Den nye C-Klasse er nu landet i Danmark og stiller til start med adskillige nye features, skarpe priser og et håb på, at dieselmotoren stadig har en fremtid.

Mercedes er landet med deres nye salgsfavorit – C-Klassen, som traditionelt er den danske salgsbasker. Selv den nuværende model fra 2014 ligger stadig højt i firmabilssegmentet. Men arvefjenden har netop nu rigtig godt fat i markedet – BMW 3-serien ligger på en samlet syvendeplads over de mest solgte biler i Danmark fra årsskiftet og frem til 31 maj. Men det skal den nye C-Klasse gøre noget ved.

Banebrydende udstyr og teknologi
Foruden detaljer som LED High Performance forlygter, 9G-TRONIC-automatgear og trådløs nøglefunktion er også tyverialarm, trådløs opladning af smartphone og det komplet digitale cockpit med fingeratrykssensor nu standardudstyr, ligesom det intelligente infotainmentsystem MBUX forstår dansk tale.

Halv elbil, halv benzinbil – her er den nye Mercedes C-Klasse

Men også i motorrummet er der nyt, for uanset om valget falder på benzin- eller dieselmotor, sikrer 48 volts mildhybridsystemet ISG med integreret startergenerator ekstra power og lavere forbrug. Systemet er nemlig både i stand til at coaste med motoren slukket og til at booste forbrændingsmotoren med genanvendt bremseenergi.

Tror stadig på diesel
De nye dieselmotorer i C 220 d og C 300 d er desuden udstyret med stort NOx-filter, nyt partikelfilter samt to SCR-katalysatorer, der tilsammen sikrer endnu renere udstødning og minimal partikeludledning. Og hos Mercedes Danmark forventer salgschef Simon Lindegaard da også stor interesse for netop dieselmodellerne, som udmærker sig som nogle af de reneste og mest sparsommelige nogensinde:

Mercedes forfinede C-Klassen – C200 gør hverdagen bedre

Interessen for den ny C-Klasse har været overvældende, og særligt vores nye dieselmotorteknologi har fået stor opmærksomhed. For selvom der ikke er nogen tvivl om, at fremtiden er elektrisk, så oplever vi stor efterspørgsel på økonomiske, rene og fremtidssikrede dieselmotorer – og på det område er vi fortsat markedsledende, siger Simon Lindegaard.

Tæt løb med BMW
Kontantpriserne for den ny C-Klasse begynder ved 519.900 kroner for C 200 sedan med benzinmotor og C 220 d sedan med dieselmotor, mens skattegrundlaget starter ved 430.000 kroner. Merprisen for stationcar er 15.000 kr.

Til sammenligning koster en BMW 320i aut. Sport Line fra 511.514 kroner, mens 320d aut. Sport Line koster fra 518.320 kroner. Skattegrundlaget for 3-serien starter ved 432.304 kroner.

Endelig kan familien være med – BMW 330i Touring

Priserne for Privatleasing begynder ved 4.995 kroner/md. med 35.000 kroner i førstegangsydelse for C 200 sedan, mens C 200 stationcar fås fra 5.195 kroner/md. med 35.000 kroner i førstegangsydelse.

Der er også en plugin-hybrid på vej, men Mercedes er endnu ikke klar med priser på den. 

Den ny C-Klasse står allerede på lager.