Ford Bronco Badlands og dens tørstige benzinmotor er mere amerikansk end et afsnit af tv-serien Yellowstone og dyrere end en villa i provinsen. Kort sagt er det op ad bakke for Bronco herhjemme – men så er det jo godt, at bilen ikke lader sig stoppe af bakker.

Jeg har svært ved at se, hvem der skulle købe Ford Bronco Badlands. Måske en mand i hans sidste, mest desperate dage af midtlivskrisen, som virkelig vil imponere hans yngre kvindelige kolleger med tilkøbt virilitet. For Bronco Badlands ligner noget af en rullende potensforlænger med sine 83 centimeter høje og grove dæk og stålkofanger med trækøjer. Udover midtlivskrisen skal man også have lommerne fulde, for Bronco koster det samme som et hæderligt hus i provinsen – 1.532.817 kroner. For en Ford. Der på motorvejen larmer, som var døren åben.

Kan kongen slå en gammel traktor – Bilnørderne leger med den nye Ford Ranger Raptor

Kort sagt passer Ford Bronco lige så godt ind på en dansk villavej, som O. J. Simpson passer ind til et forældremøde. Forklaringen skal findes i, at Bronco aldrig var tiltænkt europæiske bilkøbere. I stedet er bilen stift rettet mod struben på Jeeps klassiske Wrangler. Bronco er ligesom Wrangler bygget på en separat chassisramme, men til forskel fra Wrangler, har du en uafhængig affjedring i fronten, da Bronco deler sin platform med Ford Ranger. Den uafhængige affjedring giver bedre køreegenskaber på vej eller ved hurtig, rallylignende terrænkørsel, men ikke helt så store kompetencer i mudder og langsomme og tekniske udfordringer.

Topløs charlatan

Åbner du den sidehængslede og todelte bagklap med påmonteret reservehjul, kan du kigge ind i bagagerummet, som er 562 liter stort. Det er til trods for, at du på begge sider af bagagerummet kan se styrtbøjle. De fylder ikke så meget som i Jeep Wrangler, men ligesom i Jeep’en er Bronco i princippet uden fast tag, og i stedet kører testbilen med en hardtop i plastik. Det er ikke noget, du umiddelbart lægger mærke til, men ude på motorvejen bliver det tydeligt, at hardtoppen ikke er særlig godt lyddæmpet mod fartvind og vejstøj. Faktisk lyder det som om, nogen ikke har lukket døren, eller et vindue står åbent.

Overlanding - den fede måde at campere på

Motorstøj er der ikke meget af. Motoren er faktisk overraskende afdæmpet, og desuden er det svært at beskrive lydene som støj. Det er en 2,7-liters V6’er med to turboer, som spytter 335 hestekræfter og 563 Nm ud. Overarmene er store og svulmende, og når speederen presses mod gulvet, har Bronco en herlig, men respektindgydende knurrende motorlyd, som nærmest er for ydmyg. I Ranger Raptor, findes der en knap, som lader motoren få friere udblæsning, og den savner jeg næsten i Bronco.

100 km/t nås på 7,2 sekunder, hvilket er imponerende for en kummefryser på terrændæk med en køreklar vægt på 2,343 kilo. Specielt accelerationen omkring motorvejsfart og op er overraskende. Bronco Badlands kan sagtens flytte sig, og det hjælper den 10-trins automatgearkasse med til.

Dårligt udsyn og billige materialer

Kabinen domineres af et nærmest vertikalt instrumentbord med en 12 tommer stor skærm, som hver gang bilen startes, afspiller en kikset og pixeleret video med rullende sten og en stejlende hest. Der er masser af knapper, både ved bakspejlet og på oversiden af instrumentbordet, og de kan alle sammen noget interessant. De kan desværre ikke skjule det faktum, at flere dele af kabinen, simpelthen er af en fesen kvalitet. Det gælder eksempelvis armlænet i midterkonsolen, og specielt den lille skuffe indeni. Den ligner et brug-og-smid-væk-produkt fra Kina, og er meeeget langt væk fra noget, du kunne forvente dig af en bil til halvanden million kroner.

Bilnørderne får brug for rene underbukser - kører Land Rover Defender i skoven

Når jeg sidder i førersædet, som i sig selv er lækkert, skygger oversiden af instrumentbordet for de øverste linjer af den ellers så store skærm. A-stolpen stjæler noget af udsynet for højre sidespejl, og mit højre knæ skal lave et knæk, for at nå speederen, og det bliver hurtigt trættende.

Midtlivskrise i Fjällräven-bukser

Alt det dette forsvinder dog, når du drejer fra landevejen og ud i vildnisset. I Badlands-udgaven stiller Bronco med hele tre spær, så du kan spærre både forreste og bagerste aksel, og på den måde garantere, at alle fire hjul faktisk snurrer rundt, uanset hvor fedtet eller ujævnt der måtte være. Spærrene låses via knapper på toppen af instrumentbordet, og her finder du også to øvrige og spændende knapper. Den ene låser den forreste krængningsstabilisator op, så forhjulene er frie til at kravle helt ned i hulerne eller op over forhindringer. Ved at frakoble krængningsstabilisatoren kan man faktisk næsten efterligne den solide foraksel, som bedre bevarer fodfæstet, men beholder de velopdragne køreegenskaber på landevej.

Moderne tider i et amerikansk ikon – Jeep Wrangler Sahara 2,0

Den sidste knap på instrumentbordet er til ’trail turn’. Her bremses det inderste baghjul, for at gøre venderadius mindre. Det kan være praktisk i situationer, hvor der ikke er meget plads, men vi forsøgte for sjov på en våd græsmark, og det efterlod et mudret spor, hvor det låste hjul havde fjernet græsset. Det er sikkert effektivt, men er nok mere en gimmick for omvandrende midtlivskriser i Fjällräven-bukser.

Vi ændrer ikke på dæktrykket, hvilket enhver erfaren terrænentusiast ville ryste på hovedet ad. Der var virkelig smattet på Biltorvets private testbane i Sverige, og med landevejstryk sejler de ellers så kompetente BF Goodrich All-Terrain-dæk afsted på de plørede skovveje. Med et lavere dæktryk kunne vi måske også have besteget en særligt stejl bakke, men på dagen kom vi aldrig op, til trods for låste differentialer og frakoblet forreste krængningsstabilisator. Det lille nederlag til trods er der få ting, som kan følge Bronco Badlands i mudderet. Og når man tager det i betragtning, så kører den høje, tunge bil overraskende godt på landevejen med et præcist styretøj og en forudsigelig krængning.

Flyvende traktor – Bilnørderne lægger arm med sindssygt offroad-legetøj

Men Bronco Badlands største problem er prisen, for jeg kan ikke få mig selv til at tage den 1,5 million kroner dyre bil ned gennem de værste spor, hvor den vil blive slået gul og blå af træer og svensk granit. Prisen vil gøre Bronco Badlands til en sjældenhed, og de få der faktisk køber den, vil nok udelukkende bruge den til at afstive deres image. Isoleret set er den skidesjov og fed og fuldstændig fokuseret på terrænkørsel. Det kan vi kun bifalde, men vi kommer ikke udenom, at den reelt er fuldkommen ligegyldig.