Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

VW introducerer gasbiler i Danmark

1 / 2
  • VW introducerer gasbiler i Danmark
  • VW introducerer gasbiler i Danmark

VW introducerer gasbiler i Danmark

|

På baggrund af Folketingets afgiftstilpasning, der sidestiller gasdrevne biler med diesel-bilerne, har Volkswagen Danmark besluttet at udvide sit modelprogram til også at omfatte gasdrevne biler, under betegnelsen EcoFuel. Volkswagen kan fra foråret tilbyde hele seks forskellige EcoFuel-biler til de danske forbrugere, virksomheder såvel som privatpersoner. Afgiftstilpasningen betyder, at EcoFuel nu kan lanceres til mere konkurrencedygtige priser. Den populære up! vil i EcoFuel varianten, under navnet eco up! blive tilbudt til priser startende ved 130.000 kr.

Politisk rygvind til energibesparende innovationer
Det er det politiske skulderklap, som partierne bag energiforliget har givet de energisparende transporttyper, der nu får Volkswagen til at udvide sit modelprogram med EcoFuel-biler – altså biler der kører på natur- og biogas på det danske marked. Uanset typen af gas er denne komprimeret og kaldes internationalt for CNG. Forliget betyder, at der fra politisk hold er afsat 20 millioner kr. alene til at opbygge infrastrukturen til gasbilerne over de næste tre år. Samtidig er gasbilerne afgiftsmæssigt blevet sidestillet med dieselbilerne, således at man får et betydeligt højere fradrag, når man vælger en gasbil, end tilfældet har været hidtil. Gasbilerne vil fremadrettet få samme fradrag i registreringsafgiften, som diesel-bilerne pr. km de kører over 18 km/l. Tillige vil den halvårlige ejerafgift på gasdrevne biler også blive beregnet ud fra det opgivne CO2-udslip pr. km (1). Desuden vil regeringen i løbet af foråret etablere strategiske partnerskaber, der skal skabe størst mulig effekt af de afsatte millioner og få flere energieffektive køretøjer på vejene.

Det bliver en stor udfordring at få transportsektoren over på vedvarende energikilder. Vi får brug for en række teknologier til at dække behovene i både persontransporten og lastbilerne. Med pengene og de nye partnerskaber skaber vi et godt grundlag for udviklingen i de kommende år, siger Martin Lidegaard i en pressemeddelelse udsendt af Klima-, Energi-, og Bygningsministeriet.

Volkswagen eco up!
Den storsælgende microbil up! vil blive en af de første biler, som Volkswagen tilbyder i en EcoFuel-version i Danmark. Under navnet eco up! lanceres denne til priser startende ved 130.000 kr. eco up! udleder blot 79 g CO2/km, hvor den konventionelle up! udleder mellem 96 og 105 g CO2/km. Dvs. at eco up! har skåret minimum 17 % af CO2-udledningen sammenlignet med sine konventionelle søster-biler. Dette placerer eco up! i energigruppe A+ med en halvårlig ejerafgift på blot 120 kr.. eco up! forbruger på 100 km 4,4 m3 naturgas – dette svarer med de dagsaktuelle priser på naturgas på ca. 10 kr. pr. m3 til 44 kr. for 100 kørte km(2) . Dermed er EcoFuel-bilen også et økonomisk alternativ til de konventionelle teknologier. Volkswagen har produceret EcoFuel-biler siden starten af 90´erne. Med over 30.000 gasbiler i Sverige, næsten 100.000 i Tyskland og omkring 800.000 på de sydeuropæiske veje er det en velafprøvet teknologi, der nu også tilbydes på det danske marked. Med 360.000 km gasledninger, har Danmark et meget veludbygget naturgasnet, hvorfor det på overskuelig tid og med de afsatte millioner fra energiforliget vil være muligt at opbygge en infrastruktur til gas-bilerne. I dag kører der 15 moderne naturgasbiler i Danmark, 14 af mærket Volkswagen. Med en startpris på 130.000 kr. bliver eco up! en af de mest attraktive CNG-biler på det danske marked.

eco up! er udstyret med en 68 hk motor, der i lighed med motorprogrammet på de benzindrevne up!´er er en én-liters motor med tre cylindre. eco up har et maksimalt drejningsmoment på 90 Nm v. 3.000 o/min. eco up! når 100 km/t på 16,3 sekunder og har en tophastighed på 164 km/t.

Udstyret med to gastanke med i alt 11 kg gas (svarende til 72 l) – der er skjult i bilens undervogn og ikke gør krav på bagagerumspladsen, kan eco up! køre 380 km på en gasoptankning og yderligere 220 km på reservetanken, der indeholder 10 liter benzin. Således har eco up! en rækkevidde på hele 600 km. Eneste synlige tegn på, at du kører EcoFuel er, at der i instrumentet vises to tankbeholdninger: én for gas- og én for benzintanken. Og at der under tankdækslet befinder sig to påfyldningshuller, ét til gas og ét til benzin. Bag rattet kan man hverken høre eller mærke forskel på eco up! sammenlignet med den benzindrevne up! Som alle up! er eco up! også udstyret med Volkswagens BlueMotion Technology, der bl.a. omfatter genvinding af bremseenergien, rullemodstands-optimerede dæk og start-stop-system. Det vil naturligvis være muligt at individualisere sin eco up! i lige så høj grad som resten af modelprogrammet på up!.

Volkswagen lancerer i alt seks forskellige EcoFuel-modeller på det danske marked. Ud over eco up! drejer det sig om Touran EcoFuel, Caddy EcoFuel, Passat EcoFuel, Passat Variant EcoFuel og Golf EcoFuel. De vil alle kunne bestilles hos de danske Volkswagen-forhandlere i løbet af det næste halve år. Volkswagen Danmark vil fra juni 2013 have uddannet sit fagpersonale til at kunne servicere den nye teknologi på samtlige autoriserede Volkswagen-værksteder.

VW til salg på biltorvet.dk

VW Golf VI 2,0 TDi 140 Highline 5d
kr. 89.900
VW Touran 1,4 TSI Comfortline 140HK 6g
kr. 269.900
VW Amarok 2,0 TDi 180 Highline aut. 4M BMT
kr. 229.900
VW Golf 2,0 TDI BMT Highline 150HK 5d
kr. 258.900
VW Passat 1,9 TDI DK Trendline 100HK Aut.
kr. 43.500
VW Eos 2,0 T FSI 200HK Cabr. 6g Aut.
kr. 189.900
VW Caravelle 2,5 TDi 150 Comfortl. kort 10prs
kr. 59.800
VW Touran 1,6 Trendline 115HK 6g
kr. 89.900
VW Touran 2,0 TDi 136 Trendline Van
kr. 59.900
VW Passat Variant 2,0 TDI Comfortline 140HK Stc 6g
kr. 89.900
VW Passat 1,8 20V 125HK
kr. 12.500
VW Golf 1,6 BlueMotion TDI DPF Trendline 105HK 5d
kr. 164.900

Brugte biler fra alle bilmærker