VW-koncernen har i år haft temmelig travlt med at introducere bilnyheder. I år har vi indtil videre set den nye Passat, Fox, snart kommer Jetta og ikke mindst Golf Plus, som vi denne gang kikker efter i sømmene.

Forbedring og ændringer
VW Golf Plus er, som navnet tydeligt antyder, baseret på den almindelige Golf, men med væsentlige ændringer og forbedringer.

Den største og mest synlige ændring er den forhøjede taglinie. Dette giver den i forvejen relative høje Golf et udseende af en MPV med de dertil hørende fordele. Det høje tag giver ekstra plads og luft i kabinen, som kommer både for- og bagsædepassagerer til gode. Sidestillingen bliver mere oprejst og det betyder mere benplads.

Den mere oprejste sidestilling er en fordel for bl.a. sælgere, der tilbringer meget tid i bilen. Siddestillingen er mere ergonomisk korrekt, og belaster derfor ikke ryggen så meget.  Selve sædet er også blevet forhøjet (7,5 cm), og det er en fordel ved indstigning og det giver bedre overblik under kørslen.

Kapaciteten i bagagerummet er også blevet forøget med 90 liter og rummer nu 395 liter, hvilket er ca. 100 liter mindre end hvad stor mellemklasse bil kan prale med. 

Kabinen
Også  kabinen byder på forandringer i forhold til standard Golfen. Instrumentbordet er blevet redesignet så det udseendemæssigt ligger sig op af VW Touran. Forsæderne er som standard de fint støttende sæder, og bagsædepassagerne kan glæde sig over klapbordene på bagsiden af forsæderne. Derudover kan man bl.a. glæde sig over at radio med cd, fartpilot, 4x el-ruder, højdeindstilleligt forsæde og el-opvarmede sidespejle er standard.

I forhold til nogle andre af konkurrenterne er mulighederne for fleksibel sædeindretning i Golf Plus ikke tilstede. Ford Focus C-max har for eksempel muligheden for, at give bagsædepassagerne ekstra meget ben- og albuerum ved at folde den midterste siddeplads sammen.

Motoren
Motormæssigt tilbydes Golf Plus med alle varianter – lige fra den 1.4 liters benzin med 75 heste op til den 140 hestes diesel. Det bedste kompromis er nok denne 105 heste dieselmotor. Den giver tilstrækkelige kræfter til bilen, leverer et fint forbrug, samtidig med at bilens pris er overkommelig. Den kommer ikke til kort i nogen situationer, og er i sit es på motorvejen, hvor både forbrug og støjniveau er lavt.

Sikkerhed en selvfølge
Som en selvfølge, kan man jo efterhånden godt tillade sig at sige om en VW bil, er sikkerheden i top med 6 airbags, ESP, ISOFIX på bagsædet, selealarm, og blinklys i sidespejlene, som gør dem lettere for cykellisterne at se.

Hvad skal man vælge?
Det er ikke let at finde noget negativt at skrive om hverken Golf eller Golf Plus. Plus udgaven af Golfen giver et lidt andet udseende og større fleksibilitet, men man skal selvfølgelig være opmærksom på, at den ikke er så stor som fx VW Touran.

Den tilsyneladende høje pris - 313.000 for Golf Plus 1.9 TDI Trendline kan desværre nok skræmme mange potentielle kunder væk, men når man sammenligner med konkurrenterne er prisen fair. Renault Scenic, Ford Focus C-Max, og Toyota Corolla Verso alle med dieselmotor ligger prismæssigt fra 310.000-343.000. Prisen på ekstraudstyr kan dog virke urimelig. Golf Plus har ikke aircondition eller klimaanlæg som standard. A/C koster 15.000,- og klimaanlæg yderligere 8.000,- oveni.

Merprisen for en Golf Plus i forhold til en standard Golf er beskedne 7.000 kr., så hvilken version man vælger er helt afhængigt af hvilke behov man har. Golf Plus byder på mere plads samt alle Golfens gode sider, så valget er ikke let, men har man brug for den ekstra plads, og et ønske om at sidde hævet over de andre bilister er Golf Plus det rette valg.

 Læs også anmeldelsen af VW Golf 2.0 FSI Sportline