VW-studie er en avantgardistisk krydsning imellem morgendagens sportvogn og SUV.En cross-over, der kombinerer sportsvognsdesign og SUV elementer Fronten giver et glimt af en VW-SUV under Touareg størrelse

Den er et resultat af en ny epoke. Navnet er Concept A. Den er en Volkswagen med træk på alle fire hjul, og en krydsning imellem en sportsvogn og en SUV. Designet er lige så aggressivt som det er æstetisk og viser de bedst tænkelige allround egenskaber. Concept A får verdenspremiere ved et særligt arrangement i Berlin, og vil blive vist offentligt frem på biludstillingen i Genève i begyndelsen af marts.

Concept A står for progressiv design-filosofi. Fronten i børstet aluminium giver sammen med de iøjefaldende forlygter et på én gang sympatisk og kompetent udtryk. ”Ansigtet” forekommer bekendt. Men genkendelsen stammer måske ikke så meget fra en bil, som fra dyreverdenen …!

Silhuetten har linier som en coupé. For- og bagdør lukker imod hinanden. Bilens udhæng for og bag er ultrakorte. Motorhjelmen er derimod lang. C-søjlen er karakteristisk, og 20” fælgene med 295 dæk fylder de ekstra store hjulkasser godt ud.

Udvendig er Concept A lakeret i en halvgennemsigtig, gletsjer blå farve, ”Gletsjer metallic”. Ved at blande små flager af glas i lakken opnås samme dybdevirkning som i piano lakering. Bagklappen er todelt. Den nederste del, under baglygterne, kan svinges ud og til siden, så den kommer til at fungere som ladet på en pick-up. Nederst bagpå ses bilens to forkromede udstødningsrør. Indvendig er der god plads og masser af lys. Og ønskes endnu mere lys og luft kan foldetages skydes helt tilbage til C-søjlen.

Motorer kan man vælge, som man lyster

Dog altid kun i forbindelse med firehjulstræk. Den viste studiemodel har en 110 kW (150 HK) stærk Twincharger (TSI) motor hvis motto er ”maksimal køreglæde med minimal forbrug”. Kræfterne overføres via en sekstrins gearkasse og firehjulstrækket 4MOTION til hjulene. Men det kunne lige så godt have været en turbodiesel motor med direkte indsprøjtning (TDI) og partikelfilter, eller FSI turbo-motoren fra Golf GTI (147 kW/200 HK) eller en helt anden motor. Med studiemodeller er det tilladt at forestille sig hvad som helst.

En realiserbar drøm

Concept A er visionen af den ideelle Volkswagen, men den er blot én af fremtidens mange varianter. I alle tilfælde gør Volkswagen dog gældende: Volkswagen skal være tilgængelig og kunne anskaffes af de fleste, og modelprogrammet skal udvides og udvikles i overensstemmelse med kundernes behov.

I dag strækker modelprogrammet sig fra FOX til Phaeton. Imellem disse ”søjler” vil der komme stadig flere nye, fascinerende idéer. CrossPolo, Golf GTI, Golf R32, Eos viser vejen. New Beetle og New Beetle Cabriolet var forløbere. Det nye spektrum imellem søjlerne rummer et enormt potentiale, der omfatter så forskellige biler som den venlige Caddy til familien og den vilde GX3 til Californien, den store Multivan og forvandlingsbilen Eos, der passer lige godt til hver eneste dags vejr året rundt.

Fremtidigt passer selv en VW-sportsvogn imellem søjlerne. Men den, der ligger nærmest noget produktionsklart er en firehjulstrukket model i Golf-klassen. Concept A er et koncentrat af forskellige biler og viser i hvilken retning den optiske rejse kan komme til at gå. Cross-over studiet forbinder elementer fra en SUV med linierne fra en sportsvogn

SUV-coupé

Concept A markerer den optiske retning, som Volkswagen kommer til at tage i fremtiden. Netop dette design forener sportsvognens kompromisløse elegance med off-roaderens robusthed, og bliver til en rigtig ”køremaskine” med samtidig stor, praktisk værdi. Den bliver en sportsvogn med langturskvaliteter og en coupé med kombi-egenskaber. Concept A er 4,35 m lang, 1,85 m bred og 1,55 m høj.

Design

Det nye VW-formsprog, som blev indledt med den nye Passat og den kommende Eos er her undergået yderligere et evolutionsskridt. Silhuetten bliver skarp af den meget lange motorhjelm og de ganske korte karrosseriudhæng (for: 0,93 m, bag: 0,82 m). Fra A-søjlen begynder en klar linie ned til den bemærkelsesværdige C-søjle og slutter i et bagparti, der er mere markant end noget tidligere studie, Volkswagen har præsenteret.

Og hvad skal man med en B-søjle? Dørene lukker imod hinanden. Det har den funktionelle fordel, at ind- og udstigning bliver lettere. Optisk binder håndtagene dørene sammen, og giver Concept A udseende af en to-dørs coupé.

Concept A viser et nyt evolutionsskridt i Volkswagens ”familie” kølergrill. Det velkendte V-tema fra Golf GTI og Passat binder også her grillen ind i karrosseriet. Og de let skråtstillede forlygter understreger Concept As udtryk.

Bagklappen er todelt. Den nederste del kan åbnes separat og giver som en anden pick-up model mulighed for transport af lange genstande.

Indvendig hersker hensynet til rumoplevelse igennem masser af luft og lys. De fire formstøbte sæder byder på optimale ergonomiske egenskaber, og er dertil pladsbesparende. Instrumentbrættet og midterkonsollen er selvstændige enheder, der er udformet kompromisløst. Gearstangen er placeret ideelt for højrehåndens bevægelser, og et centralt placeret, rundt instrument indeholder alt det væsentlige. Integrationen af klimaanlæggets ventilationshuller er bevidst dominerende. Deres gitterstruktur indeholder funktionselementer til multi-media interface. Fremtidens interiørdesign ledsages af helt nye materialer og farver.