Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

VW Jetta 1,4 TSI Sportline

1 / 11
  • VW Jetta 1,4 TSI Sportline
  • VW Jetta 1,4 TSI Sportline
  • VW Jetta 1,4 TSI Sportline
  • VW Jetta 1,4 TSI Sportline
  • VW Jetta 1,4 TSI Sportline
  • VW Jetta 1,4 TSI Sportline
  • VW Jetta 1,4 TSI Sportline
  • VW Jetta 1,4 TSI Sportline
  • VW Jetta 1,4 TSI Sportline
  • VW Jetta 1,4 TSI Sportline
  • VW Jetta 1,4 TSI Sportline

VW Jetta 1,4 TSI Sportline

|

Så blev det endnu engang tid til at teste VW Jetta, denne gang med VW’s 1,4 liters TSI motor og i Sportline udstyrsniveau. Når man først ser VW Jetta fremstår den som en rigtig pæn bil med flotte linjer og et helstøbt design. Det er altså ikke som i gamle dage, hvor Jetta ikke just var kendt for sit design, men mest af alt var en Golf med et bagagerum smækket bagpå. VW Jetta er stadig i dag baseret på Golf teknologi, men folkene hos VW har virkelig skruet en pæn bil sammen. Slægtskabet til Passat er meget tydeligt med de runde baglygter og forkromede frontgrill og på afstand kan det næsten være svært at se forskel på en Jetta og en Passat.

Design
Udvendigt betyder Sportline udstyrsniveauet 16" alufælge og kromlister langs vinduer, og det passer rigtig fint til bilen. Sportline versionen er desuden sænket 15 mm i forhold til de andre udstyrsvarianter og det ser både godt ud og er med til at give bilen en lidt mere sportslig styring i svingene.

Interiør
Så snart man sætter sig tilrette i kabinen, i Jetta, føler man sig hjemme og godt tilpas. VW synes at køre efter princippet ”If it ain’t broken – don’t fix it” så alle kontakter ligner det man kender fra tiidligere VW’er og desuden dem man ser i Audi og Skoda. Alt sidder som det skal og generelt er kabinen i Jetta rigtig fin. Kvaliteten er i top, men jeg kunne dog godt ønske mig en lille designmæssig overraskelse fra VW’s side.

Udstyret i Jetta Sportline omfatter blandt andet sportssæder, fartpilot, en god radio med cd-afspiller, læderbeklædning på rat, gearmanchet og håndbremse. Vores testbil var desuden ydstyret med DK-pakken som koster 8.598 kr. Denne omfatter dual zone klimaanlæg, varme i forsæder og opvarmede lygtesprinklerdyser. Til den pris er det en udstyrspakke, som de fleste nok vil vælge at tage med.

Sæderne er meget bedre end gennemsnittet og selv efter lang tids kørsel føler man sig ikke træt i ryggen af at sidde i dem. På bagsædet er der fin benplads til trods for det kæmpe bagagerum på 527 liter, som i øvrigt kan åbnes ved brug af den fjernbetjente centrallås.
Det jeg savnede mest var en ratbetjening af radioen og fartpiloten. Det er efterhånden standard på meget billigere biler, så det kan undre én at man ikke får det i en bil til denne pris.

Motor og gear
Motoren er det helt særlige ved denne bil. Ved første øjekast virker en 1,4 liters benzinmotor jo som en ekstremt undermotorisering til en bil af denne størrelse - men det er bestemt ikke tilfældet når der er tale om VW’s TSI motor. TSI motoren er med en såkaldt "twin charger". Det betyder at den både er udstyret med kompressor og turbo.
 
Ulempen ved en motor med turbo er den såkaldte turbotøven og det faktum at en turbo virker bedst ved høj belastning af motoren. Det problem afhjælper kompressoren på denne motor, da den søger for kraft fra tomgang og op til 3.500 o/min. Her kan turboen så tage over og levere masser af power helt op til det røde felt. Resultatet er en motor der til trods for sin beskedne slagvolumen yder som en langt større motor.

En anden fordel ved TSI motoren er brændstofforbruget, som er lavt for en bil af denne type og med denne ydelse. Forbruget ved blandet kørsel er opgivet til 14,1 km/l, men vores test viste at man kan køre endnu mere økonomisk med denne motor.

Motoren yder 140 hk, hvilket passer godt til denne bil. Selvfølgelig er bilen ikke nogen raket med det antal hestekræfter til rådighed, men der er rigeligt til en hurtig overhaling når det er nødvendigt.

Motoren opfører sig i hverdagen fint, både ved bykørsel og på motrovejen. Det eneste jeg lagde mærke til er at den er en smule grov i accelerationen i første og andet gear, hvor den også støjer en smule mere end en større motor med tilsvarende ydelse. Det er dog ikke noget der generer én overhovedet, og generelt må man sige at VW har lavet en perle af en motor. Det bliver spændende at se hvor langt de kan komme med den her teknologi i fremtiden.

Gearkassen i bilen er en 6-trins manuel og den fungerer upåklageligt med meget præcise og lette skift. Sjette gearet ligger højt og det resulterer i lave omdrejninger og dermed lavt støjniveau ved motorvejskørsel.

Samlet set

VW Jetta 1,4 TSI Sportline koster 343.000 kr. uden DK-pakke, og er derfor placeret i den dyrere ende af prisskalaen for biler i denne størrelse. Tilgengæld får man en bil i gennemført kvalitet og med et forholdsvis lavt brændstofforbrug. VW Jetta er en god gedigen bil, som vi er vant til det fra VW, men som desværre også koster derefter.

VW Jetta til salg på biltorvet.dk

VW Jetta 1,9 TDi 105 Trendline BM
kr. 119.900
VW Jetta 1,9 TDI Trendline 105HK
kr. 99.900
VW Jetta 1,9 TDi Trendline
kr. 99.800
VW Jetta 1,6 TDi 105 Highline BMT
kr. 149.900
VW Jetta 1,2 TSi 105 Trendline BMT
kr. 149.800
VW Jetta 2,0 TDi 140 Highline BMT
kr. 139.800
VW Jetta 1,6 TDi 105 Comfortline BMT
kr. 149.800
VW Jetta 1,6 Comfortline
kr. 69.900
VW Jetta 1,6 TDi 105 Comfortline BMT
kr. 134.900
VW Jetta 1,9 TDi Comfortline
kr. 59.800
VW Jetta 1,6 TDi 105 Comfortline BMT
kr. 139.900
VW Jetta 1,9 TDi Trendline
kr. 79.900

Brugte biler fra alle bilmærker