En af de mest legendariske og bedst sælgende cabrioleter på verdensplan, er den topløse version af VW-koncernens ikon Golf. Golf cabriolet har siden 1979 været blandt favoritterne, når der skulle vælges tagløs og velkørende bil, uden at der var tale om en sportsvogn. Det var derfor også ganske interessant, da VW valgte at droppe Golf cabriolet til fordel for Eos-modellen, der på trods af navnet var det tætteste man kunne komme på en Golf cabriolet. Men, som vi tidligere har set i bilverdenen, så er det tit navnet der sælger, og Eos faldt simpelthen ikke i god jord hos forbrugerne. VW er derfor tilbage med en spritny Golf cabriolet, baseret på den nuværende Golf.

Topløs
Tagkonstruktionen er værd at bemærke på den nye Golf cabriolet. VW har nemlig valgt en stofkaleche og ikke et metalfoldetag, som ellers er ”in” for tiden. Dette har gjort, at bilen vejer mindre, og samtidig kan prale af, at kunne forvandle sig fra bil med kaleche til topløs på kun 9,5 sekunder. Det er ekstremt hurtigt, og virkelig lækkert i hverdagen, hvor de normale 20-24 sekunder godt kan virke irriterende på P-pladsen ved supermarkedet, eller hvis det begynder at dryppe lidt fra himlen, som det jo så absolut har gjort denne sommer. Taget kan tages af og på med hastigheder på op til 30 km/t.

Kalechen udmærker sig yderligere ved at være imponerende godt støjdæmpet. Til gengæld opstår der lidt vindstøj omkring den manglende B-stolpe. Det kan være ganske irriterende, og er specielt mærkbart ved høje hastigheder og hvis det blæser lidt samtidig.

Pladsen
Golf cabriolet er faktisk en ganske rummelig bil, i hvert fald i kabinen. Selvom bagsædet ikke er favoritpladsen, hvis turen går ned gennem Europa, så er der acceptabel plads til sommerturen langs kysten eller i skoven. Børn har glimrende plads.

Plads er der ikke så meget af i bagagerummet. Eller, det vil sige, pladsen er svært tilgængeligt pga. bilens design. Bagklappen er nemlig monteret sådan, at du skal ned i knæ for at få en pose eller en kasse kilet ind helt vandret, ganske som vi ser det på Audi A3 cabriolet. Her kunne en omvendt montering af hængslerne (som ved Mini, red.) måske have løst problemet. Men bagagerummet er desværre meget vanskeligt at benytte.

I motorrummet
P.t. fås Golf cabriolet med to forskellige motorer. Den mindste er på 1,2 liter og yder 105 hk – det er baseret på BlueMotion teknologien og kører 17,5 km/l i gennemsnit. Den anden motor er denne 1,4 liters TSI med 160 hk. Motoren fås med manuelt og automatisk gearskifte. Det automatiske er det prisbelønnede DSG-gear med 7 trin.

Den 1,4 liters motor er en lille perle, der virkelig imponerer med sin fine trækkraft fra lave omdrejninger, og glimrende spark så snart omdrejningerne kommer forbi 4.200 o/min.
Det manuelle gearskifte er virkelig præcist og passer perfekt til den fine og støjsvage motor.

Senere på året og i starten af 2012 kommer der yderligere motorvarianter til Danmark. Her er bl.a. tale om en 122 hk TSI, en 211 hk TSI og en 140 hk TDI, hvor de to sidstnævnte vil kunne fås med 6-trins DSG-gear.

Udstyr
I Danmark har importøren valgt at Golf cabriolet kun fås i én udstyrsversion, nemlig Sport. Mængden af udstyr er dog så omfattende, at det burde være rigeligt for de fleste. Udstyret tæller bl.a. LED-baglygter som på Golf GTI, 17" letmetalfælge og tågeforlygter med drejelys, sportssæder med Alcantara-betræk, læderrat, og automatisk klimaanlæg.

Priserne
Vores testbil var en 1,4 liters TSI med manuelt gearskifte. Her er prisen 437.992,-, hvilket er ganske acceptabelt for danske forhold. Den mindre 1,2 liters fås til 399.992,- med nøjagtig samme udstyrspakke. Ønsker du DSG-gear til den 1,4 liters er merprisen 30.000,-.

I Danmark tilbydes to ekstraudstyrspakker, Teknik og Exclusive, hvis du ikke har nok i standardudstyret.

Samlet set
Efter en uge bag rattet i Golf cabriolet, kan jeg kun sige, at jeg er yderst tilfreds. Støj fra de rammeløse døre og en lidt akavet bagagerumsklap er ikke nok til at fjerne fokus fra en yderst positiv køreoplevelse. Værd at fremhæve er specielt den herlige 1,4 liters motor, det perfekte gearskifte og den lynhurtige kaleche. Golf cabriolet er et herligt køretøj, der heller ikke skræmmer nogen rent prismæssigt, når man kigger på udstyrsmængde og motorudvalg. Godt gået VW!