Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

VW up! 1,0 vs VW up! 1,0

1 / 6
  • VW up! 1,0 vs VW up! 1,0
  • VW up! 1,0 vs VW up! 1,0
  • VW up! 1,0 vs VW up! 1,0
  • VW up! 1,0 vs VW up! 1,0
  • VW up! 1,0 vs VW up! 1,0
  • VW up! 1,0 vs VW up! 1,0

VW up! 1,0 vs VW up! 1,0

|

Da VW første gang lancerede deres ide om en ny minibil, der skulle kunne købes for under 100.000,- men samtidig have koncernens velkendte kvalitet, blev der nikket anerkendende, men samtidig også stillet det store spørgsmål: ”er det muligt?”. Da VW efterfølgende viste den produktionsklare up! frem, kunne spørgsmålet passende besvares med: ”åbenbart!”.

VW up! er lidt af en genialitet fra VW-koncernen. Man har formået at skabe en bil til et af Europas mest populære segmenter, til en pris som alle kan være med til og i en kvalitet der er langt over normalen. Samtidig har hele ”set uppet” (get it? red.) været perfekt tilrettelagt, så bilen har fået maksimal eksponering på alle fronter.

VW up! bliver produceret side om side med sine to søsterbiler, Skoda Citigo og Seat Mii. Bilerne er stort set ens, med undtagelse af logo og udstyr. Der er dog små designmæssige detaljer, som vi kommer nærmere ind på ved test af de andre modeller.

Ved introduktionen blev up! introduceret i en 3-dørs version. Senere er den kommet i en 5-dørs variant, der umiddelbart virker som det oplagte valg herhjemme. Pladsen i begge modeller er dog imponerende god, bilens udvendige størrelse taget i betragtning. Det samme gælder pladsen i bagagerummet, hvor der er plads til 251 liter - her kan pladsen udvides ved at sænke gulvpladen. En god og absolut brugbar detalje.

Ved forsæderne er pladsen imponerende og det er meget nemt at finde en optimal kørestilling. Kvaliteten i kabinen er ligeledes imponerende. Men, førstehåndsindtrykket er klart bedst, hvis du vælger en model med sort plastik. Det lyse plastik har en tendens til at virke en smule billigere.

En genial mulighed i up! er maps + more infotainmentsystemet, der på bedste vis samler alle informationer om bilen på et centralt placeret display. Her kan du få alt det info du har behov for omkring din kørsel. Du kan tilslutte din mobiltelefon, bruge navigationssystemet (som er meget detaljeret, red.) og meget mere. Et virkelig gennemtænkt system, som fås til en meget begrænset merpris i DK-pakken.

Motorvalg
VW up! tilbydes i to motorvarianter. Begge er på 1,0 liter og yder henholdsvis 60 hk og 75 hk. Personligt fandt jeg den mindste motor mest harmonisk/villig når der skulle ydes noget. Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag og behag – men jeg vil ikke umiddelbart opfordre til at betale ekstra for den kraftigere motor.

Brændstoføkonomien er takket være VW’s BlueMotion teknologi rigtig god, og der loves da også 24,4 km/l og 23,8 km/l i gennemsnit. Den kraftigste motor fås også med automatgear – her loves 22,2 km/l. Automatgearet koster beskedne 10.000,-, hvilket kun er meget, hvis man holder det op mod bilens basispris.

Det er i skrivende stund ikke muligt at få up! med dieselmotor – og der forlyder heller ikke noget om, hvorvidt det bliver muligt. Men, tager man VW’s erfaring med moderne dieselteknologi i betragtning, så vil en up! diesel der kører omkring de 35 km/l nok ikke være en dum satsning. Det burde være muligt, når Polo og Golf BlueMotion kører så imponerende langt.

Udstyr
Du har mulighed for at få din up! i tre forskellige udstyrsvarianter: take up!, move up! og high up!. Derudover kan du vælge forskellige udstyrspakker, hvor specielt DK-pakken er yderst attraktiv.
Et godt valg er i mine øjne en move up! 5-dørs med 60 hk og DK-pakke. Så skulle du være dækket godt ind til en rimelig pris. Selvom der er langt fra basisprisen på 89.991,- til knap 125.000,-. Vælger du en high up! med hele svineriet, så nærmer prisen sig de 150.000,-, og så begynder der pludselig at dukke interessante alternativer op i andre klasser.

En fed detalje, som er standard på up! er City Break funktionen. Her stopper up! selv op (get it?, red.), hvis bilen foran klodser bremsen ved bykørsel. Dette ser vi kun i langt dyrere biler. Men, mon ikke det snart bliver et lovkrav fra EU’s side.

Konkurrence
VW up! har virkelig slået til alt og alle i klassen for minibiler. Der er ikke mange, der kan følge med her – det skal da lige være de to søsterbiler, som leveres med nøjagtig samme muligheder, som up! selv – bare til en billigere penge.

Der er ingen tvivl om, at VW up! er en mega succes allerede. Bilerne nærmest sprøjtes ud af salgslokalerne, og leveringstiden er lang, hvis du vil have en modificeret model. Vælger du derimod en lagerbil, så kan du næsten få den med det samme – og mon ikke, der er en der matcher dine ønsker om farve, udstyr etc.

Konklusion
Personligt er jeg vild med up! Den er velkørende, ser sød ud, og har en masse fede tekniske features, som vi kun ser i meget dyrere biler. Som tidligere skrevet, så er den 60 hk version rigeligt til mig – og prisforskellen kan du jo evt. bruge på noget fedt ekstraudstyr. Der er i hvert fald masser af muligheder for at gøre din up! personlig. Det bliver spændende, at følge up! og specielt om det imponerende salg fortsætter. Kommer der en dieselversion, vil salget helt klart gå up!

 

VW up til salg på biltorvet.dk

VW up 1,0 MPI BMT Move 75HK 5d
kr. 69.800
VW up 1,0 BMT Move 75HK 5d
kr. 69.800
VW up 1,0 MPI BMT Move 75HK 5d
kr. 79.900
VW up 1,0 MPI BMT Move 60HK 5d
kr. 74.900
VW up 1,0 BMT Take 68HK 5d
kr. 59.800
VW up 1,0 Bluemotion Take 60HK 5d
kr. 62.900
VW up 1,0 MPI BMT Move 60HK 5d
kr. 112.900
VW up 1,0 MPI BMT Move 60HK 5d
kr. 112.900
VW up 1,0 MPI BMT Move 60HK 5d
kr. 114.900
VW up 1,0 Bluemotion High 75HK 3d
kr. 59.800
VW up 1,0 MPI BMT Move 60HK 5d
kr. 89.900
VW up 1,0 BMT Move 60HK 5d
kr. 84.900

Brugte biler fra alle bilmærker