Selvom den almindelige 3- og 5-dørs Golf er ude i generation nr. 5, og den 6. er på vej, er det ikke så tit at stationcar versionen, som VW kalder Variant, bliver fornyet. Den kun 3. generation af Varianten blev præsenteret sidste år, og er delvis en videreudvikling af den nuværende 3- og 5-dørs Golf, og på sin vis en forløber for Golf 6, som kommer indenfor kort tid.

Fornuftsbil

Den almindelige Golf er karakteriseret ved, at være en ren fornuftsbil, nøgtern, funktionel og lidt konservativ. De nøgleord passer også lige præcis på Varianten – her er det funktionelle dog endnu mere sat i højsædet med et stort bagagerum på 505 liter. Hvis bagagenettet også tages i brug kan man fylde op med 690 liter – lægges bagsæderne ned rummer Golfen 1,5 m3.
Selv om Golfen er rummelig, føles den ikke helt så overvældende stor som Passat variant, der for nogle kan føles FOR stor at overskue i den daglige trafik. Man vil i mange tilfælde fint kunne ”nøjes” med Variantens plads, da den er ganske udmærket – også på bagsædet.

Fronten på Varianten er lig den 3- og 5-dørs model, men bagpartiet er selvfølgelig væsentligt anderledes. Baglygterne på de øvrige modeller går delvis ind i bagklappen, mens de er integreret i bagskærmen på Golf Variant. Det leder tankerne lidt hen imod Mercedes stationcars, især på grund af den hvide stribe i baglygterne.

Fire motorer

Motormæssigt byder Varianten på 4 valgmuligheder – 2 benzin- og 2 dieselmotorer. 3 af de 4 motorer er gamle kendinge, mens den ene benzinmotor er forholdsvis ny i modelprogrammet. Den svageste benzinmotor er den noget gamle 102 hk motor med 8 ventiler. Det andet benzin alternativ er den superlækre TSI motor, der byder på direkte benzinindsprøjtning, samt turbo og kompressor i samarbejde.

De to dieselmotorer ydes henholdsvis 105 hk og 140 hk. Den svageste er igen en temmelig gammel konstruktion, og lidt støjende - men samtidig sparsommelig. Den bruges bl.a. i den nye ”grønne” modelserie ”Bluemotion” som VW har optimeret mht. brændstofforbrug og dermed lav CO2 udledning.

15,8 km/l
Det ikke helt så grønne alternativ, er den 140 hk motor der ligger i testbilen. Den 105 hk motor lader Golfen trille 19,2 km/l, mens man skal nøjes med 17,8 hk med de ekstra hk under hjelmen.

Vi testede Golfen på godt 800 km dansk motorvej med fuld læs, og her landede forbruget på 15,8 km/l. Ved jævn landevejskørsel viser forbrugsmåleren omkring 20 km/l., og det er jo ganske rart med de skyhøje dieselpriser vi efterhånden har her i landet. Motoren på de 140 hk er overbevisende i alle situationer, og selv med fuldt læs er der rigelig med kræfter i 6. gear til at accelerere. Eneste minus er lidt for meget motorstøj. Den 6. trins gearkasse behøver ikke så mange ord for den er fremragende – let og præcist skiftende.

Ny støjsvag diesel på vej
En mere moderne udgave af den stærke dieselmotor burde dog være lige på trapperne. Indtil nu har VW/Audi/Seat/Skoda brugt pumpe-dyse teknikken i stedet for den mere støjsvage common-rail dieselteknik, som næsten alle konkurrenter bruger. Men en ny common-rail dieselmotor er allerede introduceret i Audi-modelprogrammet, så det er blot et spørgsmål om tid før vi også ser den i Golfen - og der er virkelig noget at glæde sig til. Den nye motor er meget støjsvag, og uerfarne ører har svært ved at høre forskel mellem den nye dieselmotor og en tilsvarende benzin.

Lidt konservativ

Golfen er, som nævnt lidt konservativ, og det kommer nok bedst til udtryk i kabinen og interiøret. Instrumenteringen er stor, tydelig og letlæselig – ligesom radioen og ventilationssystemet er let at betjene – det er funktionelt, men lidt småkedeligt. Testbilens grå kabine er desværre også medvirkende til, at forstærke indtrykket af en halvkedelig opholdsstue, så vælg for alt i verdenen et mørkt interiør.

Testbilens udstyrsniveau er det højeste, som hedder ”Sportline”. Med 16” alu-fælge, sportssæder, læderpakke og sportsundervogn er man godt på vej. Der er som standard semiautomatisk klimaanlæg i ”Sportline”, men indeholdt i en DK udstyrspakke til 9.990 kr., er der bl.a. fuldautomatisk klimaanlæg, vinterpakke, tågelygter og kørecomputer.

Priserne
Priserne for VW Golf variant starter ved 277.000 kr. for en skrabet 1,6 liters version, og topper ved 404.000 for den 140 hk diesel med automatgear. Priserne ligger højere end hos mange af konkurrenterne, men sådan har det altid været med Golf. Det positive er, at en Golf holder prisen rigtig godt som brugtvogn, og stationcars er altid endnu mere populære på brugtvognsmarkedet.

Konklusion
Med undtagelse af en kabine og interiør, som kunne trænge til et skud adrenalin, så er Golf Variant en meget vellykket bil, uden de store minusser. Den testede udgave med sportsundervogn og sportssæder passer fint til undertegnedes temperament, men andre vil måske føle den lidt for hård. I så fald vælger man bare ”Sportline” fra.

Med de forskellige udstyrsvarianter, tillægspakker og motor-alternativer skulle det være muligt for de fleste at sætte en bil sammen, som præcist passer til deres behov og pengepung.