VW's Transporter model er efterhånden nået til 5. generation. Modellen er utrolig populær blandt håndværkere, hvilket man godt kan forstå. Design, kvalitet og motorer er helt i top og samtidg byder VW Transporter på mange forskellige indretningsmuligheder. Transporter fik i 2003 i facelift, der set udefra gør bilen
langt mere moderne. Formerne er blevet afrundet og mere strømlinede.

Motoren i vores testbil, er den lækre 130 Hk turbo-diesel, som vi kender fra andre modeller i VW's program. Motoren er kendetegnet ved sit enorme moment på 340 Nm. Momentet sikre nogle mellemaccelerationer og en trækkraft, som ikke står tilbage for nogen. Det høje moment passer samtidig fint til den 6-trins manuelle gearkasse. I højeste gear på motorvejen er VW Transporter derfor utrolig tyst og yderst behagelig at kører i. Samtidig er bilen utrolig retningsstabil - hvilket er med til at sikre chaufføren en langt mere afslappet og behagelig kørestil.

Retningsstabiliteten og den høje komfort hænger sammen med undervognens opbygning. VW Transporter er opbygget med seperat hjulophæng på både for- og bagaksel. En konstruktion der adskiller Transporter fra mange af konkurrenterne.

Kvaliteten i kabinen kan man ikke udsætte meget på. Typisk VW kunne man sige - omend plastikkvaliteten virker lidt hård, hvis man sammenligner med f.eks. personbiler fra samme producent. Om dette er lavet bevidst med henblik på nemmere aftørring af snavs vides ikke - men, det kunne selvfølgelig være svaret.

Det er ganske nemt at finde en behagelig kørestilling i VW Transporter. Selvom man sidder højt med stort overblik, føler man ikke at man sidder på en kontorstol og rager
op i landskabet, som det til tider godt kan føles i kassevogne. Og selvom kabine og varerum er adskilt, er det muligt at få sædet tilbage en en stilling, man absolut ikke bliver træt af - selv på langtur.

Selve varerummet er stort og regulært. Læssehøjden er rigtig god og man skal derfor ikke løfte tingene for højt for at få dem på plads. Rent konstruktionsmæssigt, måtte
vores testbil gerne være udstyret med skydedør i begge sider. Det er som om at man mangler den ene dør, specielt når man skal læsse noget der vejer og derved skal "trækkes" trækkes ind i varerummet.

VW Transporter har mange plusser - men, desværre har den også et kæmpe minus - nemlig prisen! Godt 250.000,- kroner inkl. moms er listeprisen for den billigste 2,5 TDI model. Det er rigtig mange penge. Og selvom man får suveræne køreegenskaber, lækker motor og gearkasse, samt en god samlekvalitet - så kan man ikke undgå at betale lidt for navnet og den succes som dette medfører. Men, kigger vi bort fra dette - så er VW Transporter absolut at finde i toppen af hierakiet, når det drejer sig om kassevogne.