Den nye VW Golf findes i et utal af motor- og udstyrsvarianter med priser der starter ved 219.000 og topper indtil videre ved 420.000,-, for den nye GTI version med 200 heste. Den tidligere version af Golf GTi havde 150-180 heste som standard, men som tiden går og bilerne bliver tungere er det ikke nok til at man kan tillade sig at sætte et GTI-skilt på bagsmækken. Det betyder dog ikke at en 150 hestes Golf er kedelig eller ligegyldig.

VW Golf 2.0 FSI
Denne Golf 2.0 FSI har den nyudviklede FSI motor med 150 heste under motorhjelmen og det er en perle af en motor. De 150 heste ydes ved 6.000 o/m. og momentet på 200 Nm. nås ved 3.500 o/m. Dette betyder en tophastighed på 206 km/t og en accelerationstid på 8,9 sekunder til 100 km/t. 80-120 km/t klares i 3. gear på 5,6 sek.

Blandt de bedste
Det man først og fremmest lægger mærker til ved den nye motor er den flotte gangkultur med et minimum af  vibrationer og støj. Det er lige før denne motor tåler sammenligning med Honda’s 2 liters, der er en af de bedste, hvis ikke den bedste,  2 liters rækkemotorer på markedet. Også den 6 trins gearkasse er fortrinlig med lette og korte skift.

FSI motoren er som nævnt helt nyudviklet, og byder derfor på al ny teknologi som kan forbedre den traditionelle 4 cylinderede rækkemotor. Direkte indsprøjtning og variabel ventilløftehøjde giver en fleksibel, økonomisk og letløbende motor. I øvrigt er det den samme 2 liters FSI motor, man finder i Golf GTI og fx Audi A3 2.0T FSI – her yder den 200 heste med hjælp fra en turbo.

Køreoplevelsen
Der er ingen tvivl om, at den nye Golf er den bedste i rækken af Golfer. Kvaliteten er i top, og når man sidder man rattet føler man sig godt tilpas og sikker. De 150 heste som i forgængeren blev frembragt af den 1.8 liters turbo motor føles lidt anderledes, og måske ikke så kraftfulde. Moment er lidt mindre og indtræder først ved et højere antal omdrejninger, så følelsen af et stort kraftoverskud er ikke helt tilstede som ved turbo motoren.

Sportline
”Sportline” er ensbetydende med en anden opsætning af undervognen. Undervognen er sænket 15 mm og en hårdere afstemning af fjedre og støddæmpere giver en meget mere kontant undervogn, som man sætter pris på, når der skal køres sportigt. På motorvejen sætter Golfen ikke et hjul forkert – retningsstabiliteten er i top og den 6 trins gearkasse giver i kombination med FSI motoren et meget behageligt lydbillede. På de mindre veje kan man dog godt mærke, at motoren ikke har helt samme trækkraft som turbomotoren, så man er ikke lige så hurtig ude af de små sving som i den gamle Golf GTI.

Bedre og mere eksklusiv kabine end i en standard Golf
Et af de store kritik punkter vi havde til Golf 1.6 var de dårlige sæder, som ikke støttede godt og trak det generelle indtryk af kabinen ned. I denne Sportline version bliver man heldigvis velsignet med de rigtig gode sæder, som man blandt andet også finder i VW Touran. Sæderne støtter hvor de skal, og er samtidig så dybe at man føler man sidder i en skål – godt og sikkert.

Udover sportssæderne er der tilføjer titian indlæg i instrumentpanelet, midterkonsollen, dørene og det passer godt til bilens sportslige udtryk.

Udvendigt betyder ”Sportline” indfarvede spejle, dørhåndtag og beskyttelseslister. 16” alufælge med 205/55 dæk er også medvirkende til at denne version skiller sig ud fra standard golfen.
 
Konklusion
Der kan ikke siges meget ondt om Golf 2.0 FSI. Bilen er utrolig velkørende, lækker og solid og er en af de bedste i sin klasse. Motor og gearkasse spiller eminent sammen og giver en rigtig god køreoplevelse. Udstyrsniveauet er bare ikke specielt højt og prisen for aircondition på 14.649,- eller 2-zones klimaanlæg til 22.421 føles urimelig, når bilen i forvejen står til 315.000,-.