Når snakken falder på luksuriøse roadster modeller, så er der specielt ét mærke og én model, der umiddelbart springer frem i tankerne, og det er Mercedes-Benz og deres SL. Bilen har efterhånden legendarisk status og har altid været Mercedes-Benz ”uber” model, når det drejede sig om at vise, hvad man kunne rent teknisk og designmæssigt – præcis som S-klassen er det for de store luksuriøse sedan modeller.

 

SL500 er topmodel, hvis vi ser bort fra AMG modellerne. Der findes ikke en SL600 – så ønsker du mere power, er næste trin altså SL63 AMG og SL65 AMG. Den nyudviklede V8-motor har jeg tidligere rost til skyerne, og det gør jeg også gerne igen, for den er simpelthen den bedste standard V8’er på markedet i skrivende stund. Når jeg skriver standard, så mener jeg V8-motor, som ikke har været forbi det respektive mærkes sportsafdeling – i dette tilfælde AMG. Motoren er på 4,7 liter, og den skiller sig derved ud fra SL63 AMG, der er på 5,5 liter. Der er tale om en dobbelt turboladet maskine med hele 455 hk og et maksimalt drejningsmoment på hele 700 Nm. Sammen med en 9-trins automatisk gearkasse giver det nogle imponerende præstationer. Men det er ikke blot i rå power, at motoren imponerer. Rent brændstoføkonomisk er der bestemt heller ikke noget at klage over – det gennemsnitlige forbrug er nemlig opgjort til hele 11,1 km/l. Det er ret imponerende for en 455 hk V8.

 

Køreegenskaberne fejler bestemt ikke noget i den nyeste generation af SL-modellen. Vores testbil var udstyret med Active Body Control, som betyder, at bilen på samme måde som en motorcykel hælder op til 2,65 grader ind i en kurve. Det reducerer fornemmelsen af tværkræfter og øger komforten. Systemet virker utrolig godt – men du må have 68.000,- op af lommen, hvis du ønsker det installeret.

 

SL500 anno 2016 er den absolut mest direkte styrende SL, jeg endnu har kørt. Bilen reagerer prompte på dit input i rattet – og vælger du sport mode, så optimeres bilen og speeder og gearskifte reagerer derefter. Det er virkelig godt, og viser endnu engang at seneste generation af Mercedes biler (hele paletten igennem, red.) er blevet optimeret rent køreteknisk. Et lille plus er også lydsiden, som i Sport og Sport+ er helt vidunderlig.

 

SL er noget af det mest luksuriøse, du kan finde på markedet for roadsters, hvilket også afspejler sig i prisen. Vores testbil havde en basispris på 2.322.000,-  men, når man så vælger lidt ekstra udstyr, som f.eks. Nappa læder, førerassistentpakke, klimasæder, panorama glastag med Magic Sky Control, Harmon Kardon Surround anlæg, servolukning af døre og bagklap og meget meget mere, så ender prisen på 2.847.000,-.

 

SL er en detaljernes bil. Det førnævnte Magic Sky Control er et glastag, der ved tryk på en knap toner sig mørkt eller lyst. Dvs. at du selv kan bestemme, om du skal kunne se igennem glastaget eller ej. Det er smart, det er blæret, og det koster knap 60.000,-.

 

Jeg er vild med SL500 – den er en bil efter mit temperament. Samtidig er den i mine øjne en rigtig smuk bil, der gør sig godt i et væld af farvekombinationer. Den har meget få konkurrenter og demonstrerer på bedste vis, hvor lækker en moderne V8-motor kan være – samtidig med at den ikke hiver dig ind på hver anden tankstation.

 

Kvaliteten kan der ikke sættes en finger på – jeg kunne dog godt tænke mig en kabine, der følger linjen fra den nye E-klasse – men, mon ikke det kommer ved næste facelift.

 

SL500 er lige nu et af de absolut bedste bud på den klassiske roadster i den store klasse. Vil du have en mere decideret sportsvogn, så skal du op i SL63 AMG, hvor det hele lige får et nøk opad. Men SL500 er simpelthen den bedste, når det drejer sig om en kombination af det hele.