En italiensk bil med over 400 hestekræfter lyder som et problem, der kun kan blive dyrere og dyrere, men kigger du dig for, behøver et ejerskab af Maserati Ghibli ikke at ruinere dig. 

Jeg har placeret min bagdel i det mokkafarvede læder, og min venstre tommelfinger trykker startknappen ind – jep, startknappen sidder på venstre side af rattet i en Maserati Ghibli. De fire orgelpiber ude bagved brummer vredt, og drømmen om at motionere alle 410 hestekræfter indtil jeg rammer Portofino-halvøen på Italiens vestkyst, virker meget tillokkende. Desværre går turen i stedet til Applus synshal i noget mere ordinære Rødovre. Vi skal nemlig have slået fast, om du trygt kan smadre sparegrisen for at få fat i denne Ghibli, som er til salg hos Octane for 999.900 kroner.

Maserati Ghibli 3,0 S Q4 aut.

Den 3,0-liters V6’er med to turboer har masser af fartpotentiale, og så er den samlet på Ferraris fabrik i Modena. Motorblokken er skåret ud i aluminium i Detroit af en Chryslers medarbejdere, mens Maserati selv har stået for udviklingen af motoren. Det behøver ingen at vide, for som en ægte Maserati lyder motoren fantastisk – specielt i Sport-indstillingen. Kræfterne sendes gennem en solid ottetrins ZF-gearkasse og Maseratis eget Q4-firehjulstræk.

Motoren kører med knastkæder, så dem skal du ikke bekymre dig om. Faktisk forlyder det fra både Juel Auto, Tistrup Autoservice og Formula Auto, den officielle danske importør af Maserati, at motorerne er solide, hvis de bliver passet med regelmæssig service.

Syv trin til et trygt brugtkøb

Hos Formula har man haft to biler med utætte indsprøjtningsdyser, men det har været dækket af garantien. Et service af motoren er ikke så tosset, som det kan være på nogle italienske biler. Et 20.000 kilometers service tager tre timer.

Der findes to alternativer til den kraftige S-model. Samme motor med 330 hestekræfter, eller et dieselalternativ til dem, der har et stort kørselsbehov. Ghibli er den første Masarati nogensinde med diesel, og den 3,0-liters V6’er yder 275 hestekræfter og er opgivet til et blandet forbrug på 16,9 km/l. Heller ikke her er der tegn på alvorlige generelle problemer.

Stop – tjek bremserne
På testbilen fra 2014 var der to udfordringer. Bremserne var slidt op, og det ene bagdæk havde nogle grimme flænger i siden. Testbilen havde kørt bare 28.000 kilometer, men med 410 hestekræfter er det forståeligt, at bremserne slides, så det er noget, du skal være opmærksom på. For at komme af med varmen er skiverne ventilerede, men i de små huller samler der sig bremsestøv, og hvis ikke det bliver boret ud og renset ved service, ødelægges bremserne. Hos Formula Auto tager denne opgave omkring to timer.

Køb brugt og kør gratis i to år

Hvis denne bil skal motioneres på en tysk autobahn, vil det være en god idé at udskifte bagdækket med de dybe flænger. Et nyt Pirelli P Zero i størrelsen 285/35-ZR20 med Y-hastighed koster fra knap 2.000 kroner. Her påpeger Martin Løfwall Koch, service advisor hos Formula Auto, at det er vigtigt, at dækkene er MGT-mærkede. Det er Maseratis eget mærke, der garanterer, at dækkene lever op til højeste krav. Martin Løfwall Koch understreger også, at det er vigtigt, at dækkene har den rigtige størrelse. Formula Auto har i to tilfælde oplevet, at fordelergearkassen til firehjulstrækket og bagtøj har taget skade, fordi bilen har været monteret med dæk og fælge med en anden omkreds, end fabrikken anbefaler.

Italiensk læder
I kabinen har nogle ejere haft elektriske småproblemer og batterier, som aflader. Ingen af de tre danske værksteder har dog oplevet det, med mindre en GPS-tracker har været installeret i bilen, som så dræner batteriet. Læderet på dørsider og sæder er håndsyet i Italien, så gå bilen grundigt igennem for dybe ridser eller revner, for det er dyrt at skulle reparere læderet.

Sådan prøvekører du en brugt bil

Ser man bort fra de høje indkøbspriser, og kan du finde en bil, som har fået overholdt alle service, så er Maserati Ghibli ikke så hysterisk, som man kunne forvente af en skøn italiener. Så snup du bare en og peg snuden mod Portofino – der skulle være hverken brok eller bekymring.