Hvis det står til den engelske sportsvognsproducent Caterham, så skal man også kunne have det rigtig sjovt i en elbil – Project V er stadig kun et koncept, men med 272 hestekræfter til under 1.200 kilo, har den potentialet til at blive rigtig sjov.

Du sidder måske allerede og er lidt småknotten – hvad bilder han sig ind at antyde, at elbiler ikke kan være sjove. Og det kan de da også, de fleste er jo lynhurtige, og der er flere, som kører rigtig godt om hjørner. Men uanset hvordan man vender eller drejer det, så er elbiler forfærdeligt tunge. Og vægt er en dræber, når det kommer til sjove køreegenskaber.

Kan elbiler være sjove? 

Det ved engelske Caterham bedre end de fleste, og derfor har de nu introduceret konceptet Project V. Det er det mikroskopiske mærkes første elbil, men de tørre tal tyder på gode ting: Batteriet er 55 kWh stort, som skulle give en rækkevidde på 400 kilometer. Elmotoren leverer 272 hestekræfter og trækker kun baghjulene, men det bedste ved det hele er, at den lille og egentlig ret klassisk-udseende sportsvogn har et mål på at veje bare 1.190 kilo for en bil med plads til tre passagerer.

Arven fra Lotus

Caterham ved bedre end de fleste, hvad lav vægt betyder for køreegenskaber. Oprindeligt var Caterham en forhandler for Lotus, som solgte den simple og dermed lette Seven model. I 1973 købte Caterham-ejeren Graham Nearn rettighederne til Seven, og har produceret modellen i adskillige varianter siden. Den hidtil hurtigste er 620R, som runder 60 miles per hour på 2,8 sekunder. Egenvægten er 610 kilo, som trækkes af en Ford-motor med 314 hestekræfter.

Lease dig i himlen med en dansk Caterham

Men nu har mærket altså kastet sig over en mere civiliseret og eldrevet sportsvogn. Project V skal bygges i kulfiber og aluminium for at holde vægten nede, og som udgangspunkt er der to forsæde, men kun et enkelt bagsæde, selvom to bagsæder ville kunne bestilles. Foran er førerpladsen simpel, og infotainment-systemet er bare din egen smartphone. Det hele skal være så let og simpelt som muligt. Det skal nemlig handle om køreglæden, og derfor er affjedringen lavet af dobbelte triangler med justerbare støddæmpere hele vejen rundt.

Batteriet kan lades med 150 kW, så fra 20 til 80 procent skal kunne klares på helt ned til 15 minutter. Accelerationen fra 0 til 100 klares på 4,5 sekunder, og topfarten forventes at blive 230 km/t.

Italiensk hjælp

Det er i virkeligheden noget af en mundfuld at bygge en ny bil fra bunden for et mærke som Caterham. Derfor får de hjælp af Italdesign, som kan hjælpe med ikke kun at få bilen til at se flot ud eller køre godt.

Guide: Otte fede biler med lav ejerafgift

Hvis Project V bliver til noget, så kan den allerede stå klar i slutningen af 2025 eller starten af 2026. Og så bliver den billig, eller altså i hvert fald relativt. Caterham sigter på under 80.000 pund i Storbritannien, som er 696.000 kroner. Til sammenligning koster billigste Porsche Taycan 79.200 pund i Storbritannien, mens den koster fra 829.900 kroner herhjemme.