske eller specielt miljøvenlige, men anskaffelsespriserne er høje, og kunderne efterspørger dem. For få år siden kunne man i USA købe en fornuftig bil i Toyota Camry størrelsen til ca. 25-30.000 USD. I dag koster en SUV af de mere prestigefyldte mærker fra 45.000 USD og opefter. En ny Porsche Cayenne fås i USA for den nette sum af 70.000 USD, hvilket omregnet i Danmark med registreringsafgift bliver ca. 1,750 millioner danske kroner. Men efterspørgslen i USA er stor. Ordreblokkene er allerede fremme i Detroit, selv om publikum først officielt kommer på torsdag.

af Preben Kjær, D·A·F