Hvor langt kører nye biler egentlig på literen i virkeligheden. Og hvad er forskellen på forbrugstallene, hvis de er opgivet efter NEDC eller WLTP – det kan du blive klogere på her.

Hvor langt kører en bil på literen? Det er et spørgsmål, det kan være svært at svare på, og det er ikke blevet nemmere. De senere år har bilernes forbrugstal fra fabrikken været nogenlunde så præcise som en vejrudsigt for julen i juli. I 2015 viste en rapport fra interesseorganisationen Transport & Environment, at forskellen fra bilproducenternes oplyste forbrug til det virkelige forbrug var steget fra otte procent i 2001 til 40 procent i 2014. Det vil sige, at bilerne i gennemsnittet i 2014 kørte 40 procent kortere på en liter brændstof end bilproducenterne lovede. En af grundene til det var, at standardproceduren for at teste forbruget var udviklet tilbage i 70’erne. Proceduren hedder New European Driving Cycle, men er bedre kendt som NEDC.

Diesel er blevet stuerent – men din benzinbil sviner stadig for meget

Fra 1. september 2017 var vi dog så heldige, at reglerne blev ændret. Fremad skulle alle personbilers brændstofforbrug måles efter WLTP, en forkortelse for Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Denne testprocedure adskiller sig fra NEDC-testen på flere områder. Den er 10 minutter længere end NEDC’s 20 minutter. Længden er forøget til 23,25 kilometer i stedet for 11 kilometer, men måske vigtigere er det, at gennemsnitsfarten er hævet fra 34 km/t til 46,5 km/t, og topfarten er hævet fra 120 km/t til 131 km/t. Samtidig holder bilerne nu kun stille 13 procent af testen, hvorimod de holdt stille i 25 procent i NEDC-testen. Tilsammen giver det et resultat, som er meget tættere på, hvor langt på literen i virkeligheden bilerne faktisk kører.

Hvor langt kører biler reelt på literen
WLTP-testproceduren betyder, at du i langt højere grad kan regne med at køre det, som bilproducenten siger. MEN hvad nu hvis du vil være helt sikker på, at din kommende bil ikke viser sig at bruge meget mere brændstof, end du forventer? Her kan du prøve den tyske hjemmeside spritmonitor.de, som kan bruges som en benzin beregner. 

Derfor er din VW forsinket i måneder

Her har over en halv million brugere registret over 800.000 biler og deres forbrug fra virkeligheden. Du kan altså få et meget præcist billede af, hvor langt på literen din nye bil egentlig kører. Hvis vi tager den nye generation Volvo V60 D4, så kan vi se, at den fra Volvo er opgivet til at køre fra 16,4 til 18,9 km/l. Det er så upræcist, fordi WLTP-normen er meget mere realistisk, og derfor også mere følsom for eksempelvis automatgear eller store fælge. På spritmonitor kan vi se, at der er 27 ejere, der har registreret deres V60 D4. Blandt dem er det laveste forbrug 13,05 km/l, mens det højeste er 19,46 km/l. Med data fra alle bilerne bliver det overordnede gennemsnit så 15,36 km/l, og derfor kan du være ret sikker på, at en V60 D4 kører omkring 15 km/l i virkeligheden, selv hvis Volvo skriver noget andet.