Wankel-motoren lever

Mazda med ren og økonomisk wankel-motor
Da wankel-motoren dukkede op i 60´erne var forventningerne til det nye motorprincip store. Stempler, der roterede, i stedet for at bevæge sig frem og tilbage, måtte have indlysende fordele, når kræfterne i den sidste ende skulle overføres til vejen via drejende hjul.I Europa fik NSU RO 80 wankel-motor, men den avancerede bil blev ingen succes – først og fremmest fordi motorerne ikke kunne holde. Længe før RO 80 kom på gaden havde japanske Mazda imidlertid købt licens til Felix Wankels konstruktion, og Mazda har til dato bygget 1,8 millioner biler med wankel-motor eller rotationsmotor, som man foretrækker at kalde den. De fleste af dem er af modellen RX-7.

Mazda har også i 1991 vundet Le Mans med en wankel-motor-bil. Fordelene ved wankel-motoren er, at den er let og kompakt i forhold til ydelsen, og at den desuden er vibrationsfri. Ulemperne har historisk set været manglende holdbarhed, men det problem har Mazda for længst løst ved hjælp af nye og forbedrede materialer.I nyere tid har motorens problem været et højt specifikt forbrug og en for uren udstødning. Årsagen til begge dele er, at uforbrændt benzin på grund af motorens konstruktion er blevet blæst med ud gennem udstødningsåbningerne.Energikrisen i 70´erne var faktisk ved at koste Mazda livet, fordi man i så høj grad havde satset på wankel-motoren, der ikke uden videre lod sig omdanne til økonomi-motor, som fra den ene dag til den anden var det eneste saliggørende.

Men Mazda mistede ikke troen på wankel-princippet, hvilket bl.a. hænger sammen med, at den mand, der havde stået for udviklingen af rotationsmotoren, Kenichi Yamamoto, efterhånden blev både præsident og bestyrelsesformand.Det er han ikke mere, men hans efterfølgere er i fuld gang med at bevise, at han ikke tog fejl. I mere end hundrede år har alverdens bilingeniører udviklet Nicolaus Ottos stempelmotor, mens Mazda har været alene om i de sidste 40 år at udvikle wankel-motoren.

Helt ny motor
Og nu er problemerne med forbrug og forurening løst, siger Noboru Katabuchi, der har ansvaret for udviklingen af den nye Mazda RX-8, som kommer til næste år med 250 hk wankel-motor. Den nye motor er ikke alene 30 procent lettere og mindre end RX-7-motoren, men har også op til 40 procent lavere forbrug, og den opfylder den kommende Euro IV miljønorm. Forbrugs- og forureningsproblemet er først og fremmest løst ved at flytte udstødningskanalerne til siden af motoren. Herved undgår man en overlapning, som tidligere betød, at indsugnings- og udstødningsåbningerne var fri på samme tid (som i en 2-taktsmotor) og uforbrændt gas blev presset ud. Nu kan motoren arbejde med en mere mager blanding, og ny dyse-teknologi betyder endvidere, at brændstoffet bliver finere forstøvet. Princippet med udstødningskanaler i siden er ikke nyt, men det har været nødvendigt med nye, højteknologiske materialer at bringe det i praktisk anvendelse. I dette tilfælde er udstødningsportene foret med et keramisk materiale støbt ind i motorblokken.

Mazda ser store muligheder for den nye wankel-motor – ikke mindst fordi den egner sig særlig godt til at køre på brint, som forventes at blive fremtidens motorbrændstof. Desuden vil den medføre store fordele alle steder, hvor lav vægt, lille omfang og vibrationsfrihed har betydning – f.eks. i små fly.

Af Thorkil Sevelsted