Efter godt seks år på det danske bilmarked har den seneste model af Peugeot 208 klaret sig imponerende godt. Modellen har fået nyt udseende og ny spændende teknologi i kabinen, som er med til at give en helt ny køreoplevelse.

Peugeot 208 er designet med en vision om en komfortabel og praktisk hatchback, og så hører den til i B-segmentet, Danmarks bedst sælgende bilklasse.

Design/udstyr
Formen og udseendet på den nye Peugeot 208 følger de klassiske linjer fra storesøsteren Peugeot 308, og det klæder bilen vældig godt. Specielt, hvis du vælger bilen i sort, rød eller orange. Peugeot 208 tager sig pænt ud både ind- og udvendigt, og du opdager straks, at bilen er bygget af gode materialer. Udviklingen fra Peugeot 206, 207 og frem til 208 har taget store skridt, og der er nu i kabinen installeret en 7” touch-skærm, hvorfra du styrer radio, navigation og mange flere funktioner. Hele atmosfæren i kabinen er forbedret, og har fået et moderne og stilrent design. Desuden er rattets størrelse reduceret, så hvor du tidligere skulle se igennem instrumentbrættet for at se instrumenterne, skal du nu kigge ovenover rattet, og det er en stor forbedring, der giver en sporty fornemmelse. Sæderne er også væsentligt forbedret, og ved bagsædet er der god plads til mindre børn. Men skal du ud på en længere tur, så er det ikke de højeste passagerer, du skal sætte på bagsædet, da benplads ikke er det, bilen har mest af. Blandt udstyret fås bl.a. bakkamera, Active City Brake (der bremser bilen ved hastigheder op til 30 km/t), red.), parkeringssensorer, sædevarme og JBL Hi-Fi Pack og meget mere, der gør bilen ekstra komfortabel.

Peugeot 208’ bagagerum er på 325 liter, så der er rigeligt med plads til tasker, indkøbsposer eller ungernes fodboldudstyr.

Motor
Vores testbil var udstyret med en 1,2 liters 3-cylinderet benzinmotor, der yder hele 110 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 205 Nm ved 1.500 o/min. Den har en 5-trins manuel gearkasse, der sammen med motoren gør det ganske godt. Støjniveauet er lavt ved acceleration, og køreglæden bliver ikke spoleret af en tørstig motor, eftersom bilen kører op til 22,2 km/l ved blandet kørsel, og desuden kun udleder 103 g CO2/km. Vi kunne dog ikke holde det gennemsnitlige brændstofforbrug så højt - men et snit på cirka 18 km/l er også et pænt resultat. Med de 110 hk har Peugeot 208 en imponerende acceleration fra 0-100 km/t, som er overstået på blot 9,6 sekunder.

Pris og køreoplevelse
Peugeot 208 har gode køreegenskaber, som gør den manøvredygtig og fleksibel. Rattet ligger godt i hænderne, og er du glad for at bruge fartpilot, så aktiveres funktionen bag styretøjet uden, at du skal ændre dit greb på rattet. God komfort og et sporty design er typiske karaktertræk for Peugeot 208, og den fås som 5-dørs fra kun 124.990,-.  Vores testbil havde Allure udstyrspakke samt den store 110 hk motor - derfor sniger prisen sig op på 246.490,-. Det er en ret høj pris for en bil i den klasse, da du f.eks. fra konkurrenternes side kan købe en Suzuki Baleno med 110 hk for blot 184.990,- eller en Skoda Fabia med 110 hk for 213.765,-. Begge konkurrenter med fulde udstyrspakker. Men baseret på vores tests med den nye Peugeot 208 stiller vi ikke spørgsmålstegn ved dens vedvarende popularitet. Komfort og køredynamik arbejder tæt sammen, og derfor er og bliver Peugeot 208 en ualmindelig populær bil.