I næste uge åbner Frankfurt-udstillingen med 60 verdenspremierer, og selvom en bil som VW´s Concept R ikke så let forsvinder i mængden, har VW villet være på den sikre side og holdt derfor forpremiere i Berlin en uge før IAA-åbningen.

Til stede ved begivenheden var koncernchef Bernd Pischetsrieder. Det vidner om, at Concept R er andet og mere end et forslag til en ny nichemodel. Det er da også en offentlig hemmelighed, at bilens design viser den stil, som VW vil følge i de kommende år, og at den ikke mindst er et forvarsel om, hvilke designelementer vi kan vente, når den næste Passat kommer på gaden i 2005.

Mens de seneste nye VW-modeller – Touareg, Touran og Golf V - alle er produkter af forgængeren Ferdinand Piëchs regeringstid, er Concept R den første bil, der helt og fuldt er skabt under Pischetsrieders ledelse.

Manden bag Concept R er designeren Murat Günak, der foruden en række andre markante biler er kendt for at havde designet succesmodellen 206 for Peugeot, mens design-direktør Peter Schreyer bærer det overordnede ansvar.

Det berettes, at Pischetsrieder har givet designerne meget frie rammer og kun stillet som et ufravigeligt krav, at bilen skulle have centermotor. Hans forgænger var en helt anden type, som nøje specificerede sine idéer og krav og vågede over, at hans undergivne fulgte dem til punkt og prikke. Pischetsrieder har i stedet appelleret til designernes egen kreativitet og idérigdom, og resultatet er altså blevet Concept R, der måske får samme betydning for den fremtidige designlinie hos VW, som Audi TT fik hos Audi.

Bortset fra højden har Concept C omtrent samme ydre mål som Golf V, men det er forkert at tale om, at den er bygget på en Golf-platform. VW har nemlig forladt Piechs meget omtalte ”platformstrategi”, som resulterede i en lang række modeller på samme undervogn – f.eks. Golf, Audi A3, Skoda Octavia, New Beetle, Audi TT, Seat Leon, blot for at nævne nogle få.

I stedet for en fælles platform benytter VW nu en række forskellige moduler, som giver langt større fleksibilitet, men som alligevel sikrer, at de samme komponenter kan anvendes i et stort antal modeller for på den måde at spare udviklingsomkostninger.

Apropos omkostninger, så ligger det fast, at en produktionsmodel i stil med Concept R vil blive væsentligt dyrere end den dyreste Golf. Præstationsmæssigt skal den kunne konkurrere med Porsche Boxster, men den skal være afgørende billigere.

Det har længe været kendt, at VW ønsker en roadster i programmet, men ifølge Pischetsrieders udtalelser ved præsentationen, er det endnu ikke endeligt besluttet at sætte en bil på grundlag af Concept R i produktion. Det er et krav, at modellen kan indbringe en passende fortjeneste, og det vil i VW-sammenhæng sige otte procent. Opgaven består altså nu i at vurdere, hvor mange biler der kan sælges til hvilken pris, og at regne ud om indtægterne kan dække produktionsomkostningerne plus en passende profit.

Udstillingsbilen er forsynet med en 3,2 liter V6-motor med 261 hk. Det rækker til en accelerationstid til 100 km/t på bare 5,2 sekunder, hvilket er marginalt hurtigere end en Porsche Boxster kan klare det. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t.

6-trins gearkassen er den samme, som netop er indført i Audi TT-programmet med dobbelt kobling, som giver mulighed for lynhurtige, sekventielle skift under fuld power.

Concept R er udstyret med en ny type sæder, som ikke har de sædvanlige justeringsmuligheder, men er polstret med en ny type ”aktivt skum”, som selv former sig efter førerens krop. I stedet for at rykke sædet frem og tilbage, bevæger man pedaler og rat inklusive instrumenthus i passende afstand af føreren. Sædet er affjedret i forhold til bilen, og fjederkarakteristikken kan indstilles fra det sportslige til det komfortable.

En del af glæden ved at køre åben sportsvogn er selvfølgelig at lytte til motorlyden, men på lange ture kan et højt lydniveau blive anstrengende. Derfor er Concept R forsynet med en drejeknap mellem sæderne, så føreren selv kan ændre lydbilledet efter behov fra det rå sportslige til det dæmpet komfortable.

Den slags skal man nok ikke vente i produktionsmodellen, som i givet fald kommer på markedet i 2006. Til fordel for virkeliggørelsen af en VW-roadster taler, at der er en del af Pischetsrieders erklærede politik at opdage og udfylde enhver niche i markedet.