En af de absolut mest populære modeller fra Volkswagen er Polo. Lillesøsteren til Golf har igennem sin lange levetid formået at henrykke de kunder, der ønskede en rummelig bil og Volkswagens kendte kvalitet, men som ikke havde brug for den ekstra plads i Golfen eller ikke ønskede at betale merprisen. Igennem årene er Polo vokset betydeligt, og er nu større end de første Golf modeller. Samtidig har VW indset at priserne ikke umiddelbart behøvede at følge bilens vokseværk, hvilket har holdt mange kunder fast igennem årene.

En Polo er en Polo, men med mellemrum vælger Volkswagen at lave specialmodeller, der skiller sig ud fra standardbilen, og det er lige det de har gjort med vores testbil, VW CrossPolo. Modellen følger delvist samme koncept som Audis Allroad-modeller og Skodas Scout-modeller, hvor en standardbil blive modificeret i form af bredere og mere slagfaste skørter, designdetaljer i kabinen, hævet karrosseri for øget frihøjde, firehjulstræk…, stop! Bedst som man gik og troede, at CrossPolo ville nyde godt af VW’s 4Motion firehjulstræk og gøre det noget nemmere at tage et smut i skoven eller på skiferie, så må vi desværre gå skuffet hjem. På trods af sit smarte og voluminøse ydre, er CrossPolo ikke en firehjulstrækker, og adskiller sig, i terrænet, kun fra en normal Polo ved at have øget frihøjde. Jamen, hvad skal vi så bruge den til, kan man så spørge – og til det er svaret ganske simpelt. Den ser godt ud!

CrossPolo ser nemlig rigtig godt ud, og får virkelig folk til at vende sig om på gaden. At vores testbil var leveret i en meget rød farve, der på fornemste vis fremhævede de lækre 17” Budapest letmetalfælge, føjede bare ekstra ”bling” til fornøjelsen.

Motorvalg
VW har gjort det forholdsvis nemt at vælge motor til CrossPolo – du har nemlig kun valget mellem én benzin og én dieselmotor. Dieselmotoren er en 1,6 liters turbomotor med 90 hk. Den har et imponerende lavt brændstofforbrug på 23,3 km/l og en smidig men, i tomgang, lidt grov lyd. Vores testbil var udstyret med modellens andet motorvalg, nemlig en 1,4 liters benzinmotor med 85 hk. Selvom benzinmotoren ”kun” kan klare 16,9 km/l i gennemsnit, så udmærker den sig ved at være kvik, støjsvag og yderst let kørt. Gearkassen er manuel 5-trins og byder på smidige og præcise skift. Med mindre du sværger til diesel eller har brug for de ekstra kilometer literen, så er den 1,4 liters benzinmotor et udmærket valg.

Priser
VW har netop nedsat priserne på CrossPolo, så det nu er muligt at erhverve sig en benzinudgave for knap 222.222,-. Dieseludgaven koster en smule mere og ender på knap 239.000,-. Hvor meget mere er det så i forhold til standard Poloen med sammen motor, kan man så spørge – tja…, det er et godt spørgsmål, for præcis samme motor/gearkombination fås ikke til Polo. Men, mængden af standardudstyr taget i betragtning, så er pengene på en CrossPolo givet godt ud. Du får trods alt 17” letmetalfælge, sportsforsæder, midterarmlæn, kromdetaljer i kabinen, sorttonede bagruder, specialsygninger i sæderne, alupedaler og meget meget mere.

Konklusion
Har du set dig lun på en Polo, men vil du gerne skille dig ud fra mængden, så er CrossPolo det rette valg. Mængden af standardudstyr er høj og den øgede frihøjde har ikke ændret mærkbart på Poloens gode køreegenskaber. Priserne er på ingen måde afskrækkende og begge motorer fungerer glimrende, til hvert deres formål.

Jeg kan rigtig godt lide CrossPolo – specielt fordi den tør skille sig ud fra mængden, og det er vel og mærke på den gode måde.