Med XC90 har Volvo fået sig et godt kort på hånden i den meget svære klasse for luksuriøse SUV’er. Specielt på SUV’ens hjemmemarked, USA, har det været vigtigt at skabe en bil, som falder i kundernes smag – og det må siges at være lykkedes til fulde for Volvo. Amerikanerne valgte i 2002 at tildele XC90 titlen som Årets SUV, hvilket vidner om at Volvo har ramt plet, når det drejer sig om det primære marked for netop denne type bil. 

Exteriør
XC90 byder designmæssigt på en meget voluminøst design, der dog stadig hælder til den mere konservative side. Formerne følger ganske glimrende den nyeste designlinie fra Volvos designere, hvilket gør modellen interessant over en længere periode.
Det bedste ved designet på XC90 modellen er helt klart at man ikke på noget tidspunkt er i tvivl om at det er en Volvo man har med at gøre. Endnu bedre er det dog, at man føler at man sætter sig ind i en helt ny type bil fra Volvo og ikke bare en højbenet version af en eksisterende model fra koncernen.

Interiør
Når man er kommet indenfor, finder man sig meget hurtigt til rette i de lækre sæder. Noget Volvo er kendt for i hele verden. I vores testbil var sæderne udført i læder, hvilket bringer et strejf af eksklusivitet til den samlede følelse. Et minus ved kabinen er Volvos valg af materialer, der godt kan virke meget billige i starten, hvilket dog ikke er tilfældet. Dette kræver naturligvis en forklaring, som kommer her.

Kabinen i vores testbil var holdt i helt lyse nuancer, hvilket betyder beigefarvet plastik, lyst træ og beige læder. Når man lige sætter sig ind, virker specielt instrumentpanelet meget billigt og hårdt. Men det er det ikke. Det er simpelthen et spørgsmål om farvevalget, hvilket jeg fik bekræftet da jeg satte mig over i en model med sort kabine. Så var eksklusiviteten tilbage. Så med mindre du har en vild trang til en beige kabine, så tror jeg at du i sidste ende vil blive mest tilfreds med en mørkere en af slagsen.

En lækker detalje i kabinen er skærmen til navigationsanlægget. Når bilen er slukket eller man ikke ønsker at bruge anlægget, er den lille farveskærm gemt væk i selve instrumentpanelet. Men, ved aktivering af anlægget, kører skærmen langsomt op og placerer sig i midten af instrumentpanelet. Samtidig har man fra Volvo vinklet skærmen, så sollys stort set aldrig er til gene for ens øjne, når man bruger udstyret.

Som før sagt, så er sæderne blandt de bedste - og med det multijusterbare rat, er det meget nemt at finde en god kørestilling. Der er masser af plads omkring en, hvilket gør at man føler sig meget fri og let slapper af. Tænder man samtidig for det lækre anlæg med Dolby Surround, ja så er der ingen grænser for, hvor lang tid man ønsker at bruge i sin XC90’er.

Fleksibilitet i kabinen
Pladsen på bagsædet er rigtig god, og man har umiddelbart ingen problemer med at finde sig til rette i det bløde læder. Samtidig har Volvo tænkt på børnene og skabt et midtersæde, der kan hæves, så selv de mindst kan kigge ud af vinduet. En smart og yderst brugbar detalje. Det samme kan siges om den bagerste sæderække, der giver mulighed for at have to personer mere i bilen. Disse personer skal dog ikke være meget over 160 cm, før at pladsen ikke længere er brugbar. Men, det er nu heller ikke her man normalt vil placerer voksne mennesker. Adgangsforholdene til det ekstra bagsæde er gode og ligetil – og hvis man ikke ønsker at bruge sæderne, så kan må på under ti sekunder folde dem sammen så de ligger plant med gulvet og skaber et ganske imponerende bagagerum.

Motoren
Motoren i vores testbil er topmodellen med 272 hk. Eller jeg må hellere sig tidligere topmodel, for Volvo har netop introduceret os for deres nyeste skud på stammen, en Yamaha udviklet V8’er, der skal opfylde amerikanernes krav om et ottetal bag ved V’et på bagsmækken. V8’eren tester vi senere på året.

Den testede motorversion er altså den lækre T6’er, som vi bl.a. også finder en Volvo S80 T6. Motoren har 272 hk og et moment på 380 Nm ved 1.800 o/min. Det er egentlig nogle ganske imponerende tal i sig selv. Men, man skal bare huske at XC90 T6 vejer 2.100 kg, hvilket er en del. Derfor er accelerationen på 9,3 sekunder heller ikke noget der får en til at smile bredt. Men, faktisk virker T6’eren noget hurtigere når man sidder bag rattet. Den nye V8’er er hele to sekunder hurtigere i sprintdiciplinen fra 0-100 km/t.

Selvom T6’eren virker ganske adræt og på papiret også ser ganske glimrende ud, så lider den under specielt en ting – gearkassen.
XC90 T6 er udstyret med en 4-trins automatgearkasse. Gearkassen fungerer egentlig ganske glimrende når det drejer sig om stille og rolig kørsel. Men, når man kommer ud, hvor motoren skal arbejde, så kommer den altså til kort. Kick-down ved kraftig acceleration er alt for markant og samtidig virker topgearet som om det savner en ældre søster i form af et 5-gear. Man kan sagtens leve med den nuværende konstruktion, men den er ikke optimal.

Safety first
På sikkerhedsfronten er XC90 med helt fremme, hvor det sner. DSTC gør sit til at holde den store bil på vejen, hvis firhjulstrækket skulle vise sig ikke at være tilstrækkeligt i vådt eller glat føre, hvilket vi fik en glimrende demonstration af under et meget kraftigt snefald. Faktisk opfører bilen sig meget imponerende og man føler sig meget sikker, når man sidder bag rattet. Dette kan selvfølgelig være en risiko i sig selv, men det burde det ikke være for den fornuftige billist.
6 airbags er standard, hvilket også gælder trepunktsseler på samtlige pladser. Samtidig har Volvo skabt en kabinen, der takket være konstruktionen og stødabsorberende zoner sikre en bedst muligt i tilfældet af en kollision.

Konkurrenterne og konklusionen
Jeg forstår egentlig godt, hvorfor amerikanerne valgte XC90 som SUV of the Year. Man får en flot, velkørende, praktisk og luksuriøs bil, der fuldt ud giver konkurrenterne optimal konkurrence. Men, XC90 er inde og rode på et meget svært marked, hvor navne som Porsche Cayenne V6, VW Toureg og Lexus RX300 er med på listen over dem der skal passeres eller i hvert fald som et minimum holdes på siden – og så er det svært.

Meget firkantet stillet op, så må det i sidste ende bunde ud i et spørgsmål og hvilken type man er som person. Hvad føles mest tiltalende og hvad ser man helst sig selv sidde bag rattet i. Lad mig sige det sådan, at Volvo XC90 T6 bestemt ikke er noget dårligt valg set udfra de to beslutningsgrundlag. Men, vi ser samtidig frem til at prøve V8’eren og den nye gearkasse.