Audi TT

Audi TT er bedre end nogensinde. Men, hvilken skal du vælge?

|

Allerede da den først Audi TT så dagens lys i slutningen af 90’erne, blev den erklæret et designikon og høstede masser af priser for sine smukke former og sit på den tid vovede design. Bilen blev da også en øjeblikkelig succes, på trods af nogle køreegenskaber, der ikke helt imødekom det smarte design. Efter noget tid gik TT dog af mode igen – men Audi fortsatte med at forbedre bilen, og specielt køreegenskaberne fik sig en ordentlig overhaling. Med introduktionen af Magnetic Ride fik Audi TT endelig de køreegenskaber, som den fortjente. Men salget stod næste stille på flere markeder, hvilket gjorde ondt på Audi – ikke mindst på følelserne. Det skal nyeste generation rette op på, og Audi har givet den fuld gas både mht. design, motorer og køreegenskaber. Vi tester nyeste skud på stammen – Audi TT Roadster med den 180 hk basismotor og S-tronic automatgear.

 

TT Roadster ser ualmindelig godt ud. Den har fået tilført de nye og mere kantede designstil fra Audi og ligner virkelig en bil, der uden problemer kan give Porsche Boxster kørere rynker i panden. Vælger du roadster modellen, så skal du blot være opmærksom på, at kalechen ikke just gør underværker for bilens design – er du derfor til strømlinet og sporty design, så skal du vælge den almindelig coupé. Har du derimod hang til vind i håret og sol på panden, så er roadsteren et must.

 

Lige så lækker det udvendige design er, lige så inspirerende og tiltalende er cockpittet. Vores testbil var udstyret med Audis lækre virtual cockpit, som giver en helt ny oplevelse, når det drejer sig om instrumentering. Virtual cockpit er standard på TT Roadster.

Virtual cockpit integrerer samtlige information i instrumenthuset foran dig. Du vælger selv, hvad du vil have vist og kan skifte størrelse på de enkelte elementer, så det passer til den situation, du er i. Har du brug for navigation, så er det passende at lade dette fylde det meste. Kører du på en landevej og nyder godt af bilens køreegenskaber og lækre gearskifte, så vælger du en større omdrejningstæller og speedometer, så det er nemmere at følge med på den måde. Det fungere virkelig godt og grafikken er virkelig i top.

 

På vejen er der sket meget med Audi TT siden den så dagens lys. Køreegenskaberne er inspirerende og passer nu til det aggressive look. Motoren med 180 hk gør det godt, men TT kan og vil så meget mere, at den 230 hk motor (næste trin i prislisten, red.) næsten må være et minimum. TT fås også med diesel (passer ikke til bilens stil i mine øjne, red.) og quattro firehjulstræk. Sidstnævnte kun i forbindelse med den 230 hk motor.

 

Vil du have endnu mere power, så kan du vælge S og RS modellerne. Her er tale om yderst potente maskiner med 310 hk og 400 hk. Sidstnævnte fås både som coupé og roadster og sender accelerationstiderne ned på henholdsvis 3,7 og 3,9 sekunder. Det er imponerende. Vores testbil med 180 hk på dog nøjes med en accelerationstid på 7,3 sekunder og en topfart på 237 km/t. Motoren gør det rigtig godt og virker på ingen måde besværet.

 

Rent brændstoføkonomisk gør TT roadster det også ganske udmærket. Audi lover 16,9 km/l i gennemsnit. Vi nående 14,1 km/l – og det var ved frisk testkørsel.

 

Prismæssigt starter TT roadster ved 620.000,-. Vores testbil med S-tronic automatgear koster 662.000,- plus ekstaudstyr, hvilket bringer den op på 912.000,-. Ja, næsten 300.000,- ekstraudstyr – det er næsten en 50 % forøgelse af bilens basispris. Ekstraudstyret tæller bl.a. Bang & Olufsen Sound System, Business pakke, LED lygter, læderindtræk, Sportsæder og S-line eksteriørpakke.

For at sætte prisen lidt i relief, så koster en ny Porsche 718 Boxster med 300 hk 994.000,-. Spørgsmålet er så om du vil køre en fuldt udstyret Audi TT med 180 hk eller en knap så udstyret Porsche Boxster med 300 hk. Eller du kan gå i en helt anden retning og vælge en brugt Audi R8 med V8-motor og 420 hk. De fås i skrivende stund for cirka samme pris.

 

Alt i alt så kan jeg rigtig godt lide den nye TT Roadster. Den virker tiltalende på stort set alle områder. Men, den lider under en helt vanvittig pris, når man begynder at vælge fra listen over ekstraudstyr. For meget af det du vælger er egentligt udstyr, som man ville forvente var standard. Ser vi bort fra dette, så er Audi TT en super lækker bil, som jeg ville nyde at køre i hver eneste dag.

Biltorvets vurdering

plus Design Motor og gearskifte Kvalitet Teknik Brændstoføkonomi
menu Pris Basismotor burde være over 200 hk

Specifikationer

R4/16v
1.798
180
5.100
250
1.250
Forhjulstræk
7A
237
7,3
-
16,9
14,1
134
280
620.440,-

Audi TT på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Audi TT 1,8 Coupé 180HK 2d
PRIVAT
120.000 kr.
Audi TT
1,8 Coupé 180HK 2d
8381 Tilst
131.000
1999
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Audi TT 2,0 TFSi 230 Coupé S-tr.
NYHED
419.800 kr.
Audi TT
2,0 TFSi 230 Coupé S-tr.
Ribe
79.000
2015
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Audi TT 1,8 T 180 Roadster
NYHED
119.900 kr.
Audi TT
1,8 T 180 Roadster
Silkeborg
164.000
1999/2000
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev